Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Servicepack 2 RC2 och brandväggen


Hakinger

Rekommendera Poster

Jag laddade ner och installerade servicepacken. Den verkar funka bra, den har en del bra säkerhetsutökningar, bland annat så frågar den om program får köras, men den bråkade med min Nod32 Antirus så det fick jag stänga av. Brandväggen frågar om programmet man vill ut på nätet med får kontakta nätet, som en riktig brandvägg ska göra. Eftersom den kommer att vara aktiverad från början så kommer det att öka säkerheten enormt.

 

Det vill säga när dom fixat så att programmet verkligen inte tar sig ut på nätet förrän man godkänt det. Jag startade Call of duty och fick frågan om den fick gå ut på nätet, medan jag satt och funderade på det ett par sekunder, så märker jag hur spelet kopplar upp sig mot servern och jag kan spela som om windows brandvägg aldrig funnits :/

 

Nåja det är en RC men om det är nån annan som laddat ner den så bör man vara medveten om att brandväggen inte funkar för utgående trafik.

 

Vet nån förresten om SP2 går och avinstallera? Jag gjorde en restorepoint innnan jag installerade men SP2:an radera den, den syns iaf inte där man återställer den :thumbsdown: SP2 syns inte i lägg till och ta bort program.

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-23 11:57:32 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet nån förresten om SP2 går och avinstallera? SP2 syns inte i lägg till och ta bort program.

Har du en ny option "Show updates" att bocka i/ur i "Add or remove programs"? Hos mig syns SP2 där.

 

[inlägget ändrat 2004-06-23 12:19:16 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det hade jag ju. Tackar!

Inbillar jag mig bara - eller blir windows snabbare med SP2? Jag tycker att fönstren öppnas snabbare. Jag brukar använda högerklick/egenskaper på skrivbordet för att göra en liten ovetenskaplig jämförelse på hastighet och den laddas upp en eller ett par sekunder snabbare än förut...

 

[inlägget ändrat 2004-06-23 12:34:38 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du SP2 nu?

Om du väljer att avinstallera det, bli inte förvånad om datorn hänger sig/slutar svara/inget fungerar, inte ens Ctrl+Alt+Del. Det har drabbat mig varje gång jag avinstallerat ett servicepack. Och har då genast formaterat om och nyinstallerat XP. Har nu sett ett tips att man ska vänta och låta XP "hämta" sig. Kan handla om upp till 1 timme eller mer.

 

Vad gäller snabbhet, inget jag tänkt på, men ett test med XP Pro SP2 på en PIII 933 MHz så öppnas "egenskaperna" märkbart snabbare än min XP Pro SP1 på en P4 3 GHz. God observation av dig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du SP2 nu?

Om du väljer att avinstallera det, bli inte förvånad om datorn hänger sig/slutar svara/inget fungerar, inte ens Ctrl+Alt+Del. Det har drabbat mig varje gång jag avinstallerat ett servicepack. Och har då genast formaterat om och nyinstallerat XP. Har nu sett ett tips att man ska vänta och låta XP "hämta" sig. Kan handla om upp till 1 timme eller mer.

 

Ja nu ser jag den.

Jag märkte nåt liknande vid installationen av SP2. När den hade installerat och sen startat om så verkade det som om den hängde sig vid uppstarten strax efter att xp-loggan visat sig, hårddiskarna stod stilla o helt dött. Jag trodde att det skitit sig som vanligt, och tänkte resetta den, men som tur var fick jag ett samtal (från Bredbandsbolaget som frågade om jag ville ha IP-telefoni o det ville jag ju :) och efter några minuter så fortsatte uppstarten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märkte nåt liknande vid installationen av SP2...den hängde sig vid uppstarten strax efter att xp-loggan visat sig, hårddiskarna stod stilla o helt dött.

Vågat att installera RC2 i dator som är i produktionsmiljö. MS rekommenderar att den är endast för testkörning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...