Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

win2000 DNS


mesha

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem med DNS server.Instalerade DC med AD och DNS.Men när jag kör nslookup, svarar att inte kan hitta min lokala DNS isället hitar telias DNS.Jag har registrerat domän namn men inte fast IP nummer.Jag skapade båda zoner ("fram och bakåt")med den lokala IP nummer 192.168.0.1.Vad kan det vare felet?

 

 

 

/mesha

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

har du satt i nätverksinställningarna att den ska använda den lokala dns:en först?

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo , ja skrev i DNS rotan att den ska använda den lokala adressen 192.168.0.1 och sedan får jag följande meddelande

C:\>nslookup

*** Can't find server name for address 192.168.0.1: Non-existent domain

*** Default servers are not available

Default Server: UnKnown

Address: 192.168.0.1

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg tog bort hela DNS server och installerade om utan att lägga till telias dns IP nummer.Körde guiden att konfigurera DNS med AD integerat.Skrev registrerade domän namn och allt gick som det ska.men när jag testar blir det :

C:\>nslookup

*** Can't find server name for address 192.168.0.1: Non-existent domain

*** Default servers are not available

Default Server: UnKnown

Address: 192.168.0.1

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

Vad menar du med utan att lägga till telias dns? Det ska man aldrig göra utan det fixar den själv. När du kör dcpromo för att installera ad så väljer du ju bara att den ska konfa upp dns:en åt dig och sedan ska du helst inte röra den mer än att sätta dynamiska uppdateringar på ja om du har gamla maskiner i nätverket.

Allting sköter sig självt i stort sett och måckla med forwarding och sådant är bara besvärligt.

 

Du kan testa detta:

Stoppa tjänsten net logon

Gör säkerhetskopia på filerna och ta bort dem sedan

c:\winnt\system32\config\netlogon.dns

c:\winnt\system32\config\netlogon.dnb

Starta tjänsten net logon

Starta om hela burken och se till att den första och ända dns:en i nätverksinställningar är 192.168.0.1 som det är i ditt fall...

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen.Jag fixade lokal DNS server och den fungerar som det ska.Jag får rätt svar från nslookup i båda riktningar.Men...Vad gör jag med telias DNS adresser.Det är så här....

 

Jag har telias router ADSL modem, som är inställt som standard gateway.I nätverks inställningar har jag ( på server) IP 192.168.0.1

 

M: 255.255.255.0 SG: 192.168.0.1

 

Primär DNS 192.168.0.1.Om jag ställer telias DNS som primär (195.67.199.27 ) DNS då kan jag surfa men då fungerar inte min lokala DNS .Om ja ställer min lokala DNS på första plats då gor inte att surfa men lokala DNS fugerar.Alltså den som är på första plats den fungerar?!

 

Kan jag lägga i DNS server en zon med telias DNS. Jag gjorde detta men då blev hela konflikten med min lokala DNS.Efetersom jag delar ut genom min DHCP både lokal DNS och IP nummer och standard gateway, jag skrev också telias DNS men den fungerar inte på klient sidan inte heller på server.Alltså hur får jag Internet att fungerar i min nätverk.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

se till så att din DNS använder sig av "root-hints"....om inte, så deleta din (.) i dns...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

Du ska endast ha din egen dns i första fältet och ingenting i det andra.

Har du inte måcklat sönder din dns-server så kommer den själv att söka vidare efter andra dns-servrar med hjälp av root-hints o.s.v.

Kolla så att den fliken finns kvar i dns:en, finns den inte så riv väck dns:en, installera igen och "Börja omfrån början"...

Kolla så att inte brandväggen spärrar dns-porten (53 tror jag) för utgående trafik för då blir det inte lätt...

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.Men vad menar du med "root-hints"....Vad är detta för något.Jag har "." inför min domän i DNS strukturen.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

högerklicka på ditt servernamn i dns:en och kolla så du har en flik som heter root-hints...

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade root-hints ( på svenska rottips) under egenskaper på DNS server och det står att den DNS är root och jag kan inte lägga någon annan DNS.Ska jag ta bort "." i min DNS strukturen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ta bort "." i min DNS strukturen?

ja, ta bort den zonen. För i läget att du har en (.) zon, så tror din DNS att den är just det, enda dns´en i världen....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

i ditt fall hade jag nog installerat om hela skiten men du kan ju alltid testa det först. Den har fått för sig att den är en root-server och därmed försöker den inte kontakta andra dns:er för uppslag.

 

Lägg inte till telias dns någonstans!!!

Det ska den leta upp själv om den behöver det...

 

Ta bort punkten och testa och se vad som händer...

Du måste få tillbaka root-hintsen på nåt vänster så...

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOwwwwwwwwwwww , nu fungerar:))))).Jag tog bort "." startade om maskinen och allt fungerar som det ska!!!!

 

 

Tusen tack för hjälpen.Nu kan jag gå hem och ta en öl :))

 

Ha en trevlig helg

 

Hälsningar,

 

Mesha

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

För att bl.a. min primära dns server har en "vanlig" och en "." och den tror inte direkt att den är ensam i världen.

Den vanliga är en ad-integrerad och "." är en standard primary som cachar alla dns-förfrågningar.

 

............. u.s.w.

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, nu får jag nytt problem.Jag kan nå min DNS och den fungerar, jag kan surfa på alla sidor men inte på egna företags sida som har samma adress som min domännamn.Min IP nummer för DNS är 192.168.0.1 och vi har websidan på webhotellet.Om jag tar bort DNS från nätverks inställningar då kan jag surfa på företags sidan.

 

 

Är det något extra inställning som jag måste göra på DNS server?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

Lägg till ett cname-record som heter www som pekar till den plats som www-platsen ligger på...

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...