Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skadad ntoskrnl.exe går ej att reparera??


marcoal

Rekommendera Poster

Hej, har problem med en skadad ntoskrnl.exe fil, det står vid uppstart Windows rot\system32\ntoskrnl.exe skadad eller saknas installera filen på nytt...

Försöker köra repair från windows xp skivan och när jag ska välja vad jag vill reparera så väljer jag windows och sedan vill den veta administratör lösen som jag aldrig har lagt in... Det går alltså inte att komma åt pga felaktigt lösen. Vad göra??? Snälla hjälp mig..........

 

Marco

 

Compaq presario 2100 (laptop)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara läst mig till detta men..

 

Om du aldrig angett ett lösenord och Windows helt plötsligt begär ett lösenord för administarationskontot så beror detta på att granskningen i säkerhetskonsollen är påslaget.

 

Hur man slår av detta när Windows fungerar:

Gå in i Lokala Säkerhetsinställningar.

Ange värdet 0 vid CrashOnAuditFail.

Då skall Windows inte längre fråga efter lösenord vid reparation.

 

Om det går att göra utan att starta Windows vet jag inte men du skall tydligen komma åt den inställningen även ifrån en kommandopromt genom att skriva secpol.msc

 

Om detta fungerar vet jag inte, men du kan ju göra ett försök och se om det går.

 

I annat fall är väl ominstallation det ända jag kan komma på.

 

För att slippa sådana här problem så skapa ett lösenord för administrationskontot och använd sedan autoinloggning så slipper du skriva i det varje gång.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset.., men jag kommer inte åt hårdisken. Vad kan Windows tänkas ha lagt in för lösen??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga är att Windows inte har lagt dit något lösenord själv men den accepterar inte inloggningen eftersom säkerhetsinställningenkräver lösenord.

 

Ett slags moment 22.

 

Antar att du försöker köra reparationen ifrån xp skivan, vet inte om detta går men jag skulle nog prova att skaffa en boot diskett som kan läsa NTFS volumer och försöka hitta och editera registret på den krashade disken.

 

Denna inställning för att slippa inloggning vid reparation skall finnas i registret under:

HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / Lsa / CrashOnAuditFail värde (0)

 

Men som sagt jag har aldrig provat att editera på det viset själv men jag tycker det borde fungera.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Lånar tråden...

 

Har samma problen bara det att msn`s exe fil är borta.

Försöker att reparera från xp skivan, men kräver ett admin.lösen.

Har tittat på : HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / Lsa / CrashOnAuditFail värde (0)

och där är värdet 0. Hur ska jag gå till väga?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...