Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Camille

Rudebecksproblemet

Rekommendera Poster

Här är ett numera klassiskt problem från Sigrid Rudebecks Gymnasium i Göteborg (Sveriges elitskola nr. 1):

"I mitten av ett klot har ett 10 cm långt cylindriskt hål borrats tvärs igenom. Hur många kubikcentimeter av klotet finns kvar?"

(Om hålet befinner sig lodrätt är skillnaden i höjd mellan det resterande partiets högsta och lägsta punkt(er) 10 cm, min kommentar.)

Gå nu inte direkt och sök på Google (problemet är ganska unikt), tänk lite först för det finns 2 lösningsmöjligheter, en för den smarte och en för den kunnige, vilket väl illustrerar dessas komplemetterande funktion.

All heder åt den som klarar bägge!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menas med "finnas kvar"? Vill du ha volymen på det som finns kvar efter att det utborrade materialet avlägsnats? I så fall beror det på borrets (eller egentligen borrhålets) diameter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Här är ett numera klassiskt problem från Sigrid Rudebecks Gymnasium i Göteborg (Sveriges elitskola nr. 1):

Haha, kul att höra ett så gott omdöme. Jag ska nämligen börja där den 23:e ;)!

Sitter fortfarande och klurar på problemet. Är det procentenligt svaret ska vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om hålet befinner sig lodrätt är skillnaden i höjd mellan det resterande partiets högsta och lägsta punkt(er) 10 cm
Där hänger jag inte med riktigt. Vad är "det resterande partiet"?

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom information inte är tillräcklig så verkar den enda lösningen vara att använda någon vätska och mäta skillnaden helt enkelt.

Detta enligt mig i alla fall.. =)

Ha det bra!

//Tomas

"Det är när det går långsamt som man förlorar sekunder!"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att känna till klotets (sfärens) storlek, går det givetvis inte att svara på hur mycket av sfären finns kvar.. Sfären kan i princip ha vilken storlek som helst, dock minst så att hålet givetvis kan skapas.

(Sfären skulle exempelvis kunna vara i månens storlek)

Varifrån Camille får uppgifterna till sin kommentar ?

Sedan undrar jag vad "i mitten av ett klot" innebär? -Ett klot har enbart en enda mittpunkt, dvs. sfärens centrum, kärna. Varför används förresten termen "klot" i frågan? -Matematiskt (geometriskt) korrekta termen är sfär.

Frågan är ungefär ställd som så här:

Av en sjö tappas ur en kaffekopp (1,5 dl) vatten. Hur mycket vatten finns kvar i sjön? Enda svaret man kan ge, är "sjöns volym minus 1,5 dl". (Eftersom man inte känner till det numeriska värdet av sjöns volym, då "sjö" inte är ett volymmått, lika lite som sfär/"klot" är det. Sfär beskriver enbart formen på föremålet, inte dess numeriska volym.

"Hur högt är ett hus?"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja för att komma från "Sveriges elitskola nr. 1" så var det verkligen en korkad fråga..

Jag antog av den diffusa frågan att klotet är runt med en diameter på 10cm eftersom hålet borrades på mitten.. men men.. frågan är så konstig så att det går inte att räkna ut svaret..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en annan fråga, som kommer från elit skolan nr två:

En bil åker i 90 km/h, hur lång tid tar resan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

314 kubikcentimeter på ett ungefär. (10x10xpi)

[problemet var inte unikt]

Antagligen stod det "klot" och inte "sfär", då googling på sphere+cylindrical+hole) gav lösningen tämligen kvickt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elitskolan stavas det! =) Därmed halkade ni ner till #6649 i listan.. =)

//Tomas

"Det är när det går långsamt som man förlorar sekunder!"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...