Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vad ska jag använda

peter66

Recommended Posts

Hejsan. Jag har samlat material för att knopa ihop min första hemsida. Den ska inte vara allför stor men gärna flash eller liknande.

Jag har noll i kod-skrivnings kunskap men anser mig själv som snabblärd.

Jag har tittat på Macromedia Dreamweawer men vet inte hur avancerat

det är.

Jag söker ett allt-i-allo program som visar allt och är lätt lärt.

mvh Peter

Jag skulle rekommendera Dreamweaver. Du kan byta mellan designläge (man ser själva sidan, ingen kod) splitläge(både kod och design) och kodläge(bara kod). Så då kan du anpassa det själv hur tekniskt det ska vara. Det är dessutom ett mycket bra program att använda senare när du blir lite mer avancerad.

Alternativt kan du ju använda FrontPage. Jag upplever det lite som word.

När det gäller flashgrejer finns det ju inte så mycket att välja på. Ska du göra en egen flashfilm från grunden så är det Macromedia Flash du ska använda. Det finns tredjepartsprogram som gör vissa saker som texteffekter, knappar osv men om du ska göra en flashfilm från scratch där du kan kontrollera den helt så måste du använda Macromedia Flash.

Du kan ju tanka hem hela studiopaketet (DreamWeaver, Flash, Fireworks, Freehand och ColdFusion) eller valda delar från macromedias hemsida och testa.

/cec

- it´s always darkest right before it´s pitch black -

Edit:

Upprepade mig så mycket att det blev obehagligt :)

[inlägget ändrat 2004-07-01 23:16:16 av Cechise]

Håller med Cechise. Har man ingen tidigare erfarenhet är Dreamweaver perfekt! Jag upplever också deras support på Macromedia.com som mycket bra.

Jag håller med föregående, ju mer jag använder dreamweaver desto bättre tycker jag att det är, jag använde Frontpage innan men när en gång testat dreamweaver så var jag fast.

Det är ju ochså ett bra program för att lära sig hur HTML fungerar eftersom man kan titta på koden samtidigt som man skapar sin sida i designvyn.

/p-a

Tackar för snabba svar. Verkar vara lätt och mycket material till.

Det bästa är helt klart att ha guider , färdiga mallar och det verkar

ju finnas.

MvH Peter

OK, nu har ju flera andra redan sagt samma sak, men men...

Har man lätt för att lära sig och dessutom verkligen VILL lära sig tror jag belöning blir mycket större med DreamWeaver än med FrontPage. Tröskeln är högre för DW, men som sagt, när man väl tagit sig uppför den har man mycket bättre möjligheter att göra ett bra resultat.

Om man INTE vill lära sig nånting alls om HTML kanske FrontPage skulle funka bättre.

Ett ytterligare alternativ är Adobe GoLive. På många sätt rätt likt DreamWeaver men på många sätt rätt olikt. Mest tycke och smak tror jag vilket man gillar bäst.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...