Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svensk Anti-Software Patent organisation!


mindsleep

Rekommendera Poster

Anjuna Moon

Vad mer kan man ta patent på då? Tja, ponera att gamla vedertagna matematiska algoritmer patentbeläggs och att du som programmerare måste betala licens för att ens få använda dessa i din utveckling.

 

Patentbeläggning av e-handellösningar kommer driva många små företag i graven, som lever just på priskonkurrens och vars enda överlevnad är låga omkostnader.

 

Metoder för datadriven utbildning i skolan är andra områden som tagits upp som potentiella offer för patentbeläggning. Då blir det verkligen du och jag som betalar storföretagen. VIA VÅR SKATT!!! Var det detta samhälle jag skrev på att födas i? Nej!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag tycker du ska lägga till http:// i signaturen. Hatar länkar till adresser som inte går att klicka på. :/

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
De skickar stämningshot till företag överallt och begär licens för att få använda denna allmänna (och i mina ögon fria) teknik.

 

I dina ögon "fri" teknik? Varför skulle den vara fri och varför ska inte företag som faktiskt utvecklat något som är bra (alla använder det) inte få lov att ta betalt för det?

 

för denna teknik tillhör då inte längre det fria internet!!!

 

Det är där skon klämmer - någon har fått för sig att Internet är en mänsklig rättighet som dessutom ska vara helt gratis.

 

Om det inte funnits patent på en massa andra områden, kanske en bil skulle kostat hälften så mycket som den gör idag, men det är det ingen som bryr sig om, man hostar gladeligen upp över 300 lakan för en bil, som i mina ögon inte är mer än 1 ton plåt och plast....

 

Jag förstår era ideer om att det i slutänden blir dyrare för oss konsumenter om det blir patent på mjukvara, men risken är att många företag slutar utveckla nya ideer och tekniker helt om dom inte kan ta betalt för sina produkter... Skulle ni själva vara intresserade av att ägna 2000 timmar åt något som ni vet är ruskigt bra och sen se att alla andra, helt gratis och utan ansträngning, snor ert arbete och använder det i egna produkter?

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ni själva vara intresserade av att ägna 2000 timmar åt något som ni vet är ruskigt bra och sen se att alla andra, helt gratis och utan ansträngning, snor ert arbete och använder det i egna produkter?

 

Jag har inte sett speciellt stora tecken på att någon stackare lidit av att ingen har kunnat patentera "affär", varför skulle någon drabbas av att det inte går att patentera webshop?

 

Det är klart att det kan finnas saker som är värda att få ett patent, men även inom den vanliga industrin så är det rätt vanligt att man struntar i att patentera sånt som är affärskritiskt och unikt helt enkelt därför att sekunden som man söker patentet så blir tekniken/uppfinningen offentlig och då ger man resultatet av en massa forskning till sina konkurrenter (som mycket väl kan dra nytta av den utan att för den sakens skull inkräkta på patentet).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nöjd? : )

 

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår era ideer om att det i slutänden blir dyrare för oss konsumenter om det blir patent på mjukvara, men risken är att många företag slutar utveckla nya ideer och tekniker helt om dom inte kan ta betalt för sina produkter... Skulle ni själva vara intresserade av att ägna 2000 timmar åt något som ni vet är ruskigt bra och sen se att alla andra, helt gratis och utan ansträngning, snor ert arbete och använder det i egna produkter?

 

Kort och gott svar: GPL och LPGL.

 

Nu är det så Mr Andrersson att vi....eller åtminstone inte jag är emot patent. Men det är skillnad på patent och patent. Om vi omvandlar mjukvarupatent till dagens patent så måste du förstå att ditt exempel med bil inte hade hållit. För då hade Fiat eller något annat märke tagit patent på:

"Sättet att färdas i ett fordon med, hjul, ratt och säten".

 

Det vill säga att du för all framtid skulle vara tvungen att åka runt i Fiat. För inga andra bilmärken skulle vilja betala dryga licenser till Fiat. Tycker du detta är positivt? Vad tror du en Fiat skulle kosta? Dom har monopol på bil och vet att folk vill ha en bil. Tror du 1 miljon skulle stoppa?

 

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

[inlägget ändrat 2004-07-13 13:35:01 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tillämpade det här tänkadet att man ska få ha sina ideer för sig själv på alla affärsområden skulle det innebär att varje marknad blev ett monopol. Är man ett företag får man räkna med konkurrens.

 

Tänk om nån exempelvis hade patent på att sälja på postorder, eller iden med att köpa varor på avbetalning. Ska inte andra företag få använda sig av det då för dom inte kom på det först?

 

 

/cec

 

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

 

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
varför skulle någon drabbas av att det inte går att patentera webshop?

 

Att patentera "webshop" har inget med mjukvara att göra - det är ett koncept och såna kan man inte ta patent på vad jag vet. Ungefär som att jag vill ta patent på "korvkiosk" eller "stormarknad"...

 

Webshop byggs visserligen med mjukvara, men du använder i de allra flesta fall mjukvara som andra utvecklat (databas, scriptmotor, webserver, betalningssystem etc) och detta är oftast sånt man redan betalar för att få använda, så jag ser inte problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att patentera "webshop" har inget med mjukvara att göra - det är ett koncept och såna kan man inte ta patent på vad jag vet. Ungefär som att jag vill ta patent på "korvkiosk" eller "stormarknad"...

 

Det är just detta som är problemet....du kan patentera ett koncept:

http://webshop.ffii.org/

 

Webshop: Selling things over a network using a server, client and payment processor, or using a client and a server - EP803105 and EP738446

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
För då hade Fiat eller något annat märke tagit patent på:

"Sättet att färdas i ett fordon med, hjul, ratt och säten".

 

Nä. För att dom ska lyckas med det, måste dom inkränka på redan existerande patent och det kommer att kosta dom för mycket.

 

Och som jag skrev innan, så går det inte att ta patent på koncept (vad jag vet). Då ska jag genast söka patent på "Sättet att bo i små lokaler som finns inuti ett större hus." - jösses vad jag blir rik!!!!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Visa mig andra sidans argument också, inte bara motståndarnas... klart dom hävdar att det går, deras mål är ju att det inte ska gå...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag repeterar vad jag sa tidigare Mr Andersson:

Det är just detta som är problemet....du kan patentera ett koncept:

http://webshop.ffii.org/

 

Webshop: Selling things over a network using a server, client and payment processor, or using a client and a server - EP803105 and EP738446

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du läser detta:

http://swpat.ffii.org/#intro

 

"If Haydn had patented "a symphony, characterised by that sound is produced [ in extended sonata form ]", Mozart would have been in trouble."

 

Visa mig andra sidans argument också

 

Det är problem med det...jag har googlat. Men inte hittat några sidor FÖR mjukvarupatent. Undrar varför : )

 

Du kanske ska göra den första : )

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Och som jag skrev innan, så går det inte att ta patent på koncept (vad jag vet). Då ska jag genast söka patent på "Sättet att bo i små lokaler som finns inuti ett större hus." - jösses vad jag blir rik!!!!!

 

Det är ju just det som det här handlar om. Att få ta patent på koncept och idéer. Du kan till och med få patent på teknik som utvecklats av andra (och som av olika anledningar ansett att de inte själva vill ta patent på dem)

Företaget i USA som har patentet på streaming media, inte fan har dem utvecklat någon som helst del av idéerna eller tekniken bakom denna. De såg bara att ingen annan hade reggat patentet, slog till och började stämma företag till höger och vänster.

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Visa mig andra sidans argument också, inte bara motståndarnas

 

Argumentet för andra sidan är ju just att kunna tjäna pengar på andras idéer och surt förvärvade kunskaper/genombrott. Dvs. de snabba klippens förespråkare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är problem med det...jag har googlat. Men inte hittat några sidor FÖR mjukvarupatent. Undrar varför : )

Det finns tre grupper som är för mjukvarupatent:

 

1. Patentjurister. Ganska självklart eftersom utökad patenterbarhet ger mer arbete år dem.

 

2. De allra största mjukvaruföretagen. De har råd och möjlighet att skaffa sig stora patentportföljer som sedan kan användas för att slippa konkurrens och som skydd när deras egna produkter gör intrång på andras patent. Det är i princip omöjligt att skriva ett program idag som inte gör intrång på något amerikanskt mjukvarupatent. De stora mjukvaruföretagens patentportföljer skapar en sorts terrorbalans. Det vore t ex dumt av Microsoft att stämma IBM för patentintrång eftersom IBM då kan gräva fram en drös med patent som Microsoft gör intrång på, och tvärtom. Det är värre för mindre mjukvaruproducenter.

 

3. Patenttroll, dvs företag vars affärsidé är att skaffa patent enbart för att kunna pressa andra företag på pengar. De slipper också oroa sig över andras patent eftersom de inte har några egna produkter som kan göra intrång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre grupper som är för mjukvarupatent:

 

1. Patentjurister. Ganska självklart eftersom utökad patenterbarhet ger mer arbete år dem.

 

2. De allra största mjukvaruföretagen. De har råd och möjlighet att skaffa sig stora patentportföljer som sedan kan användas för att slippa konkurrens och som skydd när deras egna produkter gör intrång på andras patent. Det är i princip omöjligt att skriva ett program idag som inte gör intrång på något amerikanskt mjukvarupatent. De stora mjukvaruföretagens patentportföljer skapar en sorts terrorbalans. Det vore t ex dumt av Microsoft att stämma IBM för patentintrång eftersom IBM då kan gräva fram en drös med patent som Microsoft gör intrång på, och tvärtom. Det är värre för mindre mjukvaruproducenter.

 

3. Patenttroll, dvs företag vars affärsidé är att skaffa patent enbart för att kunna pressa andra företag på pengar. De slipper också oroa sig över andras patent eftersom de inte har några egna produkter som kan göra intrång.

 

Tackar zerblat för detta! Någon som vet av någon länk till de som försvarar mjukvarupatent?

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
De stora mjukvaruföretagens patentportföljer skapar en sorts terrorbalans.

 

Det var ett intressant synsätt, en form av "mutual deterrence", på samma sätt som Sovjet och USA med sina missiler. Ligger nog rätt mkt i det.

 

3. Patenttroll,

Det är dessa som jag anser är det största hotet mot fri företagsamhet och överhuvudtaget ett sunt näringsliv.

 

Naturligtvis är inte jag heller emot vanliga patent, varumärkesskydd och andra former av rättighetsskydd på produkter och tekniker man utvecklat.

 

Förresten, är det någon som minns ett fall för många år sedan då något företag i england (det kan ha varit BT) som hade ett gammalt patent från 60-talet eller nåt på att överföra bilder elektroniskt. 30 år senare gör de ett fult försök att kräva licens på varje gif som skickas över internet och liknande. Självklart föll det igenom eftersom en sådan situation är orimlig. Sådana situationer kommer nu i värsta fall bli en mardrömslik verklighet.

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om sidan där det står om de 10 värsta sökta patenterna....tror idg.se hade den länken.

 

Ett av dem är:

"Sättet att spela spel över internet" - typ

härligt generellt : )

 

Jag har tappat den länken....och den är bra att ha i en debatt arsenal att kunna slänga ut den länken för de som tycker att mjukvarupatent är en bra idé.

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår era ideer om att det i slutänden blir dyrare för oss konsumenter om det blir patent på mjukvara, men risken är att många företag slutar utveckla nya ideer och tekniker helt om dom inte kan ta betalt för sina produkter...

Jag vet inte, mjukvarubranschen har klarat sig ganska bra utan mjukvarupatent, vilka nya idéer skulle vi få som inte uppkommer idag pga att mjukvarupatent inte är tillåtna?

 

Sen finns ju redan ett lagligt skydd för mjukvara som gör det möjligt att ta betalt för mjukvara och förhindra kopiering: upphovsrätten. Varför räcker inte den till? Den skyddar det allra viktigaste och dyrbaraste: själva implementeringen. Mjukvaruföretagen investerar inte ner en massa pengar på forskning som måste skyddas av patent; de spenderar pengar på utveckling, på att skapa en bra bra och stabil produkt.

 

Hur mycket mer pengar skulle Microsoft tjäna om de kunde förhindra att andra företag skapar konkurrerande program till Word? Skulle de sporras att utveckla nya och spännande idéer och tekniker för ordbehandling om de slapp konkurrens? För det är det patent handlar om -- att förhindra konkurrens genom att staten ger patentinnehavaren monopol på en viss idé (eller snarare metod).

 

Inom vissa branscher är detta monopol nödvändigt för att företag ska kunna satsa pengar på forskning. T ex kostar det enorma summor att forska fram ett nytt läkemedel, medan det färdiga preparatet ofta är väldigt billigt att producera. Därför ger man det företag som forskat fram läkemedlet monopol på tillverkning av läkemedlet, så att de slipper konkurrens från dem som inte lagt ner pengar på forskning och så att de kan tjäna igen de pengar de lagt ner.

 

Så funkar det inte med mjukvara. Det är inte speciellt mycket billigare för en konkurrent att ta fram en klon av ett program, än det är att skapa det ursprungliga programmet.

 

Skulle ni själva vara intresserade av att ägna 2000 timmar åt något som ni vet är ruskigt bra och sen se att alla andra, helt gratis och utan ansträngning, snor ert arbete och använder det i egna produkter?

Jag förstår inte, hur "snor" man idéer? Använder man nån sorts tankeutsuddningsstråle? Och varför är det så farligt att andra har nytta av ens arbete?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att patentera "webshop" har inget med mjukvara att göra - det är ett koncept och såna kan man inte ta patent på vad jag vet. Ungefär som att jag vill ta patent på "korvkiosk" eller "stormarknad"...

Ja, det vore ju helt befänt. Samtidigt är det faktiskt EXAKT det som är grejjen. Det enda som har med mjukvara att göra i den här frågan är just att folk vill kunna ta patent på koncept och metoder. Det spelar ingen större roll om metoden är "läggande av order mot webbsajt" eller "tvåstegs commit vid transaktion över öppen anslutning" för i bägge fallen kommer det att innebära att det inte går att genomföra "konceptet" webshop med mindre än att man inkräktar på någon annans patent, patent som de får (faktiskt även i Europa) trots att de knappast uppfyller sådana krav på verkshöjd som krävs för att mjukvara ska vara skyddad av upphovsrätt.

För det är just upphovsrätt som redan idag skyddar just mjukvara, det är ingen som vill patentera "Microsoft Office hela källkod", den har redan allt skydd den behöver (och att patentsöka den skulle dessutom tvinga dem att göra den allmänt tillgänglig)

 

och detta är oftast sånt man redan betalar för att få använda

Kanske det, själva mjukvaran är det dock som sagt ingen som pratar om att patentera, det är de koncept och metoder/algoritmer som som "mjukvara" utgår implementationen av det handlar om.

 

Mjukvara i sig har redan skydd och du kan lägga ut den för allmänt beskådande på din webbsajt och fortfarande ha möjlighet att gå till den som har gjort ett plagiat och kräva ersättning, under betydligt längre tid än vad ett patent någonsin skulle skydda dig. Den skulle inte bli mer eller mindre skyddad för att man kunde beställa hem källkoden från PRV och inte bara från din webbsida.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nejtillmjukvarupatent.se ???

Jag är spontant trött på alla "nejtill" och tycker det är fasen så mycket roligare att säga "jatill" (även om jag inte alls har lust att säga "ja" till just det du vill säga "nej" till :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du menar : )

 

Ordet anti och nej har fått negativ klang (ironi...hihi..."negativ"...hihihi).

 

Kanske! sägintejatillmjukvarupatent.se ; )

 

 

//MVH Mindsleep

 

***NEJ TILL MJUKVARUPATENT***

Använder du en dator? i sånna fall angår detta DIG!

Det är upp till dig! EU beslutar i höst.

Läs:

http://www.ffii.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...