dr slizer Posted April 15, 2000 Share Posted April 15, 2000 Jag har några frågor om variabler: 1. Vad ska jag använda för variabler om jag vill ha större tal i dom än vad man kan ha i integer? 2. Om man använder koden: label1.caption:=timetostr(now); så kommer timmar, minuter och sekunder att skrivas ut i label komponenten. Hur gör jag för att bara skriva ut timmarna i label komponenten? 3. Finns det någon variabel där man kan ha decimal tal istället för hela tal? I så fall vad heter den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Kindgren Posted April 15, 2000 Share Posted April 15, 2000 1. longint 2. testa label1.caption:=copy(timetostr(now),1,2); Den funktionen plockar ur strängen "timtostr" från 1:a tecknet till 2:a (dvs timmarna) och lägger det i label1.caption (är inte säker på om det ska vara 1 eller 0...du får testa.) 3. real janbanan Link to comment Share on other sites More sharing options...
dr slizer Posted April 17, 2000 Author Share Posted April 17, 2000 Hur gör man för att få real och longint till Tstring? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Kindgren Posted April 17, 2000 Share Posted April 17, 2000 använd floattostr(real) och inttostr(int). inttostr funkar både på longint och int. ex: string1:=floattostr(34.12122)...(pinsamt..men jag kommer inte ihåg om det ska vara "." eller "," :-) borde vara punkt) string2:=inttostr(9247374) //janbanan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.