Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Community-paket i PHP

Tophe

Recommended Posts

Finns det nåt trevligt kod-paket i PHP för en community-aktig sida?

Jag vill ha forum, filsektion där man kan kommentera filer och en massa annat mumsmums.

Finns det nåt open-source projekt för en som jag, som kan noll om PHP?

Tack för svar.

/ Toph

Det första man tänker på är väl PHP-nuke, men det finns ju så otroligt många att testa om man har lust. En snabb titt på HotScripts.com och man hittar 450 träffar på Content-Management. (http://www.hotscripts.com/PHP/Scripts_and_Programs/Content_Management/index.html)

Se även http://www.midgard-project.org/ och http://www.opensourcecms.com/ , det kan vara intressanta val, berätta gärna vilken CMS du valde då du har testat några stycken och motivera gärna varför du gjorde valet! :)

[edit]Flyttade på ett kommatecken så att länken fungerade[/edit]

--

Some say I am crazy.. but the voices in my head disagree...

[inlägget ändrat 2004-06-28 19:53:00 av Bj0rN]

Wow! Tack Bj0rn.

Jag ska komma ihåg dig i mina memoarer!

En fråga till. Om jag vill sitta och bygga en PHP site.

Hur testkör jag den? Jag kan väl inte baa öppna den i browsern som om det vore HTML.

F'låt, jag är en lamer på sånt här.

Vassego! Tack för poängen!

En fråga till. Om jag vill sitta och bygga en PHP site.

Hur testkör jag den? Jag kan väl inte baa öppna den i browsern som om det vore HTML.

Nej, det går inte, du måste installera en webserver och scriptspråket PHP måste installeras på den servern för att du ska kunna testa lokalt på din dator.

Lite beroende på vilket operativsystem du kör så har du olika alternativ. Jag antar att du kör någon form av Windows.

Om du kör Windows XP Pro så kan du installera IIS genom att klicka på Startknappen, Controlpanel och Add, Remove programs och därefter Add/Remove Windows Components. Välj Internet Information Services och tryck next och svara på eventuella frågor så har du sedan den webservern installerad. Du bör dock veta vad du håller på med om du gör detta eftersom det alldeles nyligen släpptes en mask som gör IIS servrar till trojaner eller nåt liknande... Ett tips är att blocka port 80 i din firewall för inåtgående trafik så att inte någon kan göra några dumheter med din nya server.

Jag rekommenderar att du istället installerar Apache med PHP. För att göra det kan du till exempel ladda ner något installationsprogram som installerar allting automagiskt till dig, till exempel WAMP server (http://www.hotscripts.com/Detailed/34121.html).

Jag har själv aldrig testat något sånt här färdigt paket, men det är säkert bra om man inte vill installera allting själv. I annat fall kan du göra hela installationen själv, men det kräver att du läser en del manualer och lär dig hur man gör för att installera, och det känner jag på mig att du inte vill just nu, du vill nog hellre få upp en fungerande miljö att testa CMS paket i tror jag! :)

Lycka till!

--

men det kräver att du läser en del manualer och lär dig hur man gör för att installera, och det känner jag på mig att du inte vill just nu, du vill nog hellre få upp en fungerande miljö att testa CMS paket i tror jag! :)

You read my mind!

Tacktacktacktack.

Nu ska här röjas!

...som installerar allting automagiskt till dig, till exempel WAMP server
Nääh, WAMP Server är bara en självextraherande RAR-fil som innehåller installationsprogram för PHP, mySQL, Apache och phpMyAdmin. Man får fortfarande sköta installationen manuellt [av varje program], vilket dock inte är det svåraste...

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

Ahh där ser man! Jag fick intrycket att det var så genom att läsa texten om WAMP, men tji fick jag. Jag har ju nämligen inte testat WAMP öht, så jag kunde ju inte veta! :)

--

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...