Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ghost


Avicii

Rekommendera Poster

Då jag har Nortons Ghost (ingår i Norton SystemWorks)i fyra upplagor, men aldrig tidigare använt, har jag tagit mig för att "ghosta" mina XP-installationer. Vad jag inte riktigt förstår är hur jag kan använda dessa. Om jag av någon anledning vill återgå till en "ghost", måste jag formatera eller är det bara att lägga över befintlig installation och gör jag det inifrån XP eller ska jag boota upp med "ghosten", som jag inte ännu har bränt på DVD? Och vad händer med boot.ini (har två partitioner och två XP svenskt + engelskt), måste jag "ghosta" båda installationerna?

Tacksam för tips av de som har "ghost"-erfarenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smidigast är att återföra ghost filen från "dos", du väljer när du gör ghost filen om du vill ta på hela disken eller bara på partitions nivå.

 

Du behöver inte formatera om disken eller den valda partitionen, då ghosten kör över _allt_ som finns där du väljer att lägga ghosten.

 

Om du har två partitioner kan du ghosta dom "oberoende" av varandra(det bli lite pill i boot.ini)

 

 

Om du inte har allt för mycket installerat på dina partitioner så vore det nog smidigare för dig att göra ghosten på disk nivå. ghost komprimerar väldigt bra, så mer än två DVDR skivor lär det nog inte gå.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har två partitioner kan du ghosta dom "oberoende" av varandra(det bli lite pill i boot.ini)

Det är väl bara att editera boot.ini som den ska vara med två system. Har en sparad kopia. Eller ser jag för enkelt på det?

 

Om du inte har allt för mycket installerat på dina partitioner så vore det nog smidigare för dig att göra ghosten på disk nivå.

Såg det alternativet, men förstod inte riktigt innebörden. Det låter som det alternativ som gäller.

Jag skrev att jag har två partitioner, men jag har tre och den tredje tjänstgör som lager. Borde då räcka med att ghosta partition 1 + 2 och boot.ini räddas?

Men kan det bli något problem då jag bara har S-ATA att installera på? Jag tänker på F6.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Maratonmannen!

 

Som Stoffe-2k säger så funkar ghosten så att den kör rakt över din gamla installation, det bästa är att göra en ghost av hela hårddisken ex local disk to image, det funkar bäst.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det bästa är att göra en ghost av hela hårddisken ex local disk to image, det funkar bäst.

Och bränna på DVD, men måste jag lägga till något för att kunna få disken/diskarna att starta med och installera, eller sköter Ghost programmet om det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och bränna på DVD, men måste jag lägga till något för att kunna få disken/diskarna att starta med och installera, eller sköter Ghost programmet om det?

 

Du har i din start meny väl ett program som heter "Ghost Boot Wizard" ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar starta upp med en bootdiskett med ghost.exe på och därefter välja var min image finns för återställning.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har i din start meny väl ett program som heter "Ghost Boot Wizard"?...bootdiskett med ghost.exe ...

Det finns där såg jag nu. Har gjort

Har precis gjort en ny ghost och då på båda partitionerna på en gång. Ska testa på min lab-dator. Vid såna här tillfällen sitter det fint med en andradator. Jag tror jag går iland med detta tack vare er respons.

Tack så mycket!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns där såg jag nu

 

 

Ja ett bra tillägg för att förenkla användningen av ghost.

 

Maratonmannen! Tack för poängen! :-)

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ghost Boot Wizard?...bootdiskett med ghost.exe...

Tur jag gjorde den. För med den DVD-brända imagen fick jag inte till det. Hände inget när jag startade datorn med den skivan. Kan det bero på att jag förde över ghosten från dator 2 till NTFS-partition på dator 1 och där DVD-brände?

Så jag bootade med disketten, men blev konfundersam vad jag skulle välja. Disk - disk, disk - partition, disk - image, partition - partition, partition - image osv. Vet inte exakt vad jag valde första gången, men bara OS´et på partition C:\ kunde startas och dessutom hade jag lyckats få det installerat på båda partitionerna. Försök att starta OS två gick inte pga kernel-nånting.

Började om och valde partion - partition och fick göra två gånger, en gång för varje OS. Det funkade och inget konstigt med systemen, boot.ini som den ska, filsystemen intakta.

Det verkar onekligen smidigt, mycket tid kan man spara med en ghost.

En sak som jag noterat är att det tillkommit en fil VIRTPART.DAT (26.6MB) på C:\ partitionerna. Kan man ta bort den, eller behövs den för framtida Ghost?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta bort den, det är en virtuell partition som ghost använder, kommer den att göra nästa gång du kör ghost igen.

 

Kul att det gick bra.

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jag har aldrig ghostat tillbaka. Jag har hela systempartitionen ghostad på en egen partition på hårddisken.

 

Om jag skulle behöva använda den ghosten och ersätta nuvarande C:\ kan jag då göra det genom att starta med den där Norton Ghost-disketten man fick göra och sedan klicka sej fram, eller hur skulle jag göra??

 

När frågan nu är uppe så...

 

/Mauritz

 

Nej till "idé-patent"!! KOLLA: http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går alldeles utmärkt, bara att boota upp på disketten och sedan köra ghost.exe och välja var din återställningspartition/disk ligger och programmet gör resten.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...kan jag då göra det genom att starta med den där Norton Ghost-disketten man fick göra och sedan klicka sej fram...

Rekommenderar att om du har möjlighet göra ett test, för att vid "allvar" kunna det. Det finns också en bra guide i Ghost Utilities -> Norton Ghost User´s Guide, men den bästa supporten finns ju på Eforum.

I ditt fall är det bara att välja source/källa och target/mål gissar jag, men som sagt övning ger färdighet.

Har gjort mitt sluttest av ghostningen och allt fungerar inkl. synkronisering Outlook - mobil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Rekommenderar att om du har möjlighet göra ett test, för att vid "allvar" kunna det.

Men testar jag så ÄR det ju allvar! Jag har ingen reservdator - dem har jag redan plockat så mycket delar från!

 

Och att offra någon av de andra tre datorerna de övriga familjemedlemmarna har tror jag inte skulle vara populärt...

 

/Mauritz

 

Nej till "idé-patent"!! KLICKA: http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör också med ghost, mycket smidigt.

 

det finns ju olika sätt att ghosta på, både med en bootdiskett, eller boota med cd´n om man har ghosten på en sådan, eller med dvd_skivan på samma sätt, sätten är många.

 

Själv kör jag med bootdiskett, och en separat hdd enbart för backuper och ghostfiler.

 

Hur man gör är väl en smaksak antar jag.

 

Och som Maratonmannen också upptäckt, det sparar massor med tid och möda.

 

Sannerligen ett mycket bra verktyg.

 

När man väl får kläm på hur man får det och fungera i nätverk också då är det komplett.

 

Men det har jag inte lyckats med ännu själv, någon här som har tips kanske?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat det i ett hemmanätverk men i större sammanhang, som på jobbet, då gör man en nätverksbootdisk med uppmappningsfunktioner.

Allt detta går att göra med wizarden i programmet, gäller bara att du vet vilket ditt nätverkskort är och sökvägen till servern.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra guide på GHOST, General Hardware Oriented System Transfer -programmet finns här:

Verkar bra guide med "Screen shots", som man möts av och åtminstone (jag iaf) första gången är tvekande inför vad göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör din GHOST-dvd bootbar vetja, http://www.nu2.nu/bootcd/#elghost

 

Jag har själv aldrig gjort någon men det ser ut som guiden är för cd men det borde ju funka även för dvd.

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

But who is the common man?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör din GHOST-dvd bootbar vetja, http://www.nu2.nu/bootcd/#elghost

Tack för påminnelsen ang. Bart´s way to create bootable CD-ROMs.

Den länken har jag sedan länge sparad, men aldrig gett mig på. Ser lite invecklat ut, men jag kanske gör ett försök. En bootbar Ghost-DVD är det jag helst vill ha. Får se vem som hinner först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får se vem som hinner först

 

Hehe, det lär nog du göra för jag måste först göra en nyinstallation och det orkar jag inte nu. (skulle visserligen behöva göra det).

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

But who is the common man?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det lär nog du göra för jag måste först göra en nyinstallation och det orkar jag inte nu.

Tror inte det. Har kikat på guiden, men gett upp. Det är för invecklat och för mycket jag inte förstår.

Borde man inte kunna använda en slipstream-guide och i stället för OSx SPx lägga in Ghost-imagen? För på en slipstream-CD bootar man...eller är det inte samma "boot-filer" på en DVD?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde man inte kunna använda en slipstream-guide och i stället

Nepp, det funkar inte men jag vet att det är lite *klura* med en ghost cd för att få den att boota, så en winxp-boot kan du glömma i detta fallet.

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

But who is the common man?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...