Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Admini

Pentium eller Celleron till speldator?

Rekommendera Poster

Admini

Hej

Tänkte bygga en spelmaskin och undrar över några saker:

1. Prisskillnaden mellan P4 och Celleron är mycket (1000:-), så jag undrar om det är lika mycket skillnad i prestanda?

2. Behöver man värstingkomponenter för att kunna köra alla möjliga spel?

Vad är minimum?

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
NWM

1)

Du skall nog försöka att undvika Celleron till en speldator. En 2.8 (Northwood)

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=113053&cks=PRL kostar "bara" 560:- mer än motsvarande Celleron. Väl investerade pengar.

2)

Några "värstinggrejor" behövs väl inte men ett skapligt grafikkort är nog ett måste i en speldator. Ett budgetalternativ för 1.215:- är detta http://komplett.se/k/ki.asp?sku=120318&cks=PRL

-nisse

[inlägget ändrat 2004-07-06 15:20:33 av NWM]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
erik6

Och värstinggrafikkort med bra kylning, dvs förhållandevis tyst.

http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Grafikkort&n=100&prisMin=&prisMax=&q=9800+pro++iceq

Firewall&router Clark Connect

wks Mandrake 10.0, 9.2, Slackware 9.1

för jag fick starta om en gång för mycket, spel W98SE

http://www.seattleweekly.com/features/0422/040602_news_microsoft.php

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NWM

Någon spelmaskin blir det definitivt inte med den konfiguration som du föreslår, snarare en skapligt surf- och ordbehandlingsdator.

Det är en betydande prestandaskillnad mellan en Celleron och en Northwood. Varför tror du att det är olika priser?

-nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tophe

Stirra dig inte blind på Megahertzen.

Min AMD643000+ går på 2 ghz. Men ger ungefär samma prestanda som en P4 på 3.2 ghz. Det skiljer alltså 1200 mhz, men nästan ingen prestanda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen

Nåja, byter man bara ut grafikkortet mot ett bättre, så skall det väl gå att spela skapligt på burken. Glöm inte av en hårddisk i ekvationen!

Jag föreslår ett Radeon 9600XT-kort. (inte Pro). Nästan samma pris, Pro är långsammare trots namnet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NWM

Håller med ”virtuosen” till fullo, ett XT – kort är ett bättre val. Jag förstod dock saken så att det var frågan om ett riktigt budgetbygge där varje hundralapp räknades.

Faktum är väl att även ett 9600XT är i klenaste laget.

-nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen

Jovisst är kortet i klenaste laget, men ett 9200-kort är *för* klent. Och varje hundralapp verkade räknas, så då är väl ett 9600-kort ganska hyfsat val ändå.. (Sparar man FÖR mycket så blir resultatet en burk som visar "diabilder" vid spel..)

Pro-kort kostar i runda slängar samma som sina nyare bröder XT..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Admini

OJ, oj då.

På er låter det som om jag måste lägga bra mycket mer på en riktig speldator!

Kom gärna med några förslag på konfiguration ur Komplett.se

Alltså byt ut helt enkelt "mina" komponenter mot era.

Vi gör så här:

En minimum och en maxkonfig

Poäng till alla förslag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen

Minimikonfigurationen har du själv plockat ihop, med undantag av grafikkortet då, som bör vara ett 9600.

Maximikonfigurationen ser nästan likadan ut, men byt ut CPU mot en P4-3.2 GHz, stoppa i dubbla minnesmängden (=1 GB) samt ett snabbare grafikkort, exempelvis ett GeForce 6800.

I alla fall så bör du ha en 7200 RPM hårddisk. (Vill du göra det oerhört extremt, så sätter du i dubbla diskar i Raid 0). Ännu mer extremt blir att ha dubbla 15000 RPMs HDD i SCSI-RAID. Men det är overkill, och helt onödigt.

En vettig konfiguration är att byta ut celeronen mot en äkta P4, förslagsvis 3 GHz-modellen som kostar cirka 2000, som är en tusenlapp lägre än 3.2-varianten. 800 MHz FSB! (Celeron har bara 400)

Edit:

Sen finns ju AMD-plattformen som vi inte ens diskuterat... 64bitars..

[inlägget ändrat 2004-07-07 01:38:29 av virtuosen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Admini
grafikkortet då, som bör vara ett 9600

Min var 9200. Gör det så mycket skillnad?

samt ett snabbare grafikkort

Är det klockfrekvensen som menas? för båda har ju samma.

Men det är overkill, och helt onödigt

Det är det jag menar med maximum: Big But Not Overkill...

Vad vet du om det här kortet: Nvidia GeForce FX Go5350

Vad säger du om moderkortet, klarar han allting?

[inlägget ändrat 2004-07-07 02:03:07 av Admini]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen

"Go"-korten är grafikkort för bärbara datorer, om jag inte minns fel. Moderkortet är utmärkt, och klarar "allt".

När det gäller korten så finns det vissa skillnader, utöver klockfrekvensen. Det var dock ganska länge sedan jag läste om dem, men du kan ju alltid leta på toms.. http://www.tomshardware.com

9600XT är helt enkelt ett modernare och snabbare kort än 9600Pro. (Det blir inte lika varmt, etc.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Admini
9600XT är helt enkelt ett modernare och snabbare kort än 9600Pro. (Det blir inte lika varmt, etc.)

Det är en av de sakerna jag har svårt att hitta snabbt, t.ex en jämförelselista där de som blir varmast står högst upp. Man måste leta länge eller fråga nån som har haft kortet.

När det gäller skillnaden mellan Celleron och P4 så har jag fått för mig att P4 programmerad med fler instruktioner (ett par hundra?) och dessa instruktioner kommer till användning bara i vissa program/situationer.

Sedan så har ett grafikkort en egen processor, så jag undrar under ett 3d-spel vilken processor som gör vad?

Arbetar båda samtidigt och i så fall vad gör huvudprocessorn?

[inlägget ändrat 2004-07-07 13:01:26 av Admini]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NWM

Den stora skillnaden mellan Celleron och Northwood är att de har olika stora cacheminnen 128 respektive 512kb. En Celleron är definitvit inte lämpad för spel. Om du vill ha något i samma prisklass som Celleron så välj istället en AMD för samma pengar.

-nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen

Jovisst håller jag med Nisse! Själv har jag inte haft en endaste pentium sedan penium133-burken, och har inte ångrat en endaste dag sedan jag gick över till AMD.

Celeron 2.4/2.6 GHz för 600 kronor är dock helt okej processorer för dom pengarna... En tyst kontorsdator som man spelar lite spel med då och då.. Helt utmärkt! (Eller "allrounddator")

Men som tråden har utvecklats börjar jag känna att vår käre frågeställare mer och mer är ute efter en spelmaskin, så bleknar tyvärr celeron-alternativet bort..

Det finns bara EN sak man måste byta för att gå över till AMD-plattformen (förutom CPU givetvis) och det är moderkortet.

Frågan därefter är:

Gamla 32-bitarsplattformen (som är helt okej) eller nya "framtidssäkra" 64-bitarsplattformen?

Snålaste AMD-varianten som motsvarar snabbaste Pentium4-varianten är:

AMD XP2600+ Barton för 900 kronor plus ett moderkort, exempelvis

Asus A78N, för knappa 600 kronor.. 1500 totalt för ny CPU och moderkort.. ASBILLIGT!

64-bitarsversionen av AMD CPU samt moderkort blir givetvis något dyrare, men mer framtidssäkert samt snabbare..

Räkna med tvåtusen till, dvs. 3500..

("Sketabilligt" ändå, rent historiskt sett, som vi säger här i Götet..)

moderkort 64bit AMD:

http://www.inetdata.se/produKt.asp?p=1900639

CPU AMD 64 3000 Newcastle:

http://www.inetdata.se/produKt.asp?p=5308485

Hoppas att länkarna funkar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Admini

Ok, lägg till minne och grafik från samma ställe så får vi se var vi hamnar.

Det är bara att AMD drar mycket ström och därmed alstrar mycket värme och således låter en hel del om fläktarna.

Jag ser att det redan sitter en fläkt på moderkortet , sedan har vi en fläkt på processorn och till slut en fläkt på burken.

Dessutom har vi fläkten i nätaggregatet.

Det blir en hel orkester , la la la ...

[inlägget ändrat 2004-07-07 17:40:27 av Admini]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen

Snabba datorer låter en del. Det gäller alla plattformar. (Till och med intel numera). Jämför med snabba bilar: Formel Ett-bilar låter mer än en Huyndai Sonata eller Renault Magane..

:)

Lösningen är att bygga in burken i en garderob eller liknande. Tror weyland eller noisekiller gjorde detta för några år sen. -De/han köpte en vanlig IKEA-garderob, klädde med mineralull (rockwool) och stoppade in datorn i. Bildskärm och tangentbord, mus och sånt skaffade de förlängningskablar till..

Idag så räcker det med extra lång sladd (digital) till bildskärmarna. (utan bildförsämring). Tangentbord och mus går ju trådlöst på RF, så dessa slipper man krångla med..

Tänk bara på att den där "garderoben" måste ha ventilation. Kopplas med fördel "åt annanstans" än i rummet där man sitter och lyssnar efter oljud..

(Utsug till fastighetens ventilation? Utblås rakt ut genom väggen?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Admini
(Utsug till fastighetens ventilation? Utblås rakt ut genom väggen?)

Känns det inte som tårta på tårta nu?

Datorn i garderob, garderoben till ventilation och ut i naturen !!!...

Min lösning däremot är att bygga komponenter som inte blir så varmt och sedan att nöja sig med 1 Ghz processor vilket räcker mer än väl.

Till slut kyla ner dem med stora kylaggregat utan fläkt.

T.ex. installera processorn utanför lådan kopplad till en kraftig kylare.

Till strömförsörjningen använd hellre en "adapter" såna som används till bärbara.

Ändra datorbyggandet HELT till att placera de mest varmeskapande komponenter utanför lådan kopplad till varsin kylare.

Varsågod, en revolutionerande lösning till datorbygge!

Kom bara ihåg mig när ni tjänar miljoner... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NWM

Har inte den här tråden spårat ut lite? Frågan var väl "Pentium eller Celleron till speldator" ;)

-nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...