Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.se-domän


dex

Rekommendera Poster

Tjena.

Tänkte hör om någon har koll på vad det kostar att regga en .se-domän och om nån har något tips på vart man kan regga en sådan??

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loopia är billigast(*) med 160:-+moms (dvs 200 kronor), det är exakt det som nic-se vill ha per år (de tar alltså inget extra för registreringen).

 

*) det finns de som är billigare men då brukar det följa med ett krav att man binder sig på ett webbhotell i ett år eller så.

 

Edit: URL: http://www.loopia.se/bestall/

[inlägget ändrat 2004-06-30 19:59:10 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde naturligtvis ha klistrat in hela listan...

 

Anyway, så att ingen ska tro att gör reklam för egen vinning så vill jag härmed berätta att jag bara är nöjd kund hos loopia (har bara parkerat domäner, dvs de har inte tjänat en krona på mig).

 

Reggar man domänen där får man mail-forwards, dns-hantering, webforwards osv på ungefär samma sätt som man får hos joker m.fl för com/net/org och det funkar hur bra som helst så jag rekomednerar det varmt.

Dessutom är de trevliga att ha att göra med.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det när man parkerar en domän?

Man registrerar den och sen bara finns den :)

Så länge den ligger hos dem kan man ändra vidarebefordring av www och e-post samt lägga till subdomäner efter behov.

Närsomhelst kan man flytta domänen till någon annan DNSer (då försvinner naturligtvis möjligheterna i deras kontrollpanel) eller uppgradera till ett webbhotellkonto men det är inget krav.

 

Efter registreringen (då man betalar första årsavgiften till loopia) blir man fakturerad årsavgift av nic-se en gång om året, inget annat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adressen blir parkerad automatiskt men där har du ingen nytta av den, allt som din adress kommer att visa om du går på den sidan är att den är parkerad... vill du sedan använda din adress så måste du skaffa någon dns-ombud o där är det bara att börja leta efter vilka som är billigast o har bäst villkor.

 

Ska du ha adressen pekad på en hemdator så har www.dyndns.org en bra tjänst som jag rekomenderar. kostar 25$ per år men du kan skapa sub-domäner fritt utan att det kostar något extra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill du sedan använda din adress så måste du skaffa någon dns-ombud

Nej, jag har flera domäner parkerade hos loopia och det går utsökt att använda dem till rätt mycket med de möjligheter man får med "tjänsten".

Parkeringen innebär att den ligger i deras DNS:er, de ger dig möjlighet att i DNS:erna peka ut A, MX och CNAME-records samt (om du inte pekat om MX-pekarna) lägga upp mailforwards och (om du inte flyttat A-pekaren för www.) låta www.dindomän.se peka vidare mot din webserver någon annanstans.

 

Flyttar du dina domäner från loopias DNS:er till egna/andra så trillar domänen bort från administrationen eftersom loopia då inte längre har något med den att göra.

 

Ska du ha adressen pekad på en hemdator så har www.dyndns.org en bra tjänst som jag rekomenderar. kostar 25$ per år men du kan skapa sub-domäner fritt utan att det kostar något extra.

3 av de domäner som ligger hos loopia har sub-domäner som pekar till en av mina "hemdatorer" som har sin IP hos en dyndns och det kostar inte ett öre.

 

[inlägget ändrat 2004-07-01 00:12:38 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erkänner mig besegrad, mer än vad jag visste :o)

 

De hade inte den tjänsten när jag skaffade min domän om jag har rätt o nu e det kört eftersom de inte tar tillbaka en om jag har rätt :-)

 

För ett gott skratt angående avgifter för en del tar ut kolla på vad telia tar för registrera en domän o sedan vad dns kostar hos dem...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De hade inte den tjänsten när jag skaffade min domän

De släppte på den för parkeringskunder för ett par veckor sedan, innan var det precis som du skriver.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

Jag kanske har fel men en parkerad domän är väl en som inte används.

 

Har du så den gör dns-uppslag mot något a, mx -record av något slag så är den ju aktiv i allra högsta grad även fast du inte har det på samma webbhotell som dns:en ligger.

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla domäner i .se har minst två DNS-pekare. Domänen blir inte mer eller mindre parkerad för att DNS:en har en MX-record eller för att www. pekar på nåt annat än loopias standard-webbsajt för domäner som är parkerade hos loopia.

 

http://www.tix.se/ svarar t.ex på tilltal och berättar att den är parkerad, den skulle inte bli mindre parkerad om den pekade på en annan webbserver.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

Pekar den på en riktig website så är den ju aktiv och inte parkerad!

En parkerad domän används ju inte i den bemärkelsen...

Sen spelar det mindre roll om det står på loopia att den är parkerad...

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna hur en sådan parkering skulle gå till, är kravet att det inte finns några poster i dns-zonen eller vad?

Den parkering du beskriver låter mer som om domänen inte skulle ha några DNS:er, det är svjv inte möjligt i .se.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

Klart det att domänen ska peka mot minst två dns:er men däremot tycker jag att en parkerad domän inte ska ha några records mot några servrar eller liknande...

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag att en parkerad domän inte ska ha några records mot några servrar eller liknande...

Jag har lite svårt att se vad det skulle spela för roll. Strunt i det, när man reggar domänen hos loopia gör man det antingen med parkering eller med ett webbhotell. Om du inte tycker det är parkering eftersom det från början finns en SOA-record och en A-record så tycker jag att du kan se det som att den inte är parkerad, det gör ingen skillnad varesig funktionellt eller prismässigt :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

Precis.

Fast SOA:n och A-recordet pekar väl bara till den adressen som säger att den är parkerad. Från början alltså och då kan jag ju oxå tycka att den bara är parkerad...

 

STRUNT SAMMA... :D

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loopia är billigast(*) med 160:-+moms (dvs 200 kronor), det är exakt det som nic-se vill ha per år

Om jag registrerar en sida hos Loopia, och vill att sidan ska vara åtkomlig på Internet, måste jag då också teckna upp mig på ett webbhotell? Eller kan jag parkera sidan och länka till mina Telia-adresser? Idag har jag genom Telia 5 gratis hemsidor, men adressen är lite tråkig, t.ex.

http://w1.865.telia.com/~u865xxxxx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag registrerar en sida hos Loopia, och vill att sidan ska vara åtkomlig på Internet, måste jag då också teckna upp mig på ett webbhotell?

Nej,

Jag har tidigare nämnt tix.se i den här tråden, för att exemplifiera vilka möjligheter man har utan extra tjänst lade jag (för 30 sekunder sedan) upp http://eforum1.tix.se och http://eforum2.tix.se

 

Den första gör en s.k URL Forward vilket i princip går ut på att göra ett frameset som inkluderar målet. Den senare gör en redirect (dvs skickar vidare användaren till rätt ställe).

Jag la också upp eforum3.tix.se som ett CNAME men eftersom jag inte har kontroll över IDG:s webbservrar så kommer den bara att ge ett fel om man försöker surfa till den.

 

Edit: Fast just nu fyller de år så under de närmaste 15 dagarna tar de 5 spänn för webhotellet/år så man tjänar ju inte en förmögenhet på att ha de möjligheterna utan hotell :-)

Btw, jag tar nog bort de där subdomänerna så småningom, de får stå kvar någon vecka.

[inlägget ändrat 2004-07-01 17:03:34 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...under de närmaste 15 dagarna tar de 5 spänn för webhotellet/år

Och det gäller ett år, men sedan får man betala fullpris. Då är frågan om jag nappar på erbjudandet kan jag då efter året gått välja att parkera och redirecta?

Hur fungerar det e-postadress till registrerad domän, får jag en egen adress, t.ex. xxxxx@maratonmannen.se? Och kan jag utnyttja den under parkeringstiden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det gäller ett år, men sedan får man betala fullpris.

Jo, fast de har rätt ok priser... Inga 99kr/år men de verkar helt klart prisvärda.

 

Då är frågan om jag nappar på erbjudandet kan jag då efter året gått välja att parkera och redirecta?

Ingen aning, du kan ju alltid skicka den till någon annan dns om du vill, misstänker att du måste fråga loopia om det.

 

Hur fungerar det e-postadress till registrerad domän, får jag en egen adress, t.ex. xxxxxmaratonmannen.se? Och kan jag utnyttja den under parkeringstiden?

Parkerade domäner har mailforwards, det innebär att du kan lägga upp så många adresser du vill (tror jag) under huvuddomänen (eller subdomäner, har dock aldrig testat det) och låta dessa skicka vidare mail till ett annat konto. Vidare kan du ställa en "catch all" adress som får allt som du inte har lagt upp (oftast inte att rekomendera, man brukar få rätt mycket spam till sales@ osv).

 

Jag är inte hotellkund hos loopia men i deras olika webbhotell har de pop3-lådor (och kanske imap, vet inte) som jag har för mig att de har spamfilter på.

 

Överlag funkar parkeringen som den gör hos de vanligaste com/net/org-ombuden (joker, namecheap, droa osv) men enklast är nog att ringa/maila dem och fråga om det är nåt.

 

En bra grej med .se-domäner är att man flyttar dem hos nic-se och den som ska släppa domänen kan såvitt jag kan förstå inte fördröja processen (något som är vanligt med .com/net-domäner).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för svaren!

Lite har väl klarnat, men mycket återstår att förstå. Har iaf skickat in en registreringsanmälan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom just på (vilket kanske kan tyckas sent) en sak som jag tycker är lite trist med loopia jämfört med t.ex domaininfo (som tar ca 900 spänn för en domän och då får man ingenting extra på köpet) är att de inte tar kreditkort. Man får snällt vänta på att man får en faktura i mailen (går rätt fort), betala fakturan och vänta på att de får pengarna innan domänen registreras.

 

Det går (enligt uppgift) att snabba upp processen genom att faxa in ett bevis (t.ex en skärmdump från internetbank eller motsvarande som visar att pengarna gått iväg) så de är långt ifrån omöjliga att ha att göra med på den fronten men det skulle varit så mycket lättare om de haft stöd för paypal eller korttransaktioner (å andra sidan är det nog bra för min plånbok att det inte är lättare :-).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parkeringen innebär...låta www.dindomän.se peka vidare mot din webserver någon annanstans...Den senare gör en redirect (dvs skickar vidare användaren till rätt ställe).

Då jag är totalt okunnig, har jag några kompletterande funderingar. Då jag valt att parkera www.maratonmannen.se, och någon klickar på den URLen, kan denne se sidan och välja länkar som finns på sidan? Eller kan jag bara lägga in en URL som automatiskt för vidare, utan att man ser www.maratonmannen.se, till t.ex. http://w1.865.telia.com/~u86514936/Car-100.bmp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...