Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trojan.StartPage


Dahlgren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fått problem med ett konstigt virus som heter Trojan.StartPage, det är norton som varnar för den och när jag klickar på länken för att läsa mer om viruset kommer jag till en detaljerad beskrivning hur man ska ta bort viruset. Jag har följt instruktionerna men lyckas ändå inte att få bort viruset. Har testat att köra massor av spyware-borttagare men utan resultat. Så jag undrar om någon vet hur man får bort viruset utan att behöva formatera om hårddisken.

 

Har även sökt på Google och hittar en del men ingenting som hjälper.

 

Jag har Windows XP Pro som operativsystem.

 

Tack på förhand, mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst instruktionerna men har du prövat med detta!

 

Slå av system restore* och starta sedan upp i felsäkert läge!

 

 

 

*/http://download.nai.com/products/mcafee-avert/SystemHelpDocs/DisableSysRestore.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har testat felsäkert läge och att avaktivera systemåterställning men det hjälper ej tyvärr :(

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick bort viruset nu (tror jag). Gick in i felsäkert läge och bytte namn på filen nkg.dll i system32-katalogen. Sedaan fungerade det fint, vet dock inte om jag har pajat någonting annat. Ska det finnas en fil där som heter nkg.dll?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det finnas en fil där som heter nkg.dll?

 

Tror inte det, jag har den inte. Men program kan installer sina egna dll-filer där men troligen var det enbart ett virus i den du raderade.

 

Hoppas du lyckats bli av med trojanen, det har även passerat denna dator. Har inga problem av den nu, men intressant är att Virusprogrammet varnat några gånger för viruset men inte hittat det när jag gjort en genomsökning av hårddisken. Alltså varnat vid uppstart av IE efter att jag gjor en virussökning....

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2004-07-02 23:21:54 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant är också att Norton inte kunde ta bort filen, men jag kunde byta namn på den.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...