Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nero vill ha dvd plugin för att bränna SVCD ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

 

Jag skulle bränna en avi fil till SVCD, då svarade Nero med att jag skulle ha DVDplugin.... ?

Vad är det för påhitt ?

 

Vad gör jag nu ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Nero måste konvertera avi filmen till mpeg2 format.

 

Support för att konvertera ingår inte i standard Nero utan kostar extra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag skaffat den plugin som behövdes.

 

Provade att bränna...

Då börjar Nero kompilera filen, detta tar en himla tid.

Sen kommer ett meddelande om att mitt media (CD'n) är för litet.

Jag har en 80 minuts CDR som jag tänkte bränna på....

Den räcker tydligen inte till :(

 

Så det går inte det heller ..

Vad gör jag för fel ?

Hur ska jag få det att fungera ?

 

Jag testade dessutom ett separat program för att konvertera

avi-filen på 650 MB till Mpeg

Då blev Mpeg-filen 1.9 GB ....

Vilket givetvis inte kan brännas på en CDR.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade dessutom ett separat program för att konvertera

avi-filen på 650 MB till Mpeg

Då blev Mpeg-filen 1.9 GB ....

En 650MB stor AVI-fil är med största sannolikhet en divx/xvid-fil, ska du göra den till SVCD blir det förmodligen 2-3 CD-R-skivor. Dina 1.9GB får du dela upp med något verktyg för det.

 

Kika på http://www.vcdhelp.com under "Convert" eller hyr filmen i närmaste videobutik.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag konverterade den till MPG, då blev den 1.9 GB, vilket innebär att hela filmen (2avi-filer) skulle bli 4-5 SVCD .....

Normalt brukar ju en film bli 2 CDR...

Varför blir det så här ?

 

En annan sak.

För att få ljud på avi filmer installerar man ju Ac3filter.

Då funkar ljudet om man tittar på filmen i sin PC.

Men om man sen bränner filmen på SVCD.

och vill spela den i en SVCD kompatibel DVD spelare,

kommer du ljudet att finnas med ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt brukar ju en film bli 2 CDR...

Varför blir det så här ?

Jag skulle nog säga att det normala för en SVCD är att den är på 3 skivor. Om din mpg blir så stor och det bara är en halv film så är det nog för att du gjort fels sorts mpg. Mer om det kan du läsa på url:en jag gav dig. Kanske har du gjort en dvd-mpg och inte en svcd-mpg.

 

och vill spela den i en SVCD kompatibel DVD spelare,

kommer du ljudet att finnas med ?

Ja, en SVCD kommer att innehålla ljudet.

 

Du kommer inte att få så mycket bra svar här eftersom det här är precis på gränsen för vad Eforums regler tillåter. Det är mycket bättre att du besöker stället jag länkade till, där står precis allt om hur man konverterar mellan olika format.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, filformat är ju inte kriminella.. (även om RIAA försökte stoppa mp3).. Jag har ett gott råd att komma med: Köp en DVD-brännare! Dessa kostar kring 7-800 kr idag, och är ytterst prisvärda. DVD-skivor (tomma) kan fås för vad CD-R skivor kostar. Trots avgifter..

 

Och skaffa en standalone-spelare som klarar mpeg4!

-Fyra-fem filmer får lätt plats på en 5-kronors DVD-skiva.. Utan krångel med omkodning och liknande! (Att skaffa dvd-brännare samt mpeg4-spelare var det bästa jag gjort i IT-väg på länge!) Jodå, jag har datorn kopplad till tv;n, men det är skönt att slippa surrandet samt gott att bränna av en massa filmer så att ny plats kan ordnas på hårddiskarna..

 

 

Edit: Brännare + standalone mpeg4-läsare = dryga 1700:-

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-08 23:46:19 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, filformat är ju inte kriminella

Är det någon som sagt det?

Ja sa bara att det är "precis på gränsen för vad Eforums regler tillåter" och att jag tror att det minskar chansen att man får ett bra svar här.

Eforums regler är som bekant lite hårdare än lagen när det gäller upphovsrättsskyddade saker och det har visat sig flera gånger att reglerna är rätt otydliga på var gränsen går.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, bränner man semesterfilmer eller egna alster, så?

-Ingen har ju antytt "nu skall vi bränna senaste LOTR" eller så..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad försöker du säga? Ingen har sagt att han gör något brottsligt eller ens anklagat honom för att syssla med otillåten kopiering eller tillåten kopiering.

 

Jag sa bara att (det här är tredje gången, förstår du inte nu ger jag upp) att då ämnet är delikat och kan vara precis på gränsen till vad som är tillåtet (även om det råkar vara på rätt sida gränsen) så tror jag eforums regelverk gör att chanserna minskar att han får bra svar här, därefter tipsade honom på ett ställe där allt han vill veta finns.

 

Vad är ditt problem? Att jag inte klistrade in exakt all textmassa som han kan hitta på http://www.vcdhelp.com? Klarar inte din browser att surfa dit själv?

 

Edit: Ursäkta en något "stött" ton, jag tröttnade på att bli hobbymodererad för att jag försökte hjälpa frågeställaren.

[inlägget ändrat 2004-07-09 12:34:08 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj, vilket rabalder det blev :)

 

Nåja, måste tacka "fhe" för tipsen allafall.

Jag löste det med att konvertera till VCD istället för SVCD.

Då blev filen lagom stor för att bränna på en 700 MB CDR.

Ett felmeddelande ang ljudformatet visades när jag sen skulle bränna med Nero, men om jag frångick ljud-standarden så gick det att bränna ändå.

Och resultatet blev som önskat , men ljud och allt :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det var ju du (fhe) som började dra in regelverk etc. i diskussionen. Att snacka videofilsformat är lika lite piratkopiering av biofilmer som att snacka word-filer skulle tangera gränsen till piratkopiering av Pippi Långstrumpböcker.. hehe.. Jag anser inte att en filformatsdiskussion ens skulle vara i närheten av brott mot någon policy eller liknande på e-forum.

 

Och mitt tips är fortfarande: Skaffa dvd-brännare.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det var ju du (fhe) som började dra in regelverk etc. i diskussionen.

Om du läser vad jag skriver istället för att tillskriva mig åsikter så ser du att det enda sättet jag "drog in regelverket" var i en hänvisning till det när jag sa att jag inte tror att han kommer att få så många bra svar eftersom det är ett ämne som är lite halvtabu.

Jag har INTE på något sätt antytt att det skulle vara det han ägnade sig åt och om han gjorde det skulle jag ge blanka f*n i det eftersom det inte är min sak att se till att regelverket efterlevs.

Istället gav jag honom min uppfattning om vad som är normalt för SVCD-filmer och tips på var han kunde hitta hjälpen.

 

Hacka på någon annan är du snäll, jag har ingen lust att ha ytterligare en fånig "det här är tillåtet-diskussion" utan att ens ha berört ämnet. Den dag jag antyder att någon sysslar med något som inte är tillåtet att diskutera här kan du ta den diskussionen, nu har jag bara påstått att jag tror att folk aktar sig lite för ämnet. Tydligen ska man även akta sig för att berätta det för att undvika att bli påflugen av någon som vet bättre.

 

Huvudsaken för mig är att det löste sig och om det kan vara till någon glädje rekomenderar jag också en DVD-brännare, de kostar oförskämt lite och ger massa mervärde. Har man ingen och vill bränna SVCD är dock http://www.vcdhelp.com/ en utsökt källa om man vill veta vad man behöver och exakt hur man gör (beroende på vad man ska göra).

[inlägget ändrat 2004-07-10 18:59:48 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...