Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

virus på datorn..kan någon snällt helgon hjälpa mig?


kate

Rekommendera Poster

Jag har fått ett virus som är trojann IRC backdoor..filen heter eller ser ut:

 

C:\WINNT\system32\msptmf32.com

 

jag har ingen aning om vad msptmf betyder?

 

tacksam för hjälp..kate

Kate, kan någon snällt helgon hjälpa mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du senaste virusdefinitionen, om du kör xp stäng av systemåterställningen och starta datorn i felsäkert läge (F8) och gör en virusscanning av hela datorn.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör jag det med boota? hur sätter jag datorn i felläget f8?

 

jag har sett det nångeång..kommer inte alls i håg det.. jag har gjort en scan och jag kunde hela det..nu vet jag inte om det finns kvar, men när jag försökte få i gång mitt msn 6.2 så kan jag inte logga in alls,jag har tagit bort det och laddade hem det i gen..samma sak/problem igen. nu har jag det inte alls..

cookies , ett popupp fönster kommer upp med det oxå..när jag ska logga in på en sida...sen går det inte att ha TVÅ sidor av mozilla (internet webbläsaren) kan bara ha ETT fönster i gång..när jag försöker låter det ett ljud ,duuuu???

 

tacksam för hjälp..kate

 

 

[inlägget ändrat 2004-07-06 00:14:35 av kate]

[inlägget ändrat 2004-07-06 00:28:40 av kate]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kate skrev:

hur gör jag det med boota? hur sätter jag datorn i felläget f8?

 

Boota är att du startar om datorn i det här fallet. Under omstarten håller du funktionstangent 8 (F8) nedtryckt. Tryck till den med jämna mellanrum under datorns uppstart, så hamnar du till slut i Felsäkert läge

 

Om du ska ta bort viruset enligt F-Secures rekommendationer, så får du ladda ned deras removaltools (borttagningsverktyg). Installera det och följa instruktionerna på skärmen.

 

Här visar de med skärmdumpar hur du gör:

 

http://www.europe.f-secure.com/v-descs/sfc_dis1.shtml

 

...du måste alltså ta bort bocken för Systemåterställning. Annars kommer viruset vara kvar när du startar om datorn. XP återställer den infekterade filen i systemet igen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här kommer lite mer info hur du gör.

För det första uppdatera ditt virusprogram

 

För det andra systemåterställningen finns under kontrollpanelen-system-fliken systemåterställning, klicka i denna, eller så här:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;310405

 

För att komma in i felsäkert läge så vid uppstart av datorn tryck på F8, står lite mer om detta här:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2Fdirectory%2Fworldwide%2Fsv%2Fguides%2Ffunctionguide_winxp_tips%2Fc01.asp

 

När du kommit in så välj ditt antivirusprogram och scanna hela datorn för att se om den hittar och tar bort virusen.

 

Om den hittar virus och tar bort detta så glöm ej att klicka ur systemåterställningen igen, se ovan.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...