Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tror ni på det här?


Steve

Rekommendera Poster

Tjena! Tänkte fråga alla proffs här inne vad ni tror om att upopgradera min nuvarande dator. Jag sitter med en PII 400 så det är klart att jag får lite snabbare prylar(milt sagt)...

Jag hade tänkt mig att behålla vissa prylar från gammeldatorn såsom brännare, hd, grafikkort, floppy, skärm och dvd.

Jag har kollat med en lokal datorhandlare och det känns som att följande är en ganska bra deal.

Funderade ett tag på att skaffa en helt ny komplett dator för ca 6000:- men det svider nog för mycket i stackars börsen...

Har ni några åsikter om följande uppgradering är ett bra köp, eller bör man satsa på nåt annat:

 

LÅda 300W 414:-

AMD Athlon XP 2400 inkl. fläkt 810:-

Moderkort ESC nForce2 Ultra 400 565:-

256 MB 400MHZ DDR RAM 416:-

 

För hela klabbet blir det 2205:-. Givetvis kanske jag bör uppgradera grafikkort(har TNT2 Riva M64 nu) senare, och kanske skaffa en ny skärm, men det är ändå en rätt billig penning för prestandahöjningen, eller...?

 

Jag har kikat på nätet, men med frakt och allt så blir det ändå inte mycket billigare med samma prylar, + att man ju vill gynna lokala handlare också...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan exakt som du har jag gjort under nästan 20 år!!

-Du gör alltså helt rätt! :)

Dvs. att du uppgraderar "en grej i taget"..

 

Du har gjort "nästan allt rätt", men hur ser det ut med hårddisken?

-Hårddisken (om gammal) slöar ner systemet JÄTTEMYCKET!

 

Har du råd med att köpa en ny hårddisk, så är detta jättebra. Bra och snabb samt stor hårddisk kan köpas för under tusenlappen idag!

-Minst 120 GB, gärna mer, samt minst 7200RPM samt till sist men inte minst: 8MB cacheminne!

 

När folk frågar mig "när är din dator gjord?", brukar jag svara att äldsta delen är cirka 5 år gammal, alla andra delarna har bytts ut allteftersom..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att grafikkortet passar... AGP är inte helt bakåtkompatibelt med tidigare AGP-versioner.

Om hårddisken är lika gammal som datorn skulle jag tro att du har allt att vinna på att skaffa en ny, det är onödigt att sänka ny fin hårdvara med gamla flaskhalsar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet ditt är såpass gammalt att det också kan ge problem. För cirka 300:- kan du köpa ett Geforce MX440 eller liknande som är betydligt modernare, har 300% bättre processorkapacitet, men ändå är "lite gammalt".. Dock är det "Star Trek" jämfört vad du har idag..

 

Jag är helt 100 på att alla mina (och andras) idéer om bättre dator snabbt spränger din budget..

 

Mitt tipps är alltså att förbättra din dator månad efter månad..

-Dvs. det du har råd med per månad gör du.

 

Hoppas att mitt råd hjälpt dig!

 

 

 

/Virtuosen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe har helt rätt i sitt inlägg: AGP-kort kan krångla, men antagligen kommer allt att fungera.

 

fhe får poäng för att han hittade en grej jag inte tänkte på..

:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdddisken är faktiskt av något nyare modell, en Seagate Barracuda 80 gb 7200rpm.

Det är klart att ett grafikkort för typ 300:- skulle man kanske kunna offra på sig. Om det är sån skillnad mot mitt gamla...

 

Jag har varken råd eller lust att köpa de senaste prylarna, så för mig känns det mycket bättre att, som virtuosen, köpa nån pryl då och då och inte det senaste och dyraste.

Nu blir det ju ett helt paket men det är ju ofrånkomligt eftersom ny cpu kräver nytt moderkort som kräver ny låda och minnen.

Men jag klarar nog mig ett par år framåt med den här cpu:n.

Så det finns som tänker som jag, vad skönt, då slår jag nog till!

Tack för synpunkterna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte spelar spel så är det vilket som med grafikkortet anser jag.

Till program duger det utmärkt med det gamla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag spelar inte på datorn, men det kanske mest beror på att det var nåt år sen min nuvarande klarade av några nyare spel...

Varför jag nu ens börjat fundera på nya prylar beror på att jag upptäckt att en hel del vanliga program börjar gå trögt, och har 600 som cpu-krav.

Jag kör också win2000 nu och vill byta till xp.

Det kommer antagligen att kännas som att hoppa från en epa-traktor till en ferrari, kul!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Köp en tyst fläkt till processorn om du inte vill att datorn ska låta som en hötork. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Jo för 2000 kr får du nog inte ihop så värst mycket bättre grejer...

 

kollade lite på komplett.se hittade detta för samma pris....

-----------------

Tec Midi tower ATX L-MD02, Beige/Silve w/350W AMD/P4

380 kr

 

MSI KT4V-L Moderkort Socket A Retail KT400A, ATA/133, ATX, USB2.0, AGP 8X,LAN

530 kr

 

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Socket A 333MHz, 512KB Barton, BOXED

825 kr

 

DDR-DIMM PC3200 256MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)(AMD OK)

425kr

 

Detta blir totalt 2160 + frakt

 

Med ett nyare grafikort blir det 2759 + frakt

Abit Siluro Geforce FX 5200DT 128MB. AGP, DDR, TV-Out, DVI-I, Retail

599kr

---------------------------------

 

 

Tänkte bara visa att du inte tjänar så mycket pengar på å köpa på nätet...

När du är ute å letar efter billigaste möjligt....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte alls på att uppgradera längre. Bara om man redan har hyffsat nya prylar. Oftast så slutar det nästan alltid med att det är något som sitter och flaskhalsar på prestandan. Dessutom får man nästan alltid en half dator över som bara ligger och skräpar.

 

Är man dock tvärsäker på att man bara vill uppgradera så är mycket minne en väldigt viktig grej. Att uppgradera minnet kan göra en otrolig skillnad. På min gamla 400 MHz:are så tog den rejält med fart när jag uppgraderade minnet så mer sånt tycker jag du ska satsa på.

 

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu börjar jag komma till gränsen för att datorn ska gå att använda med vanliga program...?

Om jag nu skaffar de här grejerna så kan jag inom kort skaffa nytt grafikkort och kanske mer minne, då har jag väl ingen direkt flaskhals som hänger med sedan hedenhös tid?

HUr som helst så finns ingen anldening för mig att skaffa de senaste grejerna, men jag vill ändå ha en hyfsad dator för billig peng. Så jag tycker nog det här är en ganska bra medelväg att gå...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom får man nästan alltid en half dator över som bara ligger och skräpar.

 

Där jag bor finns en datorbutik som köper in begagnat, så när jag uppgraderar byter jag samtidigt in dom gamla grejorna och får dom nya lite billigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där jag bor finns en datorbutik som köper in begagnat

 

 

Snacka om bekvämligt, skulle jag också behöva ha.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om bekvämligt, skulle jag också behöva ha.

 

Borde inte det finnas i Uppsala, jag menar det är ju bra mycket större än Östersund så kundunderlag borde finnas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så har inga av de datorbutiker som jag varit i kontakt med här i Uppsala någon begagnatmarknad. Tror din butik är ganska ovanlig... Men det är ju bara att grattulera dig som har den möjligheten.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, känner han som har butiken lite grann så jag har även jobbat extra där då och då.

 

Han säljer ju inte bara begagnat utan även nya grejer och håller sig nästan på samma nivå som många internetbutiker, räknar man in frakten så lönar det sig inte alls för mig att beställa från nätet plus att jag kan lämna in mina gamla prylar och få lite pengar för dessa.

Hur gamla grejer som helst köper han dock inte in, men allt från ungefär PIII 500 och uppåt. Det kommer in många studenter, äldre och andra som bara behöver en dator att surfa med och köra kontorsprogram på, så den typen av människor köper ofta begagnat. Och han handlar med både PC och Mac.

 

Trodde iofs att det fanns fler liknande småbutiker i storstäderna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte det finnas i Uppsala

 

Jo helt klart, men som Stefan J säger tror inte jag heller att det finns någon. Men det kan vara något att sträva efter för många butiker.

 

såg ditt sista inlägg och tycker det är kanon!, bara att utnyttja :-)

 

#Seppo

 

[inlägget ändrat 2004-07-02 19:32:50 av Seppo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...