Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inga trådlösa nätverk!


Nartub

Rekommendera Poster

Jag fick en fin liten Amilo laptop av jobbet med inbyggdt stöd för trådlösa nätverk genom en integrerad "Intel PRO/Wireless 2200BG Network Connector". Så jag stack iväg och tjackade en accesspunkt, en D-link DWL-2000AP+

http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=303

Kopplade in den på routern, men Amilon hittar minsann inga nätverk. Helt tomt om jag scannar.

Är märkena knutna till varandra så att jag skulle ha köpt ett sånt här också http://www.datorbutiken.com/se/defa...rtId=DWL-G650PL eller har jag bara gjort nåt fel?

Nån som har nån lösning?

Tackar /n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara något problem.

Du måste dock kolla så att inställningarna matchar varandra och att accesspunkten är uppsatt så att den visar sig när någon scannar.

Accesspunkten ska ochså vara uppsatt som accesspunkt och inte som brygga.

 

Bl a ska du titta på:

- Kanalnummer (6 brukar vara default)

- Kryptering

- Autenticering

 

Tänk också på att om du hittar den och kan ansluta när du scannar så kan också andra göra samma sak och därmed ansluta till ditt nät.

 

Det första du bör göra är att byta ssid på accesspunkten frå "default" som är standard. Sedan kan du börja försöka med din bärbara.

 

När du sedan har fått det att fungera bör duu vidta några åtgärder för att skydda dig mot oönskat besök i ditt nät:

 

- Stäng av ssid broadcat

- Slå på kryptering och autenticering (WPS-PSK)

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick den att hittta nätet efter en stunds mekkande, så nu funkar det. Förutom dhcp.

Jag har en Netgear614 router som alla maskiner inklusive Accesspunkten är anslutna till och den trådlösa bärbara får ingen ip av routern. Kan inte ens se den när jag söker efter anslutna maskiner. Jag trodde en accesspunkt fungerade ungefär som en vanlig switch/hubb fast utan kablar. Så är icke fallet. Accesspunkten får ett ip via dhcp från routern men därifrån över det trådlösa nätet till den bärbara är det stopp. Mycket dumt. Nån som har en förklaring?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kör helt utan säkerhet så tilldelas sen ip av routern. Enda säkerhetten nu är att bara den här laptopens id-nummer får ansluta till accesspunkten. Det borde räcka ett tag.

G'natt folks!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...