Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Matematik och programmering

Nils Stenstrom

Recommended Posts

Nils Stenstrom

Hej!

Har en liten förfrågan till er som arbetar med kommersiell programutveckling. Studerar sedan ett par år tillbaka Datavetenskap vid Göteborgs Universitet och under de här åren har jag mer och mer börjat ifrågasätta de "obligatoriska" kurser som erbjuds inom det Datavetenskapliga programmet.

Ungefär 50% av kurserna finns inom området programutveckling (paralell programmering, imperativ/funktionell programmering, databaser, kryptoteknik, algoritmer m.m) ,medan de resterande 50% handlar om ingenting annat än matematik.

Min enkla fråga är: ni som arbetar med programutveckling, ni programmerare där ute i verkligheten (för ibland känns Universitetsvärlden så totalt avskärmad från allt vad verklighet är), har ni någon uppfattning om hur viktig matematiken är för det "dagliga" programmerandet. Själv har jag svårt att omsätta mina teoretiska/matematiska kunskaper i rent praktiska tillämpningar.

Orsaken att jag undrar är främst det jag skrev ovan: universitetsvärlden ligger ibland så långt ifrån verkligheten att det är svårt att veta vad man ska koncentrera sig på. Som det är nu har jag lagt 30 matematiska högskolepoäng i min "examenskorg" - men när jag ser tillbaka på dessa poäng, får jag känslan av att jag kunde ha utnyttjat min tid här bättre.

Tacksam för eventuella synpunkter från er som finns där ute i verkligheten.

Nisse

Hejsan!

Jag själv student fast Datavetenskap vid Växjö Universitet.

Som allmänt vid Universitet vilket du säkert redan känner till är att en stor del vi läser är för att få en mkt djup teoretisk förståelse, tillskillnad från Högskolorna.

De viktiga matte-kurserna (enligt mig) är:

1. Diskret matematik

2. Numerisk analys

3. Elementär Algebra / Vektorgeometri

Resten har själv inte jag haft någon större nytta av. (Har programmerat freewares i 4år)

Det är givetvis en frågan om optimering.

Programmerar du t.ex. i C++ så har du oftast tillgång av STL-biblioteken eller liknande och då behöver du varken några större matte eller datateori kunskaper(!).

Utvecklingen går mot att den vanlige programmeraren behöver mindre och mindre kunskap (framförallt inom matte).

Men någon måste utveckla alla bibliotek och plattformar.

Och får väl bli vi datavetare! hihi...

Intressant ämne! FLER SYNPUNKTER!

/Fluzz

Glenn Larsson

Man kan klara dig med +-/* allt beror nog på vad arbetsuppgifterna kommer att vara. Ex, Databas

proggare kanske ska koncentrera lite mera på SQL och oracle kunskaper än mattematik då det gäller att hämta och presentera information. Mitt råd:

Lär dig så mycket som möjligt - du vet aldrig vart du hamnar här i livet.

Mvh

Glenn

• 4 weeks later...
Oscar Rydberg

Beror på vad du vill göra med din programmering!

Är du intresserad av att tex programmera spel/grafik är det en i princip 90% matematik bakom alla algoritmer; speciellt med dagens 3d spel. Och då menar jag inte bara matte relaterat till geometri, det rör även optimisationer för alg. för landskaps genereringar (fördef. landskap o objekt blir snart passe), AI etc...

Jag jobbar även på ett "vanligt" företag som systemutvecklare, och ibland får man användning för matematik av univ.grad, så kämpa på med matten, den är bra att ha i bagaget! (Speciellt om du kanske i framtiden skall byta yrke mot något utvecklingsinriktat)

Nja, inte riktigt sant med citat: "Som allmänt vid Universitet vilket du säkert redan känner till är att en stor del vi läser är för att få en mkt djup teoretisk förståelse, tillskillnad från Högskolorna."

Läser själv på mälardalens högskola i västerås, här skaffar vi också djup teoretisk förståelse.

Framförallt inom Real time research kommer dessa kunskaper till nytta. Här ingår bl.a. mycket matetmatik...

Matetmatik ligger till grund för logiskt tänkande. Matten skapar ett tänkande som gör att man blir en vassare problemlösare, vilket är en förutsättning inom programmerings världen..

MVH \G2B

Nils Stenstrom

Tack för svar...

Kanske sade jag inte vad jag verkligen ville säga. Naturligtvis inser jag att matematiken är viktig inom programmering, precis som den är viktig för att hålla det logiska tänkandet i trim (som någon skrev här ovan). Trots det har jag ändå uppfattningen att en del av de matte-kurser jag har stött på har trängt så djupt in i den mer abstrakta matematiska världen(ni vet, den där världen som befolkas av professorer vars snillen inte står Gud långt efter, men som inte riktigt har förmågan att presentera denna kunskap på ett begripligt sätt) att jag ändå ifrågasätter kursernas meningsfullhet för mig.

Vad jag kanske skulle ha frågat är väl: hur mycket abstrakt matematik är nödvändig för programmerande? Jag har precis tagit mig igenom en tung kurs - Algebraiska Strukturer - som var VÄL abstrakt i mitt tycke.

Så den här gången går väl kanske frågan till alla er som har läst på högskola/universitet och nu arbetar i verkligheten...vilka matematikkurser har ni haft mest nytta av?

(Kanske är orsaken bakom mina frågor att jag egentligen helst vill slippa matten över huvud taget - den kommer inte överens med mig, och jag kommer inte överens med den, om man säger så :-)

Nåja - just nu släpar jag köttlådor på Scan för att tjäna ihop de där pengarna som min hyresvärd av någon anledning vill ha varje månad...och här krävs inte mycket matte...

Nisse

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...