Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ladda drivrutiner (modules) vid boot


Christian Eriksson

Rekommendera Poster

Christian Eriksson

Hej!

 

Har en IDE/ATAPI bandstation ansluten till paralellporten. Bandstationen är en HP Colorado 14GBe med Travan-tapar. För att köra den under linux måste jag ladda ett antal drivrutiner:

 

#insmod paride

#insmod epat

#insmod pt

 

Problemet är att dessa inte installeras vid nästa boot utan jag måste göra om processen med "insmod" varje gång. Hur gör jag för att slippa detta?

 

PS. Jag kör (fortfarande) RH 5.2. Måste få ändan ur vagnen och uppgradera snart ;-). DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju "insmoda" modulerna i lämplig startfil, men skall du ändå ha dessa moduler laddade hela tiden så är det väl ingen större vits med att ha dem som moduler ö.h.t.? Då kan du ju kompilera in stödet direkt i kärnan?

 

Annars heter din vän kerneld. Då laddas modulerna automatiskt när kärnan behöver dem (och de laddas ur automatiskt när de inte behövs längre).

 

http://swamp.chl.chalmers.se/LDP/HOWTO/mini/Kerneld.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och "lämplig startfil" kan t.ex. vara någonstans i slutet av /etc/rc.d/rc.sysinit (har RH6, men startfilerna skall väl vara de samma i RH5 vad jag vet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Eriksson

Tack för hjälpen! Nu kan jag i alla fall ladda drivrutinerna statiskt. Nästa steg blir att försöka få dem att laddas "on demand". Har läst kerneld mini-HOWTO men har ändå några frågor:

 

Som jag förstår det ska man lägga in rader i /etc/conf.modules för att kerneld ska veta vilka moduler som ska laddas vid anrop från kärnan. Tydligen är det viktigt att göra alias för "rätt" devicenamn som t. ex eth0 för nätverkskort och floppy för diskettstationen. Hur tar man reda på device-namnet? Själv har jag, som sagt, en bandstation på parallelporten. Vilket device-namn ska jag använda i "alias pt0 <device-namn>"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga. Har ingen som helst erfarenhet av bandstationer på parallellporten, så där kan jag inte hjälpa dig. Tyvärr.

 

Skulle inte förvåna mig om aliaset skall vara typ:

 

alias char-major-XX pt

 

Eventuellt kombinerat med fler direktiv (post-install eller pre-install) som laddar de övriga modulerna.

 

I nödfall (om ingen annan kan hjälpa dig och om du inte hittar något på nätet) kan du ju använda kdstat för att luska ut hur anropet från kärnan ser ut. Kolla under "Spying on kerneld" i den HOWTO du fick länken till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...