Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator gammal hårddisk


Aslan

Rekommendera Poster

Har problem. Köpt och fått monterat i nytt chassie nytt moderkort grafikkort etc etc och vill nu flytta min galma hårddisk in idet nya paketet. När jag startade upp så fick jag medeelande om att Windows XP inte hittades och hur jag än gjorde ville den inte starta operativet. När jag sen monterde tillbaka HD i det gamla chassiet fungerade allt igen. Kan någon ge mig tips om hur jag skall gå vidare?

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

När man installerar ett operativsystem så "läser" det av den dator och de komponenter som finns i just den datorn. Och inget stämmer ju när du sätter det i en annan dator.

 

Själva XP måste du alltså installera om i nydatorn.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att xp inte känner igen ditt nya moderkort, jag tror inte det är möjligt att byta moderkort utan att ominstallera windows.

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Du kan ju prova om det går att bara Reparera. Sätt i XP-installations-cdn och välj det alternativet först. Prova kan man alltid, för jag har för mej att XP läser om komponenterna då...

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
p.a.s skrev:

Det är nog så att xp inte känner igen ditt nya moderkort, jag tror inte det är möjligt att byta moderkort utan att ominstallera windows.

 

Nä, jag skulle rekommendera att Windows installerades om helt från grunden för att undvika problem med drivrutiner. Chipsetdrivrutinerna t ex är ju säkert inte de samma som på ditt tidigare moderkort.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som dom flesta här säger är en ren installation av operativet bäst ur alla synvinklar, men det går även att få din installerade hårddisk att fungera med ett nytt system, men det är inte 100% säkert.

Kolla på denna sida och om du tänker försöka läs noggrant.

 

http://www.theeldergeek.com/move_harddrive.htm

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla snabba och hjälpsamma svar. Jag tänker nog försöka reparera istället för en helt ren insallation för då måste jag ju ominsallera alla program och tappar alla Windows uppdateringar som jag gjort. Jag är bara rädd för att mina dokument och bilder riskerar att försvinna eller skadas om jagbörjar mecka med det. Just nu ligger windows på C partiation och alla dokument och bilder på D partiation. Antar att jag bör göra en nogrann back up på bilder och dokument innan jag försöker mecka vidare

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att jag bör göra en nogrann back up på bilder och dokument innan jag försöker mecka vidare

 

Ja det skadar inte, fast när du kör repair så ska du välja att reparera c: partitionen och då blir d: partitionen intakt, men som sagt ta en backup, då behöver du inte oroa dig om något skulle gå fel.

 

Lycka till!

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om www.theeldergeek den artikeln var verkligen bra och hjälpsam

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...