toj Posted July 2, 2004 Share Posted July 2, 2004 kolumner: ID, personnummer och datum Det finns dubletter i personnummer och jag vill visa endast DISTINCT av personnummer, det med det lägsta datumet samt få ID för den posten.... SELECT pnr, MIN(datum) FROM tabell GROUP BY pnr funkar för att utesluta dubletterna, men hur kan jag få dit ID kolumnen för den posten... får felmeddelande "du försökte köre en fråga med en mängdfunktion som inte innehöll det angivan uttrycket 'nr' ... Kör Access Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erki Posted July 2, 2004 Share Posted July 2, 2004 SELECT Last(Tabell1.ID) AS ID, Tabell1.Pnr, Min(Tabell1.Datum) AS Datum FROM Tabell1 GROUP BY Tabell1.Pnr; Detta får jag att funka med en liten testtabell jag gjorde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
-OZn- Posted July 2, 2004 Share Posted July 2, 2004 Hmm, Det här borde funka: [color="#0000ff"]SELECT[/color] id,pnr,datum [color="#0000ff"]FROM[/color] tabell [color="#0000ff"]WHERE[/color] datum [color="#0000ff"]IN[/color] ([color="#0000ff"]SELECT[/color] [color="#0000ff"]MIN[/color](datum) [color="#0000ff"]FROM[/color] tabell [color="#0000ff"]GROUP BY[/color] pnr) /OZn _______________________________________________________ Microchips - De små potatisflingorna du äter allra sist i chipspåsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.