Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Scroll + maximerat fönster + centrering


Hypergirl

Rekommendera Poster

Bodytagen ser bara ut att ha fått ett " för mycket (före topmargin). I endscroll saknas det bara alt-tagar.

 

[inlägget ändrat 2004-07-13 17:21:56 av lizardKng (pa9876)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Inget att bry sig om Case, eftersom jag gissar att sajten är privat? ALT-attributet används för de som läser sidor i text-only format samt för vissa handikapphjälpmedel såsom braillemaskiner och är sidan inte kommersiell så finns väl kanske inga krav på att använda det.

 

Sidan fungerar utmärkt iallafall i IE, Mozilla, Opera och Mozilla Firefox (Dock måste man i ex. Mozilla godkänna sajten för popups för att fönstret ska dyka upp)

 

När det gäller det den anmärkte på i BODY så hade jag råkat trycka dit ett citationstecken för mycket precis innan topmargin. Ändra raden till

 

<body onload="InitScroll(100,5);" topmargin="0" rightmargin="0" leftmargin="0" bottommargin="0">

 

Det du trodde var något fel med "endscroll" var även det bara en IMG-tag som den ville ha in en ALT i.

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller det den anmärkte på i BODY så hade jag råkat trycka dit ett citationstecken för mycket precis innan topmargin. Ändra raden till

 

Sorry om jag var otydlig. Det där med alt tycker jag också att han kan ignorera (även om alt="") är rättare och trots allt tystar validatorn så att man lättare ser andra fel. Borde ha förtydligat vad som skulle göras med citatationstecknet men jag hade inte tid precis när jag skrev det.

 

Edit: Snyggt var det iaf, duktigt jobbat

[inlägget ändrat 2004-07-13 18:21:06 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det, bra förklaring angående alt taggen :) det minns jag ju nu när du säger det. De webbläsare som inte visar bilder kommer förmodligen inte att söka sig till denna sajt, då sidans syfte kommer att vara att just visa bilder.

 

:) /Case

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna, jag ska städa bort " i body taggen och kanske till och med se till att definera alt-taggen hädanefter. Det blir säkert en kanonbra sida med allt detta engagemang kring den :) :) :)

Sidan är "halvprivat" och till en god vän som ska använda den för att presentera sina bildarbeten.

 

Ha en god afton.

/Case

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det lär ju knappast innebära några problem. Men som fhe säger, en validator kan vara till jättestor hjälp ibland så man kan ju ta för vana att alltid lägga dit dem. Fast det sliter ju lite på tangentbordet förstås :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jo, nu blev det bra där också =)

 

En fråga som uppstod i mitt huvud (riktad till någon som vet): Har W3C någon validator som kontrollerar Javascript/DOM för compliance? De tjatar mycket om skitsaker som fnutt hit och dit, men där W3C verkligen måste få igång följandet av standard är ju just i javascripts/DOM-hanteringen.

 

Dessutom tycket jag att W3C jobbar ungefär lika effektivt som FN när det handlar om att implementera innovationer i standarden. MS ligger så långt före i idéer och jag förstår inte varför deras förslag till standard tar 2-3 år innan de accepteras. Vilken marknad tror W3C att det handlar om egentligen?

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga som uppstod i mitt huvud (riktad till någon som vet): Har W3C någon validator som kontrollerar Javascript/DOM för compliance?

Eftersom DOM:en går att bygga på blir det rätt omöjligt att göra det på ett vettigt sätt. Man kan ju inte bara gå igenom all kod och se om man hittar förbjudna ord, isf skulle den ju trigga på typiska kompatibilitetsgrejjer som man har med för att fungera i gamla browsers.

 

De tjatar mycket om skitsaker som fnutt hit och dit

Skitsaker för dig kanske men det blir mycket lättare att göra en bra och snabb parser om saker följer regelverket som är uppsatt.

 

men där W3C verkligen måste få igång följandet av standard är ju just i javascripts/DOM-hanteringen.

Det arbetet är ju rätt färdigt och i dagens läge har väl i princip alla stöd för det, att folk fortfarande skriver mot IE-specifika grejjer för att "de alltid gjort det" är ju inte så mycket som w3c kan göra nåt åt.

 

deras förslag till standard tar 2-3 år innan de accepteras

Kanske för att en bra "standard" inte alltid är "en bra Microsoft-implementation". De kan ge sitt förslag som grundidé men när det gäller standards så brukar det vara fler än en aktör som har idéer om vad som skulle vara bra att få in så att standarden ska räcka till. Sånt tar tid, även om jag har lite svårt att se vilka 2-3 år du syftar på. 2-3 år verkar mest vara tiden det tar innan usla webbutvecklare fattar att man ska följa standards, anlitar man dem inte så kanske det problemet går över :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom tycket jag att W3C jobbar ungefär lika effektivt som FN när det handlar om att implementera innovationer i standarden. MS ligger så långt före i idéer och jag förstår inte varför deras förslag till standard tar 2-3 år innan de accepteras. Vilken marknad tror W3C att det handlar om egentligen?

 

Microsoft kunde ju börja med att implementera CSS1 från 1996 och CSS2 från 1998. Om de gjorde det skulle många "IE-hack" inte behövas.

 

Om dina uppgifter stämmer borde W3C vara dubbelt så bra som Microsoft? ;-)

 

Av ren nyfikenhet, är det några speciella förslag från Microsoft du syftar på? Microsoft brukar vara rätt pigga på att hitta på nya saker det vet jag.

 

Att det tar ett tag innan ideerna (inte bara de från Microsoft) får sin plats i en rekommendation från W3C kanske är rätt bra? Om alla innovationer från alla håll och kanter i världen skulle få plats i W3:s rekommendationer "på en gång" skulle de nog bli rätt oöverskådliga och resultatet skulle - tror jag - bli ännu sämre situation än vi har idag, d v s stödet från webläsare skulle bli lidande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Eftersom DOM:en går att bygga på blir det rätt omöjligt att göra det på ett vettigt sätt. Man kan ju inte bara gå igenom all kod och se om man hittar förbjudna ord, isf skulle den ju trigga på typiska kompatibilitetsgrejjer som man har med för att fungera i gamla browsers.

 

Jag tänkte mig mer en fullfjädrad produkt än en enkel webbtjänst, ex. liknande Visual Studios debuggingmiljö (tja, det var väl mer det jag var ute efter en en enkel validator).

Som du säger krånglar ju kompatibilitetssakerna till det, men där skulle man ex. kunna ha möjlighet att ställa in vilken version man vill testa för.

 

Resten jag skrev om W3C och standarder kan du ta med en nypa salt, jag är faktiskt ganska nöjd med hur standarden ser ut idag och att det går att skriva kod i en version för de flesta webbläsare.

 

Hittade förresten en intressant utbyggnad av Mozillas DOM som tillåter innerHTML. Denna egenskap är väl en av de saker jag mest saknar i standarden. Den kom i form av ett ganska simpelt javascript, så är någon intresserad av det är det bara att säga till så postar jag det.

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mig mer en fullfjädrad produkt än en enkel webbtjänst, ex. liknande Visual Studios debuggingmiljö (tja, det var väl mer det jag var ute efter en en enkel validator).

 

Medhåll!

 

Nog för att webtjänsten ger bra möjligheter till inställningar och ger ett bra och tydligt resultat, men för att validera hundratals sidor blir det rätt jobbigt..........

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Nog för att webtjänsten ger bra möjligheter till inställningar och ger ett bra och tydligt resultat, men för att validera hundratals sidor blir det rätt jobbigt

 

Egentligen är det just för Javascript-biten som jag är sugen på en ordentlig utvecklingmiljö. Har tankat hem otaliga försök som gjorts att skapa såna, men det har mest sträckt sig till att man får drop-down tips på metoder och properties exempelvis (viket ju iofs är en viktig komponent). Jag skulle vilja ha en komplett debugger, med möjlighet till watch, stegning, detaljerade felmeddelanden osv.

 

Det vore ett kul projekt att ge sig på själv men dessvärre har man ju jobb att sköta =(

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore ett kul projekt att ge sig på själv men dessvärre har man ju jobb att sköta =(

 

Känner igen det där... :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det just för Javascript-biten som jag är sugen på en ordentlig utvecklingmiljö. Har tankat hem otaliga försök som gjorts att skapa såna, men det har mest sträckt sig till att man får drop-down tips på metoder och properties exempelvis (viket ju iofs är en viktig komponent). Jag skulle vilja ha en komplett debugger, med möjlighet till watch, stegning, detaljerade felmeddelanden osv.

 

OK, jag förstår.

 

Det är väl en smaksak förstås, själv föredrar jag en texteditor och nån lämplig referensbok. Tycker mest att IDE:s känns som tvångströjor :)

 

[inlägget ändrat 2004-07-14 08:44:13 av lizardKng (pa9876)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
själv föredrar jag en texteditor och nån lämplig referensbok. Tycker mest att IDE:s känns som tvångströjor

 

Jo, jag är själv uppväxt det manuella sättet, allt ifrån assemblertiden på vic 20 och c64:an tills nu, det var först med VS.Net som jag insåg hur mkt snabbare utvecklingsarbetet går för mig, när den inbyggda hjälpen alltid finns snabbt till hands istället för att bläddra i ref.böcker. En texteditor hade inte varit möjlig i de stora projekt jag jobbar i (som iofs inte har något med webb och javascript att göra)

Allt har väl sin plats, och smaken är olika som sagt.

 

Men Emacs kommer jag aldrig återgå till, vi gick inte ihop helt enkelt ;)

 

(Hm, den här tråden har tappat färdriktningen lite, men so what)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är själv uppväxt det manuella sättet, allt ifrån assemblertiden på vic 20 och c64:an

 

I princip samma för mig, fast jag började med ZX81.

 

när den inbyggda hjälpen alltid finns snabbt till hands istället för att bläddra i ref.böcker. En texteditor hade inte varit möjlig i de stora projekt jag jobbar i (som iofs inte har något med webb och javascript att göra)

 

Ja, inbyggd referensbok kan jag sakna ibland.

 

Hur IDE:erna funkar i större projekt vet jag inte, har aldrig testat.

 

Här (Ericsson) är vi rätt långt från Microsoftvärlden. Linux + eget operativsystem och ett hundratal utvecklare spridda över världen. CVS, texteditor, Javadoc, Doxygen och make är det som finns i bekvämlighetsväg.

 

Men Emacs kommer jag aldrig återgå till, vi gick inte ihop helt enkelt ;)

 

Som jag och "vi" då :) Fast jag använder den ibland i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag märker det :) Men det var en intressant diskussion. Och nu ligger denna fråga på plats nr 1 bland "hetast just nu".

Jag är jordens mitt ;) *s*

/Case

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du väl få:

 

Asch, tänkte rita en ASCII-tårta, men indentering funkar ju inte :-(

 

  *   *   *
  |   |   |
[========]

[inlägget ändrat 2004-07-14 11:45:02 av lizardKng (pa9876)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Det är ingen ordning på allting. Jag får väl baka en själv då. Då måste jag förstås starta programet "Bagare", och använda mig av funktionerna "diskbänk", "vispskål" och "elvisp". Tyvärr så är det nån bugg i "Bagare" som har en benägenhet att hänga framför skärmen istället för vid diskbänken. Men här finns kanske frivilliga för att felsöka den? ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...