Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB och digitalkamera-problem


alex_i_sthlm

Rekommendera Poster

alex_i_sthlm

Jag köpte nyligen en Canon IXUS 500 digitalkamera. När jag sedan skulle föra över bilderna från kameran till min PC så har jag upplevt allt större problem. Under den vecka jag har ägt kameran så har min PC tillsammans med Canons mjukvara hittat kameran vid endast hälften av de tillfällen jag har försökt. Ena dagen fungerade allt perfekt, datorn hittar kameran och jag kan ladda ner bilderna, dagen efter hittar datorn inte kameran alls. Datorn känner av att en USB-enhet är ansluten med talar om att "enheten är felaktig".

 

Jag har provat med att uppdatera WinXp, använt de nyaste drivrutinerna till kameran, bytt port, startat om etc etc.

 

Någon som känner igen detta problem eller har en aning om var problemet kan ligga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par tips att ge dig i jakten på felet:

 

1. Kollat på Canons webb att du har de senaste drivrutinerna till kameran?

 

2. Testa att avinstallera Canons programvara, behåll endast drivrutinerna.

 

3. Pröva kameran på en annan dator med Windoes XP (installera endast drivrutinerna), om det fungerar då så kan du utesluta fel på kameran.

 

/Stefan

 

[inlägget ändrat 2004-06-23 09:57:53 av StefanJohansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bo L Sjevik

Jag hade samma problem

Avinstallerade allt först.

Sen pluggade jag in kameran och updaterade endast drivrutinerna via

enhetshanteraren, sen installerade jag programmen.

 

Tyvärr fungerar inte Canons kameror utan programvaran och det är väldigt dåligt.

Andra kameror läggs till automatiskt som en flashdisk och man slipper installera de tunga bildöverföringsprogrammen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Med Canon Ixus 300 upplevde jag detta problem då en annan mojäng var ikopplad i en annan USB-port. När jag hade i kameran som enda USB så fungerade det galant.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tråden flyttad till Digitalkameror

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alex_i_sthlm

Jag har testat det mesta tycker jag. Jag har provat att avinstallera programvaran och pluggat i kameran både med och utan drivrutiner.

 

Det som förefaller vara skumt enligt mig är ju att det HAR fungerat perfekt, dock endast vid hälften av de tillfällen jag kopllat in kameran (vid dessa tillfällen både med och utan Canons programvara). Men så vid senaste tillfället är det helt dött.

 

Jag har Canons senaste drivrutiner för kameran.

 

Jag testar just nu en annan USB-enhet och även den har inte fungerat som den ska. Samma problem där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Jag testar just nu en annan USB-enhet och även den har inte fungerat som den ska. Samma problem där.

Har dina USB-portar fungerat felfritt i andra sammanhang?

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att du använder Cam4you (http://jpegclub.org/cam4you/) för att föra över bilderna från kameran till datorn. Ett litet smidigt program som gör det enklare att föra över bilder. Dessutom kan man döpa om filerna till datum-tid (eller annat valfritt namn) t.ex: "2004-06-23 102630.jpg" vilket är mycket bättre filnamn än "100-0022_IMG.jpg"

 

Hur som helst så använder jag inte Canons program för detta.

 

Edit:

Cam4you's "förtjänster"

Below is a list of some functions that are available in Cam4you utilities

 

Transfer pictures, sounds and movies from camera to computer, with few clicks and easy to use interface.

Burn the transferred pictures and movies to CD-R/DVD during file transfer from camera.

Upload pictures to camera

Taking pictures remotely from PC. This function is not supported by PowerShot S20, S10, A50, Pro70, A5 Zoom, and A5 cameras.

For some cameras it is possible to set parameters (i.e. shutter speed) when taking pictures remotely.

Watch preview photos and attributes (such as shutter speed) of pictures on the camera

Multi languages support

Add comments to your photos

Preview all picture in one window

Rotate pictures losslessly

Resize and change some attributes like compression quality

RAW file handling. Converts to TIFF and BMP

Extracts EXIF information to text files

The EXIF-tags are always written back after a JPEG transformation has been done.

Delete pictures in the camera

Drag and drop functions

USB autostart selection

Collect pictures that are stored in a PC drive (if you have a CF-reader for example)

Movie and audio recompress function

Automatic and manual web updates

 

 

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2004-06-23 10:48:39 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alex_i_sthlm

Sedan jag skaffade denna dator så har jag faktiskt inte ägt några andra USB-enheter, så jag vet inte hur portarna har fungerat tidigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Sedan jag skaffade denna dator så har jag faktiskt inte ägt några andra USB-enheter, så jag vet inte hur portarna har fungerat tidigare.

Jag funderade bara på ifall alla moderkorts- och chipsdrive- och USB- drivrutiner (vad allt det nu var..) är installerade OK??

 

Sätt i Drivers & Utilities-CDn som följde med datorn och kolla om det finns något att installera.

 

/Mauritz

 

[inlägget ändrat 2004-06-23 10:43:46 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alex_i_sthlm

Jag har varit dålig på det, men håller just nu på att uppdatera allt jag kan hitta till moderkortet. Hittills utan resultat. Kameran är för övrigt inlämnad till butiken för felkontroll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att du använder Cam4you

 

Visst är Cam4you rätt trevligt, men det löser inte problemet. Om inte datorn hittar kameran så får du bara ett felmeddelande från Cam4you.

_____________________________

jonasn

If I learn from my mistakes,

pretty soon I´ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alex_i_sthlm

Jag kan avslöja att jag antagligen har löst problemet. Boven i dramat var BIOS som hade alldeles för gamla drivrutiner (från -97 enligt SiSoft Sandra!!).

Efter att uppdaterat dessa så hittas i alla fall den bluetooth-USB jag testar med nu, så kameran borde hittas utan problem.

 

Tack för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är Cam4you rätt trevligt, men det löser inte problemet. Om inte datorn hittar kameran så får du bara ett felmeddelande från Cam4you.

Jo, det är sant förstås

 

Mina tips är att plocka bort USB-portarna i enhesthanterare och starta om datorn så att man får i färska drivrutiner till USB-portarna

 

Sedan hämtar du den färskaste WIA-drivrutinen till kameran (http://software.canon-europe.com/software/canon_camera_wia_driver_for_windows_xps19487.asp?model=Digital%20IXUS%20500)

 

 

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...