Just nu i M3-nätverket
Jump to content

9 kanaler - 0 på TV!

Mauritz Lybeck

Recommended Posts

Mauritz Lybeck

Jag har kabelTV med 9 kanaler. Sedan har jag ju tidigare haft olika betalkanaler.

Min slutsats: Värdelöst skräp överallt!

Mesta substansTV i praktiken har varit diverse dokumentärer o.dy i SVT1 & SVT2. Sporten i fyran också.

Görs det inget annat än slit-och-släng nuförtiden?? Typ dokusåpa om att *blank* vadsomhelst!! Vardag för någon annan som substitut för vardagen för mej själv??

Hur lever folk själva då?? På riktigt. Vad ÄR vår *egentliga* verklighet?

(För mej natur, sanning/ärlighet och objektiv verklighet!)

Det blir inte många minuter TV-tittande för de sura licenspengar jag påtvingas! :-)

/Mauritz

9 kanaler? -Det var sannerligen inte mycket! (Basutbudet antar jag?)

Själv har jag "alla kanaler som finns", (paraboler mot astra, sirius och thor), men hittar ändå inget att titta på. Laddar faktiskt ner det mesta..

Funderar nästan på att lägga ner det där med tv helt och hållet. (Fast det gör jag nog ändå inte..) La ner radion för cirka 2 år sedan, satsade helt och fullt på internetradio.. Härom månaden köpte jag en "filmförstärkare", och den har en radiodel som jag numera använder tämligen flitigt...

hehe..

Däremot har jag lagt av med allt vad tidningsprenumerationer heter. Läser allt på data.. Plockar dock upp ett ex av metro då och då när jag åker kollektivt. (rätt sällan). Framtiden är internet! -Konstigt att politruckerna inte har börjat beskatta internet? (utöver den 25%-iga momsen då..)

Eller som Springseen säger: "56 channels and nothing on" :)

Det beror mycket på vad man anser vara skräp. Visst om du menar det mesta som sänds i 3,4 och femman, men dom tillhandahåller (och skapar) programmen kidsen vill se, för det är dom som köper grejorna det görs reklam för ;) Det är bara och acceptera i ett samhälle som drivs framåt av pengar.

Vad jag inte förstår är varför SVT ska försöka konkurrera så mycket med dom för. Men visst finns det program som fångar (mig i alla fall) där också. T.ex. K-special. Där kan man t.ex. få reda på varför konstnärer som i dom breda lagren anses vara konstiga, gör som dom gör. Om man nu är nyfiken av sig vill säga, men det är bara i SVT man kan få se nånting annorlunda som sticker ut från bruset.

Om du har möjlighet att se discovery kanalerna så dyker det upp riktiga pärlor där då och då, även om det löjligt mycket om dinosaurier, tornados flygplan, rex hunts fiskeäventyr och repriser. Men nån eller några gånger i veckan kommer det program som fångar intresset och oftare än så behöver man ju inte kolla på TV nu när bokmomsen sänkts ;)

(Ett tips till sommarläsning: "Da vinci koden". En rätt ordinär spänningsroman, men det intressanta är faktan (eller hypoteserna, om man vill, tills man själv kollat att det stämmer) som byggts in i deckarhistorien.)

Själv önskar jag att fildelar-program som bittorrent fick mera tv-program att ladda ner (inte bara serier). Där kan man ibland hitta dokumentärer som aldrig kommer till sverige av nån anledning. Eller asiatiska skräckfilmer, en sorgligt ignorerad genre i västvärlden. ( mja, eller i sverige i alla fall.)

Eller tänk om man kunde köpa bara dom programmen man var intresserad av via kabel nätet.

[inlägget ändrat 2004-07-09 01:10:38 av Pentti H]

Stefan Eklinder

Instämmer!

Det är bara skräp på TV för det mesta. Ibland kan det dyka upp något guldkorn. Sätter man sig och tittar på det sen, så upptäcker man att det där har jag sett tidigare.

Kan inte TV satsa på lite bra filmer istället för att damma av gammal skåpmat som folk glott på tidigare?

Till vad går licenspengarna egentligen?

Bygger de ut sina dammiga arkiv för pengarna?

Tja, verkar inte bättre.

Jag brukar hyra någon/några rullar videofilmer hos min lokala videobutik när jag är riktigt less på vad TV har att erbjuda. Det är förstås gamla tummade och nästan sönderspelade videofilmer, men som tidsfördriv duger de. :-)

Borde kanske skaffa DVD-spelare.

Sen är det bara att hitta smutronställena på internet och hämta hem lite filmer som man får betala dyrt för ute på biograferna. Men då sitter väl Antipiratbyrån och andra agenter där och förpestar det roliga. :-(

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

Johan S Stenström

.

Borde kanske skaffa DVD-spelare
Skaffa en DVD-spelare i morgon. Att tro att TV:s kanalutbud erbjuder annat än 20 år gamla repriser är att vara en outtröttlig optimist. Vill man få utbyte av sin TV-apparat måste man hyra DVD-filmer. Det enda som är bra är att Karl för sin Kilt fortsätter. Sedan är det Rapport och Aktuellt som pratar om alla idiotiska saker som händer i världen.

mvh johan

Anjuna Moon
Men då sitter väl Antipiratbyrån och andra agenter där och förpestar det roliga.

Använd PeerGuardian så spärrar du ip-intervall som snokande storebröder använder sig av när de bryter mot lagen och sniffar dig.

Anjuna Moon

För den som liksom jag använder dumburken enbart för sport och nyheter så finns massa bra (lagliga) godbitar på AtomFilms att roa sig med:

http://atomfilms.shockwave.com/af/home/

BitTorrent kan jag också rekommendera när man vill följa de senaste avsnitten av tv-serier i USA. Är osäker på lagstiftningen kring nedladdning av tv-serier dock (inte för att jag personligen bryr mig ;)

AnjunaMoon

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Skaffa en DVD-spelare som klarar mpeg4!

-Coopp forum säljer en som blivit lovordad för 990:-

Lumatron 1020. Hur bra som helst. (Betydligt bättre än centrums spelare). Har alla möjliga utgångar; Progressive scan, RGB, SVIDEO, digital out samt 5.1-analog out. (sistnämnda är bra om man har en äldre förstärkare utan Dolby Digital)

Med en dylik spelare är det bara att bränna mpeg4 så det ryker!

:-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...