Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläktar och styrspänning


edvin333

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag lider av för varma hårdiskar, dom får ingen kylning från chassit eftersom jag har hängt upp dom i gummislang i 5,25 racket.

 

så nu tänkte jag sätta en fläkt på dom... köpte en papst fläkt men jag tycker att den låter lite för mycket så jag sprang i väg och köpte en potentiometer på 100KoHM vilket visade sig vara helt fel... potentiometern brann upp !!!

 

Jag har vid tidigare expriment brännt upp 3 pins anslutningarna för fläktar på moderkortet så jag var tvungen att koppla in den på 4pinns anslutningen ( dom för hdiskarna )

 

så efter att ha gått igenom ohms lag upptäckte jag att det inte finns potentiometrar med så lågt motstånd att köpa... så nu tänkte jag fråga om någon har något annat förslag på hur jag skall få ner effekten på fläkten ( en billig lösning ) eller om någon vet vad man skall ha för styrspänning till vanliga datorfläktar.. så att jag kan sätta en potentiometer där istället..

 

tack och hej

 

edvin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Potentiometer finns i alla storlekar, men vad du är ute efter kanske är att du köpte en med för låg effekt?

Den strömmen som du begränsar till fläkten går bort som värme i en potentiometer så effektvalet är ganska viktigt.

 

Det finns ju färdiga lösningar på fläktregulatorer som inte är så dyra, vad har du för effekt på din fläkt, hur mycket ström står det att den drar?

 

Vilken spänning kör du fläkten på, 12V eller?

 

Har du tittat runt hos olika leverantörer vad dom tar för en fläktregulator?

Här är en på Inwarehouse för ca 150,- som kanske passar.

 

http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e531812

 

Titta runt lite så kanske du hittar en billig färdig lösning istället.

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Micael Karlsson

Om jag vore som Du skulle jag satsa på passiv kylning istället, då slipper du ju fläktar och oljud.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...