Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med s-ata hdd


Boyo

Rekommendera Poster

 

Som så många andra här har även jag problem med min s-ata hdd.

 

Jag har ett MSi K7N2 Delta Sereis moderkort och har anslutit en s-ata hdd till s-ata anslutning 1.

 

När jag försöker installera xp vägrar xp hitta hårddisken även fast jag tryckt f6 och installerat från diskett.

 

Har även prövat att koppla in en ide-hårddisk och installerat xp och sedan försökt få kontakt med hårddisken då men utan att lyckas.

 

BIOS-versionen är den senaste så den är det inget fel på och så vitt jag vet så finns det ingen möjlighet att enebla eller diseblea hårddisken i bios på detta kort.

 

Av vad som framgår av manualerna så ska datorn när man kör s-ata disken första gången köra något som kallas "fasttrack nånting" där man skall ínstallare sin "arrey" men problemet är att jag aldrig får datorn att fatta att jag vill göra det.

 

Någon som har någon aning om vad man ska ta sig till?

 

Är nu mycket tacksam för svar, är rätt förbannad på burken nu=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du anslutit SATA-disken till SATA-1? Hur ser BIOS boot-ordning ut, finns något med SCSI/Onboard boot device eller något liknande med där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade ett Abit-kort med fasttrack för ett tag sen och där var inga problem efter det att F6/drivrutin installerats, men array används ju när du ska skapa RAID-konfiguration så där är du kanske fel ute.

 

Du kan även testa att ta bort bygeln på hårddisken, den kan ställa till det ibland.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Disken är ansluten till sata1.

Vet inte med mig att det finns nån scsi/onboard... att välja, men bara scsi finns, men det har jag provat och inget bättre blev det av det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som det verkar i manualen så ska man göra någon inställning där ändå...

 

Finns ingen bygling på disken så den kan nog inte vara problemet.. . .

 

Undra just vad det är... Funderar på om det kan vara någon bygling på kortet, men någon sådan hittar jag inte. . .

 

Ingen med ett likadant kort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I BIOS:

 

Kolla först

> Integrated Peripherals

Internal SATA Controller Enabled

BootROM Function Enabled

 

Sen

> Advanced BIOS Features

--- Boot Sequence

------- 1st BBS0 någonting...

 

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Finns ingen "Internal SATA Controller".

 

Tyvärr så har jag inget internet hemma så jag måste springa till polarn och kolla om jag fått sbar.

 

Men ska kika om det där bootrom finns. . .

 

tack alla för ert engagemang till vidare. . .

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att du har senaste versionen av BIOS:

http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=436&kind=1

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som jag skrev i första mailet:

"BIOS-versionen är den senaste så den är det inget fel på och så vitt jag vet så finns det ingen möjlighet att enebla eller diseblea hårddisken i bios på detta kort."

 

Och de tips jag fick tidigare om att ändra några inställningar i bios var förgäves då jag inte fann några dylika inställningar att ändra. . .

 

På msi:s hemsida står det även att det inte går att stänga av satan från bios vilket jag tolkar som att den alltid är påslagen. . .

 

Läste någonstans att någon haft problem med en glappande sata kabel vilket hade föranlett många huvudbryer... Funderar om det kan vara nått sånt, eftersom satakontakterna nog är det sämsta jag sett på länge. Men jag har två olika satakablar och jag har skiftat utan någon varierat resultat. . .

 

JAja... jag fortsätter att böka på lite med burken och kollar in här få se hur det går. . .

 

Tack än en gång för engagemanget =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...