Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Unattended XP inkl SATA drivers


Avicii

Rekommendera Poster

Att göra en slipstream XP SPX är inte så svårt, men har någon lyckats med en unattended XP CD?

Då jag har SATA-diskar vill jag baka in drivrutinerna för SATA/RAID PCI-kontrollerkorten, för att slippa F6.

Har hittat ett par sidor som beskriver tillvägagångssättet, men jag fastnar direkt i början. T.ex. "Edit the XPCREATE.INI file to reflect your system parameters", "Add your User specific files and directory structure, such as $OEM$ osv". Vadå "Reflect your system parameters", "such as $OEM$"?

 

Dessa sidor har jag varit inne på:

 

http://greenmachine.msfnhosting.com/XPCREATE/quickstart.htm

 

http://unattended.msfn.org/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Vad har du för SATA kontrollerkort, det är som sagt ganska mycket inställningar att göra men det är ganska stor chans att någon har gjort det förut och nu delar med sig av sina erfarenheter på någon hårdvarusite någonstans, det var så jag fixade det med min SATA-raid.

Kan tänka mig att hjälpa till i letandet då jag gärna vill lära mig mer om att integrera drivrutiner i mina installationsskivor.

 

/Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för SATA kontrollerkort

Jag har två st.

I huvuddatorn (men jag har ingen RAID-konfiguration) och Windows XP:

 

- HighPoint RocketRaid 1520 ( http://www.highpoint-tech.com/USA/brr1520.htm )

 

I dator 2 och Windows XP, W2k, NT4, ME:

 

- Promise SATA150 TX2plus ( http://www.promise.com/support/download/download2_eng.asp?productId=97&category=driver&os=0 )

 

Då jag installerar ME som första OS behöver jag inte trycka F6, utan SATA-hårddisken hittas och OSet installeras. Sedan är det bara att uppdatera kontrollerkortets drivrutiner.

 

[inlägget ändrat 2004-07-01 15:05:19 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du har läst denna sidan också.

Läst har jag gjort, men till att förstå är steget långt.

Av de fyra stegen klarar jag första, men sedan fastnar jag på "Step two - Copy drivers". Där står Add your SATA drivers to the appropriate XP Distribution Directory. In this example the directory $OEM$\$1\DRIVERS\006\SI3112 is used. Förstår inte var jag skapar "$OEM$". Kan det vara direkt i XP-rooten?

"Step three - Update WINNT.SIF" Hittar inte ens den filen. Måste jag skapa den och vilket program använder jag för att få en .SIF fil?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$oem$ lägger du bara under din "root mapp" typ om den ligger på en server \\server\i386\$oem$

 

Winnt.sif filen, det är bara att tex använda unattended.txt och editera den som du vill, sen byter du namn på den till winnt.sif.

 

Winnt.sif filen är en start fil, som du kan lägga på en diskett. så när du bootar från skivan, så hämtar windwos sin info och svar från .sif filen

 

allstå du ska inte boota från den, du trycker i disketten efter den första "knorren"!?! har hörts från diskettenheten

[inlägget ändrat 2004-07-02 09:57:42 av Jojja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winnt.sif filen är en start fil, som du kan lägga på en diskett.

Borde det inte gå at få in även den på cd'n, så man slipper använda sig av disketter?

Jag skulle helst se min dator utan floppydrive.

 

Det är hur som helst ganska mycket pillade och brännande innan man får det till att funka.

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

But who is the common man?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte gå at få in även den på cd'n, så man slipper använda sig av disketter?

 

 

Självklart går detta bara cd'n är bootningsbar.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte gå att få in även den på cd'n, så man slipper använda sig av disketter?

Jag lade den (Winnt.sif) i i386-katalogen. Men det hjälpte inte. Någonstans har jag missat något, för när jag testar den skapade bootbara CDn så får jag besked att Windows hittar ingen hårddisk. Vilket är det besked man får om man missar F6. När jag nu gjorde CDn så slog jag två flugor i en smäll, slipstreamed XP SP2 med SATA-drivers. Har i alla fall en slipstreamed SP2 (beta) :)

Men att hitta felet, känns inte så lockande just nu. Regnet har upphört, solen börjar titta fram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

winnt.sif är bara till för att ligga på diskett. svarsfiler (answer) kan du lägga vart du vill, sålänge windows setup hittar sökvägen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort ett försök till och nu rullar det hela igång utan F6. Alla filer läses in och datorn startar om och startar från hårddisken, men då kommer ett felmeddelande upp:

An error has been encountered that prevents Setup from continuing.
Internal Setup data structures are corrupted (phase 0).
Press OK to view the Setup log file.

Trycker på OK och får detta meddelande:

Fatal error:
Internal Setup data structures are corrupted (phase 0).

***

Känns inte som att jag kommer längre.

 

Tack för alla svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...har du kollat denna sida om ditt problem, hoppas det hjälper dig.

Som maratonlöpare ska man vara envis och den egenskapen sitter i. Naturligtvis gav jag inte upp, utan sökte på "Internal Setup data structures are corrupted (phase 0)" och då fick jag upp sidan du länkar till. Den sidan länkar till ytterligare en sida, som länkar till denna för Windows XP:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;314459

 

Där står hur man lägger till [ Data ] i Winnt.sif på en floppy. Sagt och gjort. Stoppar i XP-skivan och disketten. Och installationen kör igång utan F& och utan problem. Men jag missade att sätta "AutoPartition" till 0, vilket innebar att jag inte kunde välja partition. Avbröt installation och ändrade på disketten så att jag fick välja partition. Nu ser det ut att funka.

 

Jag slipper trycka F6, men jag får stoppa i en diskett. Det är godkänt, men jag ska testa med att lägga till [ Data ] i Winnt.sif i i386-katalogen. Hoppas att jag då slipper disketten.

Nästa steg blir att göra arrangemanget med SP2.

Har bara använt mig av två CD-R hittills.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara gratulera dig i din envishet, jag vet att det ska fungera, vi höll på med att exprimentera visserligen med win2000 och unattended sif file m.m rakt på cd'n förra året och vi fick det att fungera.

Nu när du håller på så får man blodad tand igen, får se om jag också börjar testa, har ju trots allt tid.

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...unattended sif file m.m rakt på cd'n förra året och vi fick det att fungera.

Precis vad jag gjorde.

Tror jag får byta rubrik, för nu har jag gått iland.

Bootbar XP SP2 med SATA-drivers inkluderade. Inget F6 och diskett längre.

Det var bara att lägga in [ Data ] och tillhörande rader i "unattend answer file" i WINNT.SIF i i386-katalogen, extrahera SP2 och bränna. Men se upp, för efter extrahering ändras TXTSETUP.SIF-filen och man får åter lägga till setuptexten för sitt kontrollerkort.

Tre försök och tre CD-R känns bra.

 

Detta var den lätta delen, gjord på min lab-dator med ett Promise SATA kontrollerkort. GreenMachine bjöd på setuptexten.

Till min primära dator har jag ett HighPoint SATA-kontrollerkort och hos GreenMachine finns setuptext för tre HighPoint-varianter. Men jag kan inte lista ut om någon av de tre är till mitt kort. I sämsta fall finns inte setuptexten till mitt kort med, för jag tror inte att det är WHQL-at.

 

Kan väl lägga till att jag gjort det med en engelsk version av XP Pro SP1a som grund.

 

[inlägget ändrat 2004-07-02 22:08:26 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag får byta rubrik, för nu har jag gått iland.

 

Faan vad kul, förstod att du skulle fixa till det! :-)

 

Jag får tacka för poängen tidigare också! :-)

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...förstod att du skulle fixa till det!

Tackar!

Nu har jag gjort en bootbar XP SP2 med HighPoints drivrutiner för SATA-disk också. Funkar lika bra som med Promise-varianten.

En option under installationsfasen saknar jag dock och det är "Customise" för nätverksinställningar. Kanske Microsoft tagit bort detta i SP2 (RC2)? Men det orsakar inga problem, hemmanätverket funkar direkt.

Det fina med att göra en sådan här skiva är att man kan ta de senaste kontrollerkortsdrivrutinerna direkt från tillverkarens sida, så har man dem från start. Behöver alltså inte ta drivrutinerna från den medföljande disketten.

 

Allt klart för SP2 RTM med andra ord!

 

[inlägget ändrat 2004-07-03 12:37:06 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Allt klart för SP2 RTM med andra ord!
Och hääär stiger graden av intresse för tråden till den milda grad att jag inte kan hålla tyst längre. :)

 

Eftersom jag aldrig pulat med licenshantering å sånt utan bara stått som en "dum användare" undrar jag - har jag rättighet att låna/kopiera din skiva färdigmatad med drivisar - eller måste jag skapa en egen?

Det känns inte som att MS tillhandahåller sånna - även om man kanske kan få köpa sig en ny XP-skiva med SP2 inbakat.

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...har jag rättighet att låna/kopiera din skiva färdigmatad med drivisar - eller måste jag skapa en egen?

Till att börja med, det är bara drivrutiner för kontrollerkortens SATA-diskar det handlar om (för att slippa F6 och diskett). Och i mitt fall två modeller. Det finns säkert ett 30-tal olika kort/drivrutiner x X beroende på vilket OS det handlar om.

Antag att det är precis samma kontrollerkortsdrivrutiner du behöver. Vad skulle hända om du lånar/kopierar min skiva, då du ska ange produktnyckel och aktivera?

 

MS kommer inte att ha kontrollerkortsdrivrutiner för SATA/RAID inlagda i SP2, förutom de som redan finns i XP (och det är inte många).

Så i ditt fall- skapa egen.

Men varför köpa en XP med SP2 inbakat, det är bara att göra en slipstream? Och ev. baka in SATA-drivrutiner.

 

Maratonmannen - nu också med slipstream Windows 2000 SP4 och SATA-drivers (inget F6, ingen diskett).

 

[inlägget ändrat 2004-07-03 16:54:45 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Men varför köpa en XP med SP2 inbakat, det är bara att göra en slipstream? Och ev. baka in SATA-drivrutiner.
Haha - säger du nu när du kan det. :)

Aja - det kommer nog en tid då jag ger mig in i denna djungeln med. *sparar ett bokmärke till tråden*

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aja - det kommer nog en tid då jag ger mig in i denna djungeln med.

Några ord på vägen...

Börja med att göra en slipstream. Denna guide (finns fler på Internet) fast med Roxio 6.0 har jag använt:

 

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=160

 

Använder du Nero så ser du att det är olika bootsector-files (boot.bin el boot-ima) beroende på Nero-version. F.ö. samma sak för Roxio.

Då man ska applicera SPx till XP så kan man råka ut för ett felmeddelande. För att hitta Update.exe får man lägga till i386. Istället för:

C:\XP\XP-SP1\UPDATE\UPDATE.EXE /S:C:\XP\CD-ROOT

blir det alltså:

C:\XP\XP-SP1\i386\UPDATE\UPDATE.EXE /S:C:\XP\CD-ROOT

Så har varit både i Windows 2000 och XP för mig.

 

Sedan slipstreamversionen är klar, lägger man in SATA-drivers. Och då är det denna sida jag använt mig av:

 

http://greenmachine.msfnhosting.com/READING/addraid.htm

 

Under Notes och HERE finns länk till ett antal olika drivers och TXTSetup.

Guiden är i det närmaste komplett med de 4 stegen. Steg 2 - kopiera drivers, där får man se till att det blir för rätt OS och att de hamnar i rätt mapp.

Följer man steg 3 då går det inte att fullfölja Windows-installationen. I Winnt.sif filen måste man därför lägga till följande:

[Data]
             UnattendedInstall=Yes
             MSDosInitiated=No
             AutoPartition=0

och då funkar det hela utan diskett. "AutoPartition" kan man också sätta till =1, men då får man inte valet att välja partition när man ska installera XP. Detta hittade jag på en Microsoft-sida:

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;314459

 

Som jag skrev tidigare, är en option borta i installationsfasen. Och det är "Customize" nätverksanslutningar. Gäller både W2K och XP. Vet inte varför, men kan tänka mig att det beror på var man kopierar in textsetup-infon (steg 1)? Det står att man ska kopiera in i slutet, men jag har inte testat att ändra.

 

[inlägget ändrat 2004-07-03 21:24:55 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Nizze123456

Hej,

Jag vet att det var länge sen det var debatt om detta. Men jag har en fundering bara. Det är så att jag gjort en slipstream med Xp sp2 i. Den fungerar utmärkt. Men nu vill jag inkludera sata drivers också. När jag kollar i min source så har jag filen txtsetup, men jag har ingen winnt.sif. Hur fixar man in den? Var ska den placeras? Det finns inget behov av att installationen ska vara helt unattended. Det viktigaste är att slippa disketten och F6.

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...