Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag sälja datorn?


ah17

Rekommendera Poster

Var på skroten häromdagen och fick slängd dator med mig hem. Gammal och slö men verkar fungera helt okej efter en liten översyn.

 

Till saken hör att det fanns ett operativsystem installerat på hårddisken. Om jag nu vill ge bort eller sälja datorn precis som jag hittade den. Är det olagligt då.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon slängt den så är det väl samma sak som att de gett den till dig...Kan inte tänka mig att det skulle vara olagligt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativsystemet hörs till datorn, inte till ägaren.

 

(fast datorn ägs ju av ägaren så då äger ju ägaren operativsystemet, men men)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

1. Är den kastad på skroten och du tar med den hem räknas det som att du stulit den. :|

 

2. Licensen för OS:et löses vid köp, alltså tillhör det tidigare ägaren. Såvida han inte överlåtit det till dig bör det nog inte säljas vidare.

 

3. Säljer man verkligen så gamla datorer?

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

[inlägget ändrat 2004-07-06 14:43:54 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Å katten. Jag frågade en som jobbade där och han gav mig tillåtelse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Jag frågade en som jobbade där och han gav mig tillåtelse.

Vill väl inte kalla mig paragrafryttare men jag tror de har förordningar som inte tillåter dem att göra så. Men jag kanske har fel..?

 

I vilket fall är det nog lugnt att skeppa iväg burken med OS installerat såvida du inte ger bort nån installationsskiva eller tar betalt för medföljande mjukvara. Sen att det inte är juridiskt rätt behöver du nog inte oroa dig för - ingen lär ju sätta dit dig. :)

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skall vi krångla till det, hehe:

 

1) Att hämta grejor från en container är inte tillåtet. Däremot kan man ju givetvis köpa grejor från en skrot. Jag har gjort det, bland annat från en datorskrot och flera gånger från bilskrotar.

 

2) OEM-licenser är kopplade till maskin, inte ägare. Då skall det finnas en OEM-licensklisterlapp på lådan.

 

3) Hur gammal är datorn? Den kan ju vara skrotad för att den är gammal. Den kan också vara skrotad för att det är något fel på den..

 

Själv skulle jag aldrig lämna en skrotburk påslagen ensam.. Villan kanske inte står kvar när man kommer hem..

 

Men vem bryr sig? Microsoft struntar antagligen om NT-burken eller 3.11-burken du hittat på skroten har ett fungerande OS eller ej. Sen måste man ju faktiskt ha OS på en skiva så man kan installera om grejorna då och då..

 

Bästa fungerande datorn jag lagt i kommunens container för förbrukad hemelektronik: AMD K6-2 450 MHz med TNT-grafikkort, 64MB SDRAM samt 4 GB HDD och 32x CDRom.. +win98 installerat.

Varför jag slängde den? -Hade byggt en ny och orkade inte sälja den gamla.. (Detta var 2 år sedan, så grejorna var betydligt häftigare att kasta då än idag). Ibland ångrar jag mig lite.. ;)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt okej att du krånglar till det men kan du utveckla punkt 2 lite. Jag har ingen klisterlapp på lådan. Det är en P1 på dryga 100Mhz med ett windows 95 i.

 

Kanske inte det allra senaste hehe men för en 12-åring som behöver skriva några skolarbeten är det väl ändå bättre än ingenting.

 

Jag menar när jag var 12 fanns ju inte så snabba datorer ens på kartan, så ungen skall väl vara tacksam.

 

 

Jag kan förstå att du ångrar dig ibland.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win95 är abandonware, så det är nog okej att sälja burken.

(Hm.. Jag har faktiskt kastat en fullt fungerande pentium133:a också, när jag tänker efter..)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Jag har faktiskt kastat en fullt fungerande pentium133:a också, när jag tänker efter..
Hehe - ska vi spåra ur med årets värsta show off-tråd över vad vi har liggandes? :)

 

Fullt fungerande

- Pentium 133

- Pentium 233

- AMD K7 650

 

Näst intill fungerande

- AMD XP2400+ (om än något svettig och dåligt nätagg)

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Hehe - ska vi spåra ur med årets värsta show off-tråd över vad vi har liggandes?

 

Min Vic20 och Vic64 är bra tyngre. Dessvärre slängde jag amigan i dumstern när jag flyttade,

 

Urspårning: Ingen pc-spel-programmerare idag kommer i närheten av kompetensen från ensam developer på 80-talet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre slängde jag amigan i dumstern när jag flyttade,

 

!!! tack för väckningen Anjuna, min gamla 1200 måste ju nästan ligga kvar hemma hos mina föräldrar! Får bli ett besök i helgen.

Tänk.. 120mb hårdisk 14,7mhz, deluxe paint etc.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ARRgh, jag slaktade för ett antal år sedan min gamla (fullt fungerande) 8086...

 

 

Procesorn blev en prydnad på en polares studentoverall (högskola).

Amigan lyckades jag, tyvärr, sälja medans det fortfarande fanns värde i den.

C64 - givetvis finns det en sådan på vinden. Fungerande? Antar det. Var ett tag sedan jag testade den.

 

mmh, vad handlar den här tråden om? Kanske man ska läsa första inläggen - äsch vem bryr sig???

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en IBM PS/2 8580 typ311 stående i ett hörn någonstans... 340MB HDD !! Nätverkskort etc.. En RIKTIG LYX dator från slutet av 80-talet..

Går tom att komma ut på internet med den..Kör man med bredband tar det ett par minuter att öppna en enkel hemsida.. om nu inte burken krachar då.

CPU 8086 på 20Mhz... sett till burkens volym så är Cpu farten 415Hz per kubik cm..

ha ha.. riktigt oanvändbar är den..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något kan den väl göra? Kanske den duger till att installera något lättvikts-Linux som kan agera brandvägg?

 

Om du nu har behovet det vill säga.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Monshi skrev:

Något kan den väl göra? Kanske den duger till att installera något lättvikts-Linux som kan agera brandvägg?

 

Varför inte installera Smoothwall och kör som brandvägg?

Gratis och säkert suveränt. :-)

 

Smoothwall kan du hämta hem gratis och bränn iso:n på CD...

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo iofs. Hur får jag tag på Linux?

 

Förresten så har jag redan en router så jag kanske inte behöver en brandvägg?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...