Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Barebone en ny trend?


Admini

Rekommendera Poster

Hej

Har tittat lite på de nya låda/datorerna Barebone och undrar helt enkelt om det är värt att satsa på dem?

Har någon nån ide, aning, erfarenhet eller förslag om dessa.

Och vilket märke i så fall?

vad jag tycker om är att de är snygga och utrymmessnåla.

Men när det gäller prestation och kraft, vet jag mindre.

Här är lite mer info:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=3141

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Barebonelådorna är helt klart en ny trend och en trend som kommer att utvecklas. En dator i kubformat som dessutom är av en sådan snygg design att du kan stuva in den i bokhyllan därhemma.

 

Du kan använda den som din radio, CD-spelare och DVD-spelare. Koppla den till TV:n och dra vidare sladdarna till fyra högtalare och du har en hemmabioanläggning som inte gräver djupa hål i plånboken.

 

Jag funderar själv på det konceptet. MSI:s lådor rockar i så fall. Snygg design och färgval. Svårt att slå om man ska bygga en sådan låda själv. :-)

 

http://www.msi.com.tw/program/products/slim_pc/slm_index.php

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-29 14:43:33 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när det gäller prestation och kraft, vet jag mindre

 

Mer mer folk har börjat inse att de inte behöver det snabbaste utan heller går ner i prestanda och får en så tyst maskin som möjligt... :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade *3* fläkt på en annan modell:

Nu vetjag inte hur det är med just den där men mängden fläktar är inte en indikation på att det är mycket ljud. Jag har flera gånger minskat ljudvolymen i mina burkar genom att stoppa in fler stora tysta fläktar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Admini skrev:

Kuul!

Vilken tänker du på?

De var snygga alla

 

Visst är de snygga alla, men jag är ändå rätt fäst vid den här MSI Mega 865:

 

http://www.msi.com.tw/program/products/slim_pc/slm/pro_slm_detail.php?UID=547

 

Är dem verkligen så tysta?

 

Njae, de bullrar väl en del med tanke på den lilla datorlådan och att det dessutom är trångt. Tror faktiskt att man kan byta ut fläktarna, såsom man kan göra i "vanliga" stationära datorer.

 

EDIT: Datormagazin nummer 4 2004 har ett jämförande test av shuttlelådor på sidan: 106 - 109

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-29 16:51:33 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är de snygga alla, men jag är ändå rätt fäst vid den här MSI Mega 865:

 

Verkligen snygg!

Vad kostar en sådan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Dustin säljer den utan moms för 2.650 spänn. Sen tillkommer ju moms med mera.

 

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010066483#

 

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010066707#

 

NOTERA: Det är 865G med bland annat inbyggd kortläsare. :-) Såg att det finns en Deluxeversion också som kostar några hundralappar mer.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-29 17:09:40 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 865G med bland annat inbyggd kortläsare. :-)

 

 

Verkligen sevärd :-)

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Stoffe!

 

-Datorer har "egentligen" sedan ett par år tillbaka varit "tillräckligt" starka för de flesta behov/de flestas behov..

 

Varför fläska på i onödan?

Lite slarvigt räknat: En CPU på 1GHz, en HDD på 80GB samt ett grafikkort som är runt Geforce4 i styrka.. För de allra flestas behov så räcker en sådan burk..

 

En sak måste jag ju ändå påpeka:

Det är väl ändå lustigt hur "SUPERSTARK" hårdvara slöas ner när den kör windows?

-Dvs. skulle man skriva enklaste maskinkodsprogrammet till en 10 år gammal CPU, så skulle den antagligen spöa en 3 GHz CPU som kör windows. (eller Linus, eller Mac)

 

 

Min brödrost, vars "CPU" löjligt enkel, kan räkna ut hur jag vill ha toasten på morgonen.. (ja, det sitter faktiskt en mikroprocessor i den!)..

KAN det vara så att OS kräver mer och mer av hårdvaran till den milda grad att hårdvaran "egentligen" kan göra jobbet hur lätt som helst, men OS tar upp systemresurserna?

 

-Jämför somsagt gärna "tv-spel", "dvd-läsare", "divx-läsare", mp3-läsare etc... (Förr [cirka 1995] krävdes det exempelvis en pentium-133 MHz med 16 MB minne och windows95 för att läsa av en enkel mp3-fil i stereo. Idag klaras detta av en "nyckelring"..)

 

OS drar kraft? har jag rätt eller har jag rätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Nu är du lite ur spår, virtuosen. :-)

 

Visst har du rätt i det du skriver. Folk vill ju ha så mycket kräm som möjligt i sina burkar, för att kunna köra de grymmaste spelen. Sen vill man väl gärna piska polarens dator i rå datorkraft.

 

Det är väl främst datorspelen som piskar upp farten på minnen, processorer och hårddiskar idag. Allt utvecklas i samma takt som spelen för att inte tala om grafikkorten.

 

Sen sitter resten av den datorintresserade befolkningen som programmerar och kodar hemsidor med mera.

 

- Jaha, liksom, vad ska jag ha för grafikkort när jag tycker mitt gamla har tjänat ut?

 

Allt handlar bara om upplösning och si och så många bilder per sekund i spel. Så sitter andra och är inte ett dugg intresserade av spel.

 

Att Windows suger kraft är välkänt, men det går ju att trimma och stänga av allt onödigt lull lull. Datortidningarna har ju haft olika guider på hur man kan få Windows snabbare och mindre krävande för datorn. Sen kan man ju experimentera lite själv också. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-29 23:00:55 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Nu är du lite ur spår, virtuosen.

Nja, jag förstår hur du menar, Stefan.

 

Men jag tror nog virtuosen menade som jag tänker - att många köper på tok för snabba och dyra och senaste "superduper-dator" och grafikkort och senaste av allt, påhejad av någon "datornörd-arbetskompis", bara för att surfa litet, kolla mailboxen och uppdatera antivirusprogrammet! Samt spela Spindelharpan! (Den inbyggda patiansen som följer med Microsoft).

 

Alla behöver inte det senaste av allt, utan vill istället ha

trygga,stabila datorer som inte buggar för minsta lilla!!

 

Det tror..

 

/Mauritz

 

[inlägget ändrat 2004-06-29 23:36:48 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att båda har rätt:

Spelmakarna kör upp prestandan HELA tiden och speltokiga måste ju hänga med, annars blir de mobbade av sina egna:-O

1 ghz proccesor räcker gott för vanliga arbetsuppgifter.

Men för spel beror det på det specifika spelet...

 

[inlägget ändrat 2004-06-30 01:19:11 av Admini]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...