Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dags att blåsa om burken?!


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Mauritz Lybeck
Varför inte använda dig av windows eget backupprogram?

Är det verkligen så enkelt som i beskrivningen?

 

Finns det ingen hake?

Komprimera och spara hela C:\ !?

Vilken komprimering använder du?

Hur stort blir det?

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson
Bra förslag, det har jag faktiskt inte skänkt en tanke på.

Var gömmer det sig i XP?

 

START --> Kör --> ntbackup --> enter

 

 

 

Fast jag skulle vilja säga det att har man tillgång till ghost så är detta mycket snabbare och säkrare än en vanlig backup. Det finns så mycket som kan gå fel jämfört med en ghost-kopia.

Däremot är det svårt att byta hårdvara och sedan köra in en gammal ghost kopia, detta är bättre med en vanlig backup.

 

Däremot så tycker jag ghost har missat en sak och det är att det verkar inte som man kan exkludera vissa mappar. Jag har en mapp som jag har en jädra massa skit i bara som jag vill exkludera om jag ska ta en ghost-kopia på den. Däremot så vill jag inte zippa ner den nu och flytta den till en annan dator bara för att göra kopian, det tar ju flera år och att ta gjost på det med är inte aktuellt för 17gb, det blir lite mycket om man ska lägga det på cd-skivor som jag gör.

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du XP Home Edition så finns den inte med på skivan

Tror att du missat detta enl. min länk i förra inlägget :)

 

The backup program is found on the Windows XP Home Edition CD in the Valueadd folder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok...

 

Jag ändrar mitt inlägg till

 

"Har du XP och en 'recoveryskiva' så..."

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Poäng till G Johansson och Maratonmannen.

 

Tack för era svar angående den inbyggda backupen i XP! :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju faktiskt efteråt gå in i din ghostfil och redigera och ta bort sådant du inte vill ha med i ghosten!

 

Gå in i ghostexplorer och hämta in ghostfilen, och sedan kan du deleta sådant du inte vill ha med.

 

 

Fungerar hur bra som helst.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stort det blir, beror ju på vad som finns på C:, men rör det sig endast om windows +program och lite dokument, så komprimeras 2.5 GB till 1.5 GB, lite på en höft och ytterst slarvigt räknat.

 

Jag använder windows egen komprimering, bara högerklicka på backupfilen och välja egenskaper>avancerat>"Komprimera innehåll för att spara diskutrymme"..

 

Funkar förresten på vilka mappar som helst.. (Dock ej aktiva systemmappar, tror jag).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, den finns visst med på XP-skivan även i home-editionen. Men det går ju lika lätt att googla.. (lättare faktiskt om man har bredband att googla och ladda ner än att böja på ryggen och leta efter xp-skivan i skrivbordslådorna.. :)

 

Fotnot: Vissa xp-skivor saknar ntbackup. Alla* skivor från microsoft har dock ntbackup. (*=alla som jag känner till)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt skulle ntbackup vara osäkrare än ghost? -Vad är det som kan gå fel i ntbackup men inte i ghost?

 

(Själv tror jag nog att det är användaren som kan klanta till det, snarare än att programmen gör det)..

 

Ett tips: När man gör backup så är det fördelaktigt att vara avstängd från internet eftersom alla program som brandväggar och antivirus bör vara avstängda under backupkörningen för säkerhets skull..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

När du kör en vanlig backup så har det lite problem med öppna filer och sådant som inte kan inträffa i ghost.

Du kan köra det med två olika situationer.

1) Du struntar helt enkelt i öppna filer och går vidare

2) Du kör en snapshot och hoppas det att det lyckades.

 

Jag för min del tycker alt. 2 inte är någon höjdare då det inte blir bra i alla fall

 

Med andra ord så kanske du inte kan återställa ett system helt. Du får installera om burken innan du kan göra en restore...

 

Med en ghost så är det bara att köra in direkt och några sådana problem existerar inte.

 

Däremot så kör man ju en backup varje natt t.ex. Det gör man ju inte med ghost...

 

Så det är väl en smaksak och en blandning av dem båda är nog bäst om man kan...

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...