Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ny hårddisk??

Rolf R

Recommended Posts

Min laptop har en 10Gb disk som inte ens gått i ett år. Disken var sprillans ny och hade aldrig varit uppackad, när köpte den på Tradera. Jag tog bort den gamla på 6Gb som satt i.

Under våren lade jag in Norton Utilities 2002 och körde defragmenteringen några gånger. Efter ett par veckor började disken "slamra". Ungefär som om armen gick lite fram och tillbaka, tyckte jag att det hördes. Det blev mer och mer och sedan vågade jag inte använda Norton mer. Istället gick jag tillbaka till Diskeeper Lite. Med tiden minskade slamrandet en del, men det har inte upphört, för att igår bli riktigt långvarigt.

Jag har kontrollerat ytan på disken och det visar att det inte finns något sådant fel.

Vad tror ni, kommer det att sluta med en förskräckelse, eller....?

Om jag skulle köpa en ny disk igen, så finns det inte 10Gb längre. Det minsta är tydligen 20 Gb. Datorn är en IBM Thinkpad och manualen säger att 10 Gb är det största den kan ta. - Om jag sätter i en större, funkar det upp till 10 Gb eller går det inte alls?

/ Rolf

Har du ingen garanti kvar? Det kan vara en skada på din bootsektor så kör detta kommande från start kör

cmd och skric sedan chkdsk /f /r

tryck ja på följande frågor och starta sedan om datorn, innan ditt os startar så kör den igenom hårddsiken efter fel. Detta alternatic är det bästa att köra eftersom ingenting är då laddat på disken.

Hör gärna av dig så får jag veta hur det gick.

Nej ingen garanti. Köpet var av en privatperson på auktionssajten Tradera. Men disken var inte uppackad ur sin hopsvetsade antistatpåse.

Jag misstänkte att Norton Utilities har bökat till det för mig, då jag någonstans här på Eforum läst att någon annan hade problem med detta programs deframgentering.

Det gick inte att köra cmd osv. Kan det bero på att jag har W98 i maskinen? Därefter provade jag med chkdsk /f /r och fick Syntaxfel 3. Provade med bara chkdsk och fick en hint om att köra Scandisk istället. Vilket jag gjorde. På en av partitionerna fanns det tydligen fel som nu reparerats. Det tackar vi för :-)

Men disken slamrar ungefär som innan.

Hur skall jag göra för att kunna köra chkdsk så som du föreslår?

/ Rolf

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...