Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

antal färger kontra skärmupplösning


Arne Gren

Rekommendera Poster

Har någon tips om detta:

 

Jag har just formaterat om hårddisken på min dator å installerat om windows 98 pga allmän datorseghet å småtrassel. Efter formateringen går datorn bra men nu funkar inte färgvisningen som den ska.

 

Hur jag än gör så fungerar inte high color (16 bitar) och true color (24 bitar), i högre skärmupplösning än 800 x 600.

Så fort jag höjer upplösningen så går antalet färger automatiskt ner till 256 färger.

 

Jag har laddat ner och installerat nya drivrutiner till både grafikkortet (ATI Graphics Turbo Pro PCI atim 64 CT) och skärmen (Hitachi CM751CT).

 

Har försökt se i enhetshanterare å egenskaper för boildkärm å kort om nåt ser fel ut, men det verkar OK vad jag kan begripa...

 

 

/Arne Gren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset ESC!

Jag laddade ner Everest och har gått genom allt programmet visar om datorn.

 

Programmet säjer att det bara hittar mindre än 4 MB minne på grafikkortet och rekommenderar att jag ska uppdatera det.

Längre upp i listan på grafikkortet ser jag att det bara finns 1 MB minnesstorlek.

 

Lyckas inte lista ut hur jag ska åtgärda detta med minnet eller hur mkt minne som ska assigneras till grafikkortet. Räcker det att bara uppdatera drivrutinen? Datorn är ett år....

/Arne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vad moderkortet och grafikkortet heter. Gå sedan till dessa tillverkares respektive hemsida, och hämta hem de senaste drivrutinerna.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...