Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara Pengar!


heaangel

Rekommendera Poster

Var ska jag spara pengar för mina 2 barn, så de får en liten slant när de blir stora?

 

Jag har nu sparat ca 12000 sek till varje barn och sätter in 200 kr i månaden. Nu har jag pengarna på skandiabanken och deras 1,5% ränta känns som ganska liten avkastning.

 

Jag vill heller ej sätta pengarna på något osäkert så att den dagen de ska använda dem så finns de inte kvar.

 

Jag räknar med långsiktigt sparande, för de ena barnet ska pengarna avändas om ca 10 år och för de andra om ca 16 år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Har ingen koll på andra banker än min egen, men SEB har ex. vad de kallar placeringskonto för långsiktigare sparande (upp till 5 år, men det är ju bara att placera om efter det) där räntan ligger på 3.64%.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ger det mera hos Svea Direkt som ger 4 % på första kronan.

 

www.sveadirekt.se

 

Handelsbanken är mer en sorts utbetalning varje månad, jag vill att de ska kunna ta ut alla pengar på en gång.

 

Tänkte nått som kanske ger mer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

Det går inte att spara utan risker! Valutan är rörlig och inflationen varierar, varför det är en risk även med fasträntekonton eller vanliga kontaon. Vad du bör tänka på med fonder är att de förräntar sig, dvs du får "ränta" på den löpande "räntan" (avkastningen). Köp en bréd fond - det lönar sig på den tidsrymden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sveadirekt är ett vanligt sparkonto där man kan ta ut och sätta in pengar när man vill, och alltid ha 4%.

 

Sen kan de ju ändra räntan i framtiden, de vet man ju inte.

 

Jag har iallafall satt in pengarna där så länge tills jag hittar något annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Hellquist

Har du tittat på en kapitalförsäkring? Jag har en sån för min son. Dom flesta banker har det. Min kapitalförsäkring i Folksam har en garantiavkastning på 3%.

 

 

Nu såg att att det Anjuna tipsar verkar vara just en sån...

[inlägget ändrat 2004-07-08 20:24:23 av Mikael Hellquist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...