Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Betalning - bank-/postgiro?

Kristianstad

Recommended Posts

Kristianstad

Hej!

Ska starta företag och behöver självklart någon typ av bankgiro eller postgiro.

Såg att SEB verkar ta 500:-/år för "Checkkonto med Bg-anslutning med 2500 ankommande Bg-betalningar". Och Postgirots prislista är fruktansvärt luddig.

Jag kommer ha max 30 transaktioner per år och att hosta upp med så mycket pengar är inte relevant.

Vilken bank är billigast och bäst? Hur ska jag göra?

Tack på förhand!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

Kristianstad

Hej Mr. Andersson,

Kan man göra så? Att använda Privat-konto till företaget? Bokför man det som vanligt?

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

Det kan uppstå problem med privata konton. Vill man kolla upp "företaget" ser man inget om det utan enbart vem som står bakom det. Visst vet företaget att det är en enskild firma de göra affärer med, men det kan dra ner seriositeten. Har en hel del kontakt med banker (mest SEB) och de kollar alltid upp företag främst genom kontonummer och oganisationsnummer/VAT-nr

Visst kan det vara en början, men ska sidan (?) bli en mer långvarig och affärsmässig får du nog hosta upp några kronor för pg/bg

Mr Andersson

Mmmmnnnjaee....

Kollar man upp organisationsnumret på en enskilld firma får man just inget annat än - personnumret på den som är innehavare. Det är ingen som helst skillnad på att ha ett privat konto eller ett konto i företagets namn om det är en enskilld firma.

Är det ett KB, HB eller AB ska man naturligtvis ha ett konto där dess juridiska person är innehavare, men i EF är det irrelevent.

Mr Andersson
Det kan uppstå problem med privata konton

De problemen som du eventuellt menar, har inget att göra med vilken typ av konto man har, utan vilken typ av företag man har valt att ha. Det finns massvis med nackdelar att ha enskilld firma, jag kan nog skriva en hel bok om det, men nackdelen med vilken typ av konto man har, är direkt kopplat till typ av företag.

Kanske du kan beskriva lite bättre vilka problem du anser det finns med att ha ett privat konto när man har en enskilld firma, för jag har inte en aning, fastän jag haft enskilld firma i 6 år?

Mr Andersson har helt rätt i sina inlägg.. Jag kan faktiskt utöka herr Anderssons resonemang: En enskild firma är egentligen inget annat än en privatperson som startat verksamhet utöver det som en anställd kan göra.. Enskild firma är helt enkelt en privatperson som är "self employed"..

Andra bolagsformer är option, hör inte hit egentligen..

Det finns fördelar med enskild firma också: Det krävs inte en dyr revisor exempelvis som det krävs vid AB. Vidare krävs det inte en massa aktiekapital heller. Det sämsta med enskild firma är egentligen att man kan hamna på fattighuset om det går åt helvete.

("Helvete ÄR inte en svordom! Helvete står i Bibeln!")

-Sa jag till fröken i lågstadiet en gång i tiden då hon sa till mig: "Lasse, du får inte svära!"..) hehe..

Mr Andersson
Det finns fördelar med enskild firma också: Det krävs inte en dyr revisor exempelvis som det krävs vid AB. Vidare krävs det inte en massa aktiekapital heller. Det sämsta med enskild firma är egentligen att man kan hamna på fattighuset om det går åt helvete.

Detta är just de nackdelar som jag kan skriva en hel bok om, men du nämner inte ens typen av konto, som diskusionen egentligen gäller?

Kanske du kan beskriva lite bättre vilka problem du anser det finns med att ha ett privat konto när man har en enskilld firma, för jag har inte en aning, fastän jag haft enskilld firma i 6 år?

Inga direkta problem... det handlar mer om trovärdighet. Har du en enskild firma som ska ha telefonnummer och ditt namn står på det så förstår du att man börjar undra om det är dig/företaget man ringer till. Vill man kolla upp ett postgiro från bankhåll ser det bättre ut om det står registrerat på en EF då man vet att det används i företagets ändamål och inte privat. Det är alltså INTE fel att göra som Mr Andersson säger... bara att det vid större affärsverksamhet kan rekommenderas att ha det registrerat på företaget(Ja, även fast det är samma sak så har preivatpersonen och enskilda firman olika namn).

• 3 months later...

Ni missar den stora nackdelen med ett privatkonto till företaget. Genom att inte särskilja firmans pengar från de egna pengarna så kommer man inte att kunna utnyttja möjligheterna till expensionsmedel även om man egentligen hade kunnat. Eftersom pengarna finns på det privata kontot så har man ju ur bokföringsmässig synpunkt gottgjort sig dessa och de finns inte längre kvar i rörelsen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...