Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med 3 nätverkskort + switch


TK1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nyligen köpt nytt moderkort. Så snart jag satte i moderkortet så formaterade jag datorn, installerade allt på skivorna, och ordnade ghost skiva (vilket inte hör hit). Nu när jag äntligen har kommit hem ifrån semestern ville jag göra ett hemmanätverk med min andra dator hemma. Fast alla nätverksinställningar är exakt som dom var innan jag formaterade datorn så fungerar det inte! Det går inte att dela ut internet till "Dator 2", och ingen av datorerna kommer åt "motsatt" dator.

 

Jag har Windows XP Pro SP1(på "Dator1") (och alla uppdateringar) medan "Dator 2" har "vanliga" XP Pro, Norton Internet Security ("Dator1" och uppdaterat), och alla inställningar där är "som dom ska". Båda datorer har också samma arbetsgrupp (LAN).

 

"Dator 2" är alltså exakt likadant inställd som den var när jag lämnade den för semester, medan "Dator 1" har nytt moderkort.

 

Det nya moderkortet är ett EPoX 8RDA3+, och har två integrerade nätverkskort. Jag har även ett Realtek PCI-kort.

 

Dom nätverksanslutningar som jag ser är följande:

1394 Net Adapter (ingen aning om vad det är)

NVIDIA nForce MPC Networking Controller

Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC

Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC

 

Som ni ser är det ett PCI-kort.

 

Jag har kört guiden för hemmanätverk, men det fungerar inte. Jag har aktiverat (och avaktiverat) NetBIOS över TCP/IP, ordnat allt med Norton Internet Security osv. Det som verkar vara problemet (men jag är inte säker) är att "Dator 2" få en helt konstig IP-adress! Den får något liknande 169.254.85.212, vilket är helt fel! "Dator 2" får IP-adress automatiskt. "Dator 1" har Internet-anslutningen delad (utan Windows brandvägg) och fungerar jättebra på "Dator 1". Nätverksanslutningen som går till en switch är inställd på IP-adress 192.168.0.1. Det går inte heller att pinga "Dator 2"! Det är INGET fel på någon kabel! Jag har testat med alla åtta, och det spelar ingen som helst roll ifall dom är korsade/raka, eftersom switchen är kompitabel med alla. Jag har INGEN D-Link, utan något annat fabrikat.

 

Sist jag hade ett sånt här problem försvann problemet helt plötsligt efter installation av NeverWinter Nights patch. Detta fungerade INTE nu! =P

 

Är det någon som vet vad jag kan göra?

[inlägget ändrat 2004-07-04 02:29:01 av TK1]

[inlägget ändrat 2004-07-04 02:32:10 av TK1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ordnade allt ändå!

Det var en av nätverkskabel som var inkopplad med båda ändarna i switchen! Jag vet, det borde jag ha kollat först, men som man säger..

 

Det är ofta det enklaste som är fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...