Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kubasvensken har släppts fri.

Tropicana

Recommended Posts

Kul att den oskyldige Mehdi Ghezali äntligen släppts. För jag antar att han är oskyldig då han släppts. Samtidigt undrar jag hur USA kan försvara att man låser in någon utan bevis, eller bevis som man är beredda att presentera. 3 år av mannens liv har försvunnit, vem är beredd att höja rösten mot världspolisen?

Tack för mig.

"You cant se beyond what you dont understand..."

Med andra ord, dra av chassit innan du kollar vad det är för fel på moderkortet!

Anjuna Moon
För jag antar att han är oskyldig då han släppts.

Man får väl hoppas att man får en förklaring såsmåningom vad han gjorde hos Talibanerna till att börja med, för det var väl med dem han greps (eller minns jag fel, det var ju ett tag sen)?

[inlägget ändrat 2004-07-08 18:13:56 av Anjuna Moon]

Man får väl hoppas att man får en förklaring såsmåningom vad han gjorde hos Talibanerna till att börja med, för det var väl med dem han greps (eller minns jag fel, det var ju ett tag sen)?

Grejen är den att de inte har några bevis utan bara misstankar:

"Fånge i över två år

25-åringen misstänktes ha kopplingar till terrororganisationen al-Qaida och fördes till Guantanamobasen på Kuba. Där har han hållits internerad sedan januari 2002.

I sitt pressmeddelande skriver Pentagon: "Beslutet att förflytta eller frige en fängslad bygger på många faktorer, inklusive om den fängslade har fortsatt underrättelsevärde för USA, om han tros utgöra ett hot mot USA eller om individen har begått förseelser som kan prövas av en militärkommission." "

Om de hade haft bevis hade han fått sitta där ett bra tag till. Det är det som är så uppretande! Han åker in i "fängelse" utan rättegång? Lever vi inte i 2000-talet? Låter som häxjakten för flera hundra år sedan då unga kvinnor toterades och dödades utan bevis.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1804&a=229364

Med andra ord, dra av chassit innan du kollar vad det är för fel på moderkortet!

-Jag tror det först när jag ser honom framför mig. Jag ska ringa till UD och fråga när han kommer hem, säger pappan Mehdi Ghezali till TT.

heter farsan samma sak?

Laila Freivalds ser beskedet som en seger för svensk diplomati och säger att det inte har varit lätt att övertyga amerikanerna om vikten av att följa grundläggande rättsliga principer.

-Men vi har lyckats få dem att förstå att man inte håller människor fångna på obestämd tid utan att ställa dem till ansvar, säger hon.

lite oroande att ett så stort land med en sån "välutvecklad" demokrati inte kan lista ut det själva utan måste få det förklarat för sig av en svensk utrikesminister från lettland.

/cec

- it´s always darkest right before it´s pitch black -

Anjuna Moon
Låter som häxjakten för flera hundra år sedan då unga kvinnor toterades och dödades utan bevis.

Håller med, hela situationen på Guantanamo är ju ohållbar, där är jag helt enig med dig. Jag såg det bara ur en annan vinkel, det vore bra om killen själv lämnar en statement när han kommer hem om vad han gjorde därborta. För att skingra allmänhetens tvivel menar jag.

AnjunaMoon

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Håller med, hela situationen på Guantanamo är ju ohållbar, där är jag helt enig med dig. Jag såg det bara ur en annan vinkel, det vore bra om killen själv lämnar en statement när han kommer hem om vad han gjorde därborta. För att skingra allmänhetens tvivel menar jag.

Det kan man nog vara alleles säkra på att han kommer att göra. Pressen lär väl knappast ge upp innan de fått svar på varför USA tillfångatog honom.

Det jag är mest nyfiken på nu är om USA kommer att be om förlåtelse för dem här två åren. I USA kan man ju stämma personer på riktigt höga summor för i princip ingenting. Kommer Mehdi Ghezali få någon ersättning?

Sist vill jag bara citera Mehdi Ghexalis pappa:

– Jag ska överraska honom när han kommer hem. Jag ska köpa en fotboll till honom. Han tycker om att spela fotboll

Anjuna Moon
Sist vill jag bara citera Mehdi Ghexalis pappa:

– Jag ska överraska honom när han kommer hem. Jag ska köpa en fotboll till honom. Han tycker om att spela fotboll

Jo, det var ett rörande uttalande. Det är de små sakerna i livet killen får försöka koncentrera sig på nu annars finns risk att han låter bitterheten över de här två åren ta över sitt liv.

AnjunaMoon

BoEriksson

Laila Freivalds ser beskedet som en seger för svensk diplomati och säger att det inte har varit lätt att övertyga amerikanerna om vikten av att följa grundläggande rättsliga principer.

-Men vi har lyckats få dem att förstå att man inte håller människor fångna på obestämd tid utan att ställa dem till ansvar, säger hon.

Det har hon sagt oavsett om det tagit 3 år eller 10 år, var så säker.

Fast om sju år är väl inte haggan kvar i regeringen.

Någon som vet hur/varför han fångades.

Jag har svårt att tro att USA gick in i en stad och körde oledoledof och sedan pekade på någon och sa:

"-Du har förmodligen Al-Quiada kontaker."

Greps han i typ en lägenhet med 10 Al-Quaida gubbar och han var den enda som inte var med i Al-Quiada så är det ju lite misstänksamt.

//MVH Mindsleep

*** The answer to knowledge is a question ***

Mindsleep skrev:

Jag har svårt att tro att USA gick in i en stad och körde oledoledof och sedan pekade på någon och sa:

"-Du har förmodligen Al-Quiada kontaker."

"Oledoledof, Irak har förmodligen kärnvapen". De olade fel, trots att de har varit inne i Irak i över ett år nu har de inte hittat kärnvapen. Nordkorea har själva sagt att de har kärnvapen, varför inte föra in några F-117 bombplan och ta över lander? Enkelt, de saknar olja.

Nej jag tycker allt att den sittande regeringen är bättre på att sprida lögner, propaganda än att föra riktig politik. Jag tror på fullaste allvar att de flesta amerikaner skulle kunna sköta mellanösterpolitiken bättre än president Bush.

Våld löser inte våld, är det inte sådant man lär sig i dagis? Tror någon på fullaste allvar att världen blivit säkrare sedan "kriget mot terrorismen"? Nytt hat har skapats och oskyldiga människor i båda sidor dör varje dag.

Världen år 2004, såg den inte bättre ut för 1000 år sedan egentligen?

Anjuna Moon
Oledoledof, Irak har förmodligen kärnvapen".

Mmm, och de kan forfarande inte försvara sina brott tillfredsställande (läs de första 5 frågorna)

http://www.whitehouse.gov/news/releases/2004/07/20040706-3.html

AnjunaMoon

[inlägget ändrat 2004-07-08 22:46:30 av Anjuna Moon]

Jag satt och kolla på Nyhetsmorgon i måndags när det plötsligt slog mig hur främmande Storbritanniens politik kan vara för oss svenskar.

En 1800-talsregel som tillåter barnaga tas bort ur brittisk lag, beslutade överhuset i London på måndagen. Men enligt den godkända kompromissen får brittiska föräldrar fortsätta slå barnen - bara de är "återhållsamma" och inte lämnar märken.

Då förstår man mer hur Blair resonerar när han tillsammans med Bush styr världen. För vem kan egentligen försvara att man använder våld mot sina barn? Är de olydiga har man ju sig själv att skylla, det är ju trots allt föräldrarna som uppfostrar sina barn!

- Vi vill inte kriminalisera föräldrar, så vi är emot ett heltäckande förbud, sade premiärminister Tony Blairs talesman till journalister inför måndagens överhusdebatt.

"Vi vill inte kriminalisera föräldrar," Är det lösningen egentligen? Varför inte göra det lagligt att röka innan man är 18. Då slipper man kriminalisera ungdomarna!

Det är riktigt synd att dessa två män har så mycket att säga till om! Och som Anjuna Moon säger, många gånger kan bl.a. USA inte ens försvara sig tillfredsställande. Hur blev han vald sitter jag och funderar över...

Jag önskar att vi i Sverige skulle våga höja rösten lite, våga vara mer än "neutrala".

Tack för ordet!

"Oledoledof, Irak har förmodligen kärnvapen". De olade fel, trots att de har varit inne i Irak i över ett år nu har de inte hittat kärnvapen. Nordkorea har själva sagt att de har kärnvapen, varför inte föra in några F-117 bombplan och ta över lander? Enkelt, de saknar olja.

hmmm....inte för att vara bush vänlig...men tror du på allvar på olledole dof resonemanget?

När det gäller Irak så var det väll många miljoner fler än Bush som var övertygad om att Saddam är en mycket galen man. Därav utgör han ett hot mot Amerika och Europa. Oljeresonemanget kan man ju diskutera.

Nu är anser jag att USA skulle följa FN. Men det sket dom i...USA´s "jag vet mycket bättre än alla er" attityd är bara tragisk.

Men att Saddam inte sitter på tronen gör då mig lugnare.

//MVH Mindsleep

Hej igen

Jag försvara absolut inte män som Saddam! Men undrar ibland vem som är farligast, Saddam eller Bush :S.

Hehe naturligtvis tror jag inte på allvar att oledoledoff var inblandat. Men att antyda att ett land har massförstörelsevapen och starta ett krig på en lögn och några suddiga sattelitbilder! Kan de inte lika gärna ta tillfånga män som Mehdi Ghezali utan bevis?

Hur demokratiskt är det sedan när en grupp män ska styra över hela världen och skita i FN, skita i vad folk tycker, gömma sig bakom lögner och tjusiga tal?

Jag tror att alla är överrens om att det är mycket som måste förändras innan "det demokratiska kriget" är vunnet.

Jag tror vi är helt överens.

Men jag TROR (gissar jag på i alla fall) att för västvärlden så är bush bättre än saddam och usama. Men det finns ju som sagt inte något som direkt talar emot att USA vänders sig mot oss och säger:

"-Ni inhyser terrorister, lämna ut dem omedelbart!!!"

och vips vi är på USAS dåliga sida! Så det kan gå snabbt.

Så det är frågan....absolut bästa vore om de inte fanns maktgalna idioter.

Tyvärr så tycker inte Usama och Saddam heller om oss, då vi är "ofrälsta fähundar". Så Sverige ligger verkligen mitt i skiten : )

Men om man drar detta lååååångt och säga att i ett 3:e världskrig då alianser dras upp mellan västvärld och öst så tror jag i alla fall att jag inte skulle ha problem med lojaliteten. Jajaja....bara en fundering.

//MVH Mindsleep

Men jag TROR (gissar jag på i alla fall) att för västvärlden så är bush bättre än saddam och usama.

Visst är det så. Det sorgliga är att om USA inte gjort allt skit som dom gjort under nästan hela 1900-talet så hade vi [i-världen] inte haft det så bra som vi har det.

Den höga standarden är ett nollsummespel - nån måste förlora det vi vinner. Därför tror jag att dom stora protesterna (=effektiva) mot hans politik uteblivit.

usama bl är nu i och för sig inte nån som bryr sig om fattigdom och svages rätt, det verkar som han och resten av hans patrask är mer intresserade av att införa sin perverterade tolkning av islam.

[inlägget ändrat 2004-07-09 01:22:52 av Pentti H]

Den höga standarden är ett nollsummespel?

-Det var det dummaste jag har hört!

Att en blir rik innebär inte att någon annan blir fattig!

Johan S Stenström
Men jag TROR (gissar jag på i alla fall) att för västvärlden så ät busch bättre än saddam och usama.

Definitivt bättre än usama och saddam, men USA har inte haft en sämre president på många, många år. Det är det som är problemet. Jag längtar efter Clinton. En liten sexskandal är inget emot detta.

Vad trevligt, en terrorist blir frisläppt tack vare regeringsdelegationer och kändis-advokat som åkt över till USA och förhandlat för dyra skattepengar men Annika Östberg sitter på sitt 24:e år i ett amerikanskt fängelse för ett brott som hennes dåvarande pojkvän begick.

USA gör inget i sitt krig mot terrorismen som Sverige inte kommer att göra i ett ev krig, dvs internera väpnade kombattanter som man inte anser skyddas av Geneve konventionen som en stridande soldat, för det är dom inte, vi har sådana lagar som sätts i bruk i ett krig, dom som tror något annat kan ta och vakna upp nu.

Anjuna Moon
Vad trevligt, en terrorist blir frisläppt tack

Vad baserar du åsikten på att han skulle vara terrorist? Vet du något som ingen annan vet eller sett bevis för?

AnjunaMoon

internera väpnade kombattanter

Hur kan en svensk i Afganistan vara en "intern väpnad kombattant" (vad nu det skulle vara) mot USA?

vi har sådana lagar som sätts i bruk i ett krig

Det har inget med lagar att göra, alls. Du blandar nog ihop det hela med att Genevekonventionen inte hanterar inbördeskrig, när man slåss mot Afganistan måste man vara en del av Afganistan om den inte ska gälla, senast jag kollade låg USA en bit utanför Afganistan.

Det är möjligt att han är en terrorist (varför man nu skulle vara det ens om man slåss i Afganistans) men felet de flesta har invändningar mot är att han inte blivit åtalad och faktiskt inte ens blivit anklagad för nåt, bara blivit inspärrad. Det minsta man kunde tänka sig om han nu gjort nåt vore att han blev dömd för nåt.

-Det var det dummaste jag har hört!

Inte att dom blir fattiga eftrsom dom [u-länderna] är fattiga från början, men dom får aldrig samma möjlighet att utveckla sin standard eftersom vi vill ha billiga varor. Nog finns det anledning till att en bonde i colombia eller afghanistan hellre odlar kokablad respektive opium än kaffe och te?

Och visst är det väl ett nollsummespel så länge det inte finns oändligt med pengar så att alla kan få lika mycket?

Vad trevligt, en terrorist blir frisläppt tack vare regeringsdelegationer och kändis-advokat som åkt över till USA och förhandlat för dyra skattepengar men Annika Östberg sitter på sitt 24:e år i ett amerikanskt fängelse för ett brott som hennes dåvarande pojkvän begick.

För det första så finns det ju alltså inga bevis på att han är terrorist. Nu är inte jag så gammal att jag vet vad som hände för 24 år sedan men jag misstänker att Annika Östberg fick sin dom prövad i rätten. Skillnaden är alltså att hon eventuellt fått fel dom vilket jag ändå betvivlar. Jag hoppas att Sverige i sådana fall skulle gjort allt för att få hennes dom omprövad.

Den här mannen som varit inlåst i 2,5 år har inte fått veta varför, aldrig satt sin fot i en rättssal. Det är det man reagerar över.

Anjuna Moon
Skillnaden är alltså att hon eventuellt fått fel dom vilket jag ändå betvivlar

Nej, hon fick inte fel dom enligt Karlifonsk lag, då denna säger att det räcker att vara närvarande vid ett mord för att dömas som medskyldig. Vidare så samarbetade hon med polisen mot sin advokats inrådan, vilket resulterade i det långa straffet.

Nej, hon fick inte fel dom enligt Karlifonsk lag, då denna säger att det räcker att vara närvarande vid ett mord för att dömas som medskyldig

Nej som sagt, jag betvivlar att hon fått fel dom. Sedan kan ju lagen diskuteras...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...