Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var ligger BIOS???


MickeS

Rekommendera Poster

Ligger BIOSen på hårddisken eller på ramen?

 

Jag har tänkt att byta hårddisk och undrar vad man ska göra med BIOSen?

 

Behöver jag göra någonting, hur ska jag installera den till min nya hårddisk, om jag måste, osv?

 

Tack i förhand!

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS sitter i ett chip på moderkortet.

Har du ingen gammal maskin behöver du inte oroa dig över om moderkortet skall klara av en eventuellt stor disk (15Gb+) som du ska köpa.

I vissa fall kan det krävas en BIOS update för att moderkortet skall klara av att hantera vissa typer av hårddiskar. Gå till tillverkarens sida och leta upp lite information om ditt moderkort och även BIOS updates.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Compaq så finns BIOS på HDD. : (

 

men man kan tanka ner BIOS på disketer på deras hemsida....

 

/C

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOSen lär ju knappast ligga på hårddisken... Hur ska du då göra om du ska foramtera om hårddisken??? Kopiera BIOS och lägga in det igen, skulle inte tro det... Jag kan nästan garantera att det ligger i chipet, inte äns compaq kan vara så dumma att man lägger bios på hårddisken... Näää det där har du nog drömt...

 

//Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Compaq har faktiskt sitt BIOS på hårddisken den ligger i en partition före första boot bara DOS partition!

 

Ta en titt med "fdisk /status" alt. PM så får du se att det finns en extra partition på runt 15mb (beroende av vilken model), som du inte kommer åt.

 

Om man ska installera om en Compaq och vill ha alla funktioner som tex. BIOS så använder man den återställnings cd:n som följer med, då man köper datorn.

 

någon som tycker som jag :)

dvs. har den kunskapen.

 

 

Med vänliga hälsningar

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet förtydligande.

 

Hur Compaq lagrar Biosen beror på modelen. De lite äldre sparar på HD men de nya använder oftast moderkortet. För att se var din Bios lagras är det nog lätast och se genom att skriva Fdisk i ett command fönster och sedan välja alternativet show partion information / visa partitionsinformation. Är partiotion 1 en icke-dos partiotion på 5-20 MB så ligger Biosen på HD annars har du den påå rammen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Compaq lagrar bioset i chipet på moderkortet (rompaq), men det finns även en liten partition i början på hårddisken (softpaq) där det ligger lite krafs och datorn funkar alldelens utmärkt utan den förutom att man inte kommer in i rompaqen utan då måste man starta på en diskett först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

MAN KÖPER INTE COMPAQ!!!!!!

 

Speciellt inte om de lagra BIOS på HDD, som är för mig en klart overklig upplevelse.

 

- Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej "man" köper inte Compaq men många företag får special pris på dom.

 

Skulle aldrig personligen använda mig av Compaq. apropå BIOS på HDD så har även HP det på sin BRIO modell.

 

 

/C

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlos Cadalso

Det är sant att Compaq har en del av sin BIOS på HD men detta görs bara för att kunna göra uppdateringar av BIOS på en bättre sätt. Man kan ju lädda ner uppdateringar från deras site. Den "lilla" partitionen tar en procent av disken kapacitet. Med nya HD på 10Gb den kan vara så stor som 10MB. Vilken slöseri. Det fungerar att ta bort partitionen, men det rekomenderas inte. På server sida har Compaq mycke bra grejor. Dels för att de intim samarbetar med M$.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Jacobsson

Compaq och några fler företag har BIOS på Hårddisken

 

Men är det en Bärbar dator som du ska byta Hårddisken på så kan eventuellt en SYSTEM partion också finnas används för spara allt som gjordes innan ev. strömavbrott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...