Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst relä med avståndssensor.


PCsnubben

Rekommendera Poster

Jag undrar hur man kan få till en funktion som automatiskt drar ett relä när man avlägsnar sig för långt från ett objekt ?

 

Exempelvis att datorn stängs av när man går mer än 10 meter från den.

 

Eller att tändningen i bilen stängs av om man är er än 10 meter från den, och att den inte går att starta förrän man är inom 10 meter igen.

 

Det måste ju till någon form av sändare/mottagare (radio, bluetoth etc)

Sen när signalen blir för svag så bryter eller sluter reläet.

 

Men finns detta färdigt att köpa, eller kan man byhha något sånt för en billig penning ?

 

Tips och råd ?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om det är ett larmsystem du är ute efter.

 

Eftersom jag inte vet exakt vad du vill göra så kan jag bara ge dig länk till ett företag som heter Omron och sysslar med automatiseringsprodukter, sensorer och avstånds detektorer / identifierare.

 

Lite av komponenter jag använt för avståndsmätning typ reflexdetektorer e.d. kommer ifrån Omron, kanske du hittar vad du söker där?

 

http://www.europe.omron.com/SE_sv/cor/products/

 

Du kanske redan har hört talas om dom?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en lösning som ersätter lösenordet i Windows med en BlueTooth-koppling. Dvs du kan koppladin mobil till ditt användarkonto och din mobil måste således befinna sig inom BT:s räckvidd för att du ska kunna logga på. Om du sedan avlägsnar dig (eller telefonen) från datorn så låses den med skärmsläckaren och låses upp igen när du kommer tillbaka.

 

Jag kommer tyvärr inte ihåg vad företaget som har lösningen heter.

 

När det gäller bilen så kan du köpa en Mercedes av de dyrare modellerna. Dom har funktionen inbyggd. Det finns på några andra bilar också.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...