Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Group Policy


jazzze

Rekommendera Poster

Skulle någon vänlig person här på eforum berätta hur Group Policy funkar. Hur skapar jag en ny och hur får jag en grupp att använda denna.

Jag har varit inne i programmet Group Policy men där finns bara "Local Computer Policy"

 

Jag kör WIN2K och WINXP. I servern saknas det inställningar i Group Policy om man jämför med WIN XPs Group Policy de lokala maskinerna. Hur gör jag för att kunna ställa in de utökade inställningarna i win XP?

 

// Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Group Policys gör du på en domänkontrollant i Active Directory. Du måste alltså först ha en AD-domän.

 

Sedan går du in på Active Directory Users and Computers på servern. Om dina användare och datorer ligger under Users respektive Computers så måste du göra en ny Organizational Unit och flytta dina konton dit för att kunna skapa en group Policy.

 

Sedan tar du egenskaper på din OU och sedan har jag för mig att fliken heter Group Policy där du skapar och redigerar policies.

 

Det var grundkursen. Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!! *POÄNG*

 

Hur löser man problemet med att det är färre inställningar i WIN2Ks Group Policy än i WINXP...

 

Någon anan som har bra tips när man sätter upp Group Policy. Något speciellt att tänka på?

 

 

// Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få tillgång till de utökade inställningarna i Windows XP så behöver du importera några administrativa mallar till din 2000-server.

 

Gå in och editera en group policy på servern. Sedan högerklickar du på Administrative templates och väljer add/remove. De inställningar som du kan göra under Administrative templates beror på vilka mallar som är importerade här.

 

Du hittar mallarna från Windows XP genom att söka på *.adm i windowskatalogen på en xp-burk. Kopera sedan dem till servern och importera så bör du ha fler inställningar att leka med sen.

 

I övrigt så är group policys ganska ofarliga att jobba med i och med att inga inställningar är permanenta. Dvs. flyttar du ett konto från den ou där policyn ligger så försvinner också inställningarna för det kontot. Men man rekommenderar att man inte labbar för hårt med riktiga användare utan har en test-ou där man gör sina experiment. Sedan kan man länka samma Group Policy till den rätta ou:n, du behöver inte göra en ny om den redan finns någon annanstans i domänen.

 

Ett tips när du testar är kommandot gpupdate i xp. Då frågar klienten servern om någon group policy har ändrats, så slipper du logga ut och logga in hela tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hur funkar det med OU.

 

Om jag har en ett antal OU och sätter GP på dessa, ärver de varandras GP + att den egna GP används?

 

Ex jag har dessa OU med GP: zzz, xxx

 

AD ser ut som förjer:

zzz.xxx.kontoret.foretaget.se

 

Använder då OU zzz din "EGEN" GP + xxx GP eller gäller bara zzz EGNA och xxx ignoreras.

 

Förstår någon vad jag menar... :-)

 

// Jazz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Följdfråga...

 

Om jag bara kör Win 2003 server och XP Pro klienter så misstänker jag att man inte behöver "inportera" mallarna från XP utan att de redan finns i 2003.

Rätt??

 

// Jazz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Group Policys ärvs efter ett förutbestämt mönster.

 

Man utgår från de inställningar som finns i registret sedan förut (I hkey_local_machine resp. hkey_current_user). Sedan läggs ev. grupprinciper som gjorts lokalt på klientern på, sedan kommer ev. gp på siten där klienten befinner sig, sedan kommer gp satta på domännivå (t.ex. domain security policy) och sedan arbetar systemet sig ner genom ou-strukturen tills man når fram till dator- resp. användarobjektet.

 

Alla dessa (eventuella) group policys tas alltså med. Om flera policys ändrar på samma inställning så blir det alltså den som läggs på sist som "vinner".

 

Mycket riktigt så har Server 2003 redan mallarna för xp. Däremot kommer det att komma nya mallar med service pack 2 till xp, för att kunna styra de nya funktionerna i brandväggen t.ex.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...