Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En helt ny IMac....


Snyggve

Rekommendera Poster

Finns det fler som liksom jag tycker att Apples reklam, som pluggas hårt på burken, är j-igt obehaglig. Har någonsin en mer inställsam och servil röst hörts i TV? Irritationfaktorn är helt i paritet med kinkige Johan.

///S (ryser av olust)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Microsofts reklam med bonden med traktorn som försöker hitta "dörren till den nya ekonomin" är väl lite kuligare.. men att W2K skulle vara vägen (eller fönstret) till den "nya ekonomin" (ett uttryck som jag förresten spyr på) är väl att överdriva en smula.. (men å andra sidan handlar inte reklam om att informera, mer om att desinformera.. )

 

mvh

Erik G (Vars mamma inte bara är undersköterska, hon är även ganska bra på att göra potatisgratäng UTAN att behöva köpa ingredienserna på påse)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Visst Micro$ofts reklam är väl lite rolig men också ganska talande eftersom M$ alltid varit bakåtsträvare.

Och om man som reklamare reflekterar lite på budskapet så framstår det ju som ganska korkat vem fn kör en traktor genom ett fönster?

Kanske förebådar reklamen e n my M$ innovation ?

Micro$ofty DOORS 2001.

 

P.S Jag känner Aaron som rappar & gör voiceovern han kan ungefär lika mycket om datorer som M$ kan om hip hop ......................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men iMac-reklamen är rätt "gullig". Dock saknar jag Power Mac-reklam. En bra slogan skulle vara samma som då PCI-Macarna lanserades: "Finns det snabbare datorer än Power Macintosh ? Ja - nya Power Macintosh".

 

Jag säger bara som en annan på forumet: fri fart - Power Macintosh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar det amerikanska originalet. Han kan tala den killen. Jeff Goldblum, som är speakerrösten i en av de amerikanska iBook-reklamsnuttarna, är perfekt för sån. Men Barry White är väl lite för "sexigt", eller?

 

MVH CH

 

 

Is it possible to fall in love with a computer? Ooooh Yeeeeeees!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

".....computerliebe blip blip blip blip blop, blip blip blip blip blip blop blop blop blop..."

 

-jvligt svårt att citera Kraftwerklåtar ;-)

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Jo, men grejen är ju att killen försöker köra in genom en dörr, när isjälva verket den rätta vägen är genom ett "fönster"..

 

Killen med traktorn ska med andra ord INTE föreställa en windowsanvändare..

..även om jag kan se liknelsen med att slira med traktorn och stånga huvudet blodig mot en trilskande dator :-)

 

Vad beträffande reklamens musikers datorkunskaper.. kag tvivlar på att Mick Jagger är speciellt mycket mer datorkunnig... trots att "stones" musik figurerat i iMacreklam.

Dock föredrar jag stones framför rap...anytime.

 

Speaking of music.. namnet DOORs är ju redan upptaget (The DOORS)..

 

mvh

Erik G

 

this is the end, what a beautiful end, the end...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Frågan är om ändå om man kör traktorer genom fönster?

 

Och Jagger/Stones fick väl sisådär 100 mille av M$ för att släppa start me up till Windows, tänk om M$ hade lagt ner de pengarna på att få Windows att fungera istället.................

 

P.S 100 miljoner är 2000 gånger mer än vad M$ betalade för grunden till sina framgångar

när de lurade till sig DOS fr. originalutvecklarna betalade de bara 50.000 !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Näe, man kör inte traktorer genom fönster, och helst inte in genom andra dörrar än ladans heller...

 

Det är ju det som är poängen med MS reklamfilm.. man kan inte åka till den "nya ekonomin" på traktor, utan man MÅSTE köpa W2K annars är man hopplöst efter (inte min åsikt, utan MS marknadsfolks :-)

 

Vad beträffande köpet av DOS, Man må säga vad man vill om Gates, men nån dålig affärsman är han inte... men det är å andra sidan inte M. Jagger heller.. hundra mille för att få använda låten i en reklamkanpanj.. å andra sidan behöver väl Jagger pengarna för att finansiera sina tjej-bekymmer ;-)

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kallar jag för skendebatt. Att leda in åhöraren på ett annat ämne för att slippa stå till svars för sin egen uselhet. ;-)

 

Tillbaka till den obehagliga IMacreklamen:

Jag slank in på Siba i akt och mening att inhandla ett styck konstig SCSI-kabel. Vid en av diskarna stod en IMac med samma färg som de goda karamellerna med genomskinligt plastpapper man ibland finner i kiosken på biografen.

 

Då Siba strävar efter att göra besökarens närvaro så kort och obehaglig som det bara går (ständiga ombyggnader, okunnig personal och illa blandat sortiment) var det helt i linje med Sibas policy att köra den lismande reklamen på den karamell-liknande lilla data-apparaten.

För att avsluta plågan och eventuellt se hur slik maskin fungerar bestämde jag mig för att stänga av den vettlösa reklamen. Jag hoppades att en lätt beröring på pekplattan skulle få datorn att reagera på min närvaro. Till min stora förvåning så tilldelades jag, i stället för en räcka med trevliga ikoner, användarvänlighet och "state of the art computing", en elektrisk stöt av magnituden lätt hjärtinfarkt. Huh! Dubbelt obehag!

Skall vi som verkligen försöker att hålla sinnena öppna för nya intryck och ideer verkligen bemötas på detta sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Snyggve iMAC har ju ingen pekplatta !! kanske fick du en sådan chock att du blandade i hop iBook & iMAC?

Allvarligt så måste man ju påstå att APPLE har rätt att visa vilken reklam som helst efter M$ alla ogenomtänkta & fula Win kampanjer.

Apple's är ju i alla fall alltid snygga & sanna.Fatta att de använde en huvudvärks pillerförpackning till att lansera Win98............................................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Där fick du för att du klagade på Apples reklam!

Det finns uppenbarligen en gud, och han kör mac! ha ha ha ha

 

Eller också så var det sibas nya "se men inte röra" system de infört sedan allt för många besökare gått o pillat på datorerna och gjort små busigheter med dem så de hänger sig.

 

Å andra sidan så tror jag nog mer på att golvet i siba affären är boven i dramat, iBooken var nog helt enkelt den första jordade mojäng du tog i sedan du, genom att dra fötterna efter dig på sibas linoleummattor laddat upp dig själv med statisk elektricitet.

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter rimligt. Bra planerat av Sibas dekoratörer. Ett golv som gör besökarna sprakande av elektricitet måste helt enkelt vara bra. Jag vill dock poängtera att jag är en rask ung man som aldrig skulle dra fötterna efter mig. Kraftfulla pendelrörelser samt dekorativa knälyft är min melodi.

 

I den mån jag får välja så föredrar jag en förlåtande gud hellre än en straffande. Gud använder dessutom ingen dator enär han både kan lyfta sig själv i skägget samt lugga en flinskallig. Av detta följer att han ingen datamaskin behöver för att styra och ställa.

 

Och Victor har rätt. Jag rörde ihop namnen på saker och ting. Förlåt mig.

///S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Hur skulle Gud kunna spela Civilisation utan dator.. det var det löjligaste jag hört...

 

Hurdana pendelrörelser har du? Har du funderat på att söka bidrag på departementet för fåniga gångarter?

De måste visserligen spara efter att i den senaste bugeten blivit tilldelade mindre pengar än sjukvården, men försöka duger...

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jo, i Malmö har jag testat en 32 Mb iBook hos Siba. Resultat? Den Naturliga Minnesbristen! Inte ett enda program kunde startas (av förståeliga skäl). De borde sätta i mer RAM i demomaskinerna istället.

Dessutom tar Siba 179 kronor för den papperskvalitet till skrivaren som Elgiganten säljer för 109 kronor. Jag klagade och lyckades som väl var få rabatt (prova deras prisgaranti om ni hittar billigare produkter hos andra butiker).

 

Nej, se upp för Siba!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Men som sagt med prisgarantin blir Siba super!!!

Jag menar de är för det mesta dyrast, om man då hittar samma pryl billigare och säger till så får man ju, vad är det nu 5%?, rabatt på det billigaste priset.

 

När det gäller data däremot...njaääee, hellre roffes data på hörnet då ifråga om support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska aldrig köpa datorer eller tillbehör på stormarknader. Däremot kan man ju alltid köpa förbrukningsmateriel till datorn hos dem.

 

Varför man inte ska köpa datorer hos stormarknader? Jo, de har för det första omoderna modeller och erbjuder inte heller några riktigt kraftfulla alternativ (när såg man en PM G4 på en stormarknad senast?)

 

Köpa mjukvara är inte heller specielt lyckat. Allt som finns är spel, lite antivirusprogram (för Windows, naturligtvis) m.m. De som köpt dator på stormarknad: gör INTE OM DET!

 

Ni kan få mycket bättre datorer (både Mac och PC) hos andra återförsäljare. T.ex skaffa en G4 istället för iMac eller en anständig PC istället för Compaq Presario och IBM Aptiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...