Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svara på spam ???


Göran E

Rekommendera Poster

Å ena sidan ska man inte besvara ett SPAM, för det är en bekräftelse på att mailadressen är aktiv och används.

 

Å andra sidan ska man bounca SPAM (så att det för avsändaren/fejkade avsändaren ser ut som om mailadressen inte existerar) så att man hamnar i en "icke-funkande-mailadress-databas" och på sikt ska detta i vart fall inte öka antalet inkomna SPAM.

 

Någon som har någon synpunkt ???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Göran E skrev:

Å ena sidan ska man inte besvara ett SPAM, för det är en bekräftelse på att mailadressen är aktiv och används.

 

Tyvärr räcker det bara att du öppnar mailet, men inte besvarar för att spammaren ska få bekräftelse på att din e-postadress används.

 

Är där bilder i mailet så lägger de in en pixel i bilden som registrerar att du öppnat mailet, och sen skickas noteringen vidare till spammaren.

 

Färdigt för nästa attack. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara om ens epostklient är inställd på att hämta inkluderade bilder från servrar, och det gör ingen vettig epostklient.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ni syftar på Outlook?

 

Den e-postklienten brukar få sig en känga i sådana här sammanhang. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni syftar på Outlook?

Vet faktiskt inte hur det är med nyare versioner av Outlook. Outlook Express däremot kan vad jag vet inte stänga av det och den är ju rätt vanlig. Hur det är med hotmail har jag inte kollat.

Mac-mail, Thunderbird, Eudora och de flesta andra bra mailklienter hanterar det bra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man "bouncar" spam blir det ju riktigt synd om avsändaren om avsändaradressen är förfalskad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kom att tänka på en sak här. Personen som sitter på andra sidan tråden och spammar skickar kanske mailet till hundratusentals personer, minst!

 

Om ALLA skulle besvara mailet kommer nog spammaren få det lite tuffare ;)

 

"Du har 371823 olästa mail" ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ALLA skulle besvara mailet kommer nog spammaren få det lite tuffare ;)

Seriöst, tror du verkligen att det är spammarens adress som syns i mailet? De som skickar stora mängder spam använder alltid förfalskade avsändaradresser.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och studsar man mailen med ex.v. Mailwasher - vad har det för egentlig effekt? Kan det ha någon effekt? Har testat men inte sett något egentligt resultat ens. Adressen som jag har skriven här på Eforum ramlar det in någora brev i veckan på, inget allvarligt. Testade att låta dem studsa i Mailwasher och det gav varken från eller till.

 

Kör nu iställer Thunderbird och låter den sortera ut skräpposten. Funger ganska bra.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: Hur är Thunderbird nu? Var ett par buggar i den förut (jag testade leka med lite regler, och det blev grafiska fel har jag för mig.. var iofs några månader sedan)..

 

En sak till jag ogillade var att den visar alla bifogade filer till ett brev... Om man har ett brev, som har ett annat brev bifogat, och det bifogade brevet i sin tur har en bifogad fil, så ser man den bifogade filen. (oj.. det blev jobbigt)

 

Jag tycker det känns dumt, och jag ogillade den gången jag fick ett brev med 1000+ bifogade brev i sig, och Thunderbird tog LÅNG tid på sig att gå igenom alla bifogade brev, och visa dess bifogade filer.

 

Nu kör jag dock TheBat! vilken jag tycker är klart bäst, men det skulle kännas "bra" att kunna gå över till Thunderbird.. it's weird.

 

Oh, en sak till... Man kunde inte heller manuellt ändra avsändaradress/reply-to-adress när man skrev ett brev... Det ogillar jag också.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anders N skrev:

OT: Hur är Thunderbird nu? Var ett par buggar i den förut (jag testade leka med lite regler, och det blev grafiska fel har jag för mig.. var iofs några månader sedan)..

 

Fantastiskt, skulle jag vilja säga. :-)

Saknar inte Outlook det minsta och sen jag blåste ren burken har det bara blivit Thunderbird för hela slanten. Regler för meddelande går klockrent att skapa, tycker jag.

 

Bäst blir det om du installerar Thunderbird på en helt ren burk utan att först ha haft Outlook igång. Då riskerar du inte få det extra trädstrukturen under Local Folders, som du sen får dra-och-släppa dina foldrar till Inboxen högst upp.

 

Trädstrukturen under Local Folders blir ju efter att Thunderbird hämtat alla inställningar och importerat meddelande från Outlook. Ganska irriterande att sitta och meka med i efterhand. Du tvingas ändå göra om alla regler för meddelandena.

 

Oh, en sak till... Man kunde inte heller manuellt ändra avsändaradress/reply-to-adress när man skrev ett brev... Det ogillar jag också.

 

Det kan man nu. :-)

Ooops! Kom på att jag missat fylla i replayadress i Thunderbird. Annars går den att ändra hur du nu vill ha den.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

studsar man mailen med ex.v. Mailwasher - vad har det för egentlig effekt? Kan det ha någon effekt? Har testat men inte sett något egentligt resultat ens.

 

StefanJohansson skrev:

"Seriöst, tror du verkligen att det är spammarens adress som syns i mailet?"

 

pa9876 skrev:

"Om man "bouncar" spam blir det ju riktigt synd om avsändaren om avsändaradressen är förfalskad."

(*jag* hade inte skrivit "om" andra gången utan "eftersom - oftast -")

 

Det *kan* ha en effekt, nämligen att du bidrar till att en oskyldig person vars epostadress använts som from-adress av spammaren blir mailbombad med din hjälp. Men någon *positiv* effekt kan det knappast ha.

 

Hälsn

Claes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooops! Kom på att jag missat fylla i replayadress i Thunderbird.

Antar att du menar reply-adress men vad menar du med det? Menar du där man talar om vad det ska stå i reply-to fältet så är det helt onödigt om folk förväntas svara till den adress du har som avsändare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
fhe skrev:

Antar att du menar reply-adress men vad menar du med det? Menar du där man talar om vad det ska stå i reply-to fältet så är det helt onödigt om folk förväntas svara till den adress du har som avsändare.

 

Jo, jag menar där man fyller i avsändaren på mitt e-postmeddelande under inställningar (Account Settings) i Thunderbird. Om du markerar din e-postadress högst upp i den inställningen så ser du att du kan fylla i ditt namn, e-postadress, reply-to-adress och organisation.

 

Nu har e-postmeddelande som jag skickat med Thunderbird ändå kunnat bli besvarade utan att jag ens skänkt en tanke på att jag inte fyllt i någon reply-adress. Så det verkar inte vara så akut.

 

Annars har jag den erfarenheten att e-postmeddelande studsar tillbaka till mottagaren när denne klickar på Besvara. Om nu ingen avsändaradress är i fylld från början av mig.

 

Med andra ord den e-postadressen du vill att mottagarens svar ska skickas. Vill du hellre att svaret ska hamna på ditt jobb, så skriver du in jobbets e-postadress där istället.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare i tråden pratades det om vettiga epostklienter. Man kan häckla Outlook hur mycket som helst, men det är svårt att komma undan det faktum att en förkrossande majoritet använder det. Dessutom har Outlook 2003 som standard inställt att inte visa bilder i mail, utan dessa måste begäras fram manuellt.

 

Att en sådan åtgärd har blivit nödvändig är bara ett ytterliggare ett bevis på att spam är en oerhörd farsot, som måste begränsas med alla möjliga medel. Att inte visa bilder som standard i Outlook 2003 skapar tex stora problem för seriösa e-postmarknadsförare, som använder sig av opt-in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> En sak till jag ogillade var att den visar alla bifogade filer till ett brev... Om

> man har ett brev, som har ett annat brev bifogat, och det bifogade brevet i

> sin tur har en bifogad fil, så ser man den bifogade filen. (oj.. det blev jobbigt)

 

View -> Display attachments inline

 

Avbocka den så visas inte bilagor "inline".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Oh, en sak till... Man kunde inte heller manuellt ändra

>> avsändaradress/reply-to-adress när man skrev ett brev... Det ogillar jag

>> också.

 

> Det kan man nu. :-)

 

Hurdå? Välja adress från en lista av redan definierade adresser kan jag, men inte skriva in manuellt? (i compose-fönstret alltså)

 

Kör iofs den lastgamla TB 0.6... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
pa9876 skrev:

Hurdå? Välja adress från en lista av redan definierade adresser kan jag, men inte skriva in manuellt? (i compose-fönstret alltså)

 

Jag har inte lekt med replay-to, men överst finns adressen till mig helt öppen att ändra hur jag vill i composefönstret.

 

Du kan kolla här:

http://w1.703.telia.com/~u70311922/Compose.jpg

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, du kan inte ändra i avsändaradressen, eller?

 

Redirect-funktionen i TheBat använder jag dagligen (filtrerar manuellt brev åt en person).. med den så får jag en forward av brevet, där den har samma avsändare/reply-to, och jag bara matar in mottagaren.

 

Det är en viktig funktion. TheBat är bra. :)

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anders N skrev:

Men, du kan inte ändra i avsändaradressen, eller?

 

Jag har inte provat att ändra den, så att det kan jag inte svara på. :-)

Förstår inte varför den inte skulle gå att ändra?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lekt med replay-to, men överst finns adressen till mig helt öppen att ändra hur jag vill i composefönstret.

 

Du kan kolla här:

http://w1.703.telia.com/~u70311922/Compose.jpg

 

Aha, vi pratade om olika saker :)

 

"From"-adressen är den jag inte kan ändra. Bara välja från en lista över de konton jag definierat.

 

[inlägget ändrat 2004-07-05 08:26:10 av pa9876]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har e-postmeddelande som jag skickat med Thunderbird ändå kunnat bli besvarade utan att jag ens skänkt en tanke på att jag inte fyllt i någon reply-adress. Så det verkar inte vara så akut.

Som jag sa, "Reply to" är ett frivilligt fällt som bara ska/behöver användas om man inte vill att svar ska gå till den adress man har som avsändare. Det hör till ovanligheterna att det inte fungerar om man inte fyller i den så du kan nog se det som att det är helt normalt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...