Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dags att blåsa om burken?!


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Ooops!

 

Tror det blir till att blåsa burken ikväll, hehe

 

Det här går väl inte att ersätta på annat sätt:

 

http://w1.703.telia.com/~u70311922/Tjansterutokad.jpg

 

...märkligt att burken funkar överhuvudtaget?!

 

Skoj, man har alltid att göra när man har dator! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det är redan gjort! :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur många timmar tog det dig att återställa datorn?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur många timmar tog det dig att återställa datorn?

Ett tips om du har för avsikt att installera om XP, vänta tills SP2 kommer och det är snart (juli-augusti). Då behöver du inte hämta hem något från Windows Update förutom SP2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

Har väl mindre betydelse om man sitter med bredband...

Lika bra att göra det direkt istället för att sitta och vara arg på en dator som funkar skräp...

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Monshi skrev:

hur många timmar tog det dig att återställa datorn?

 

Nu tog jag det lugnt, men två timmar att få operativsystemet rullande med alla patchar. Sen kanske ytterligare en halvtimme att få in alla program och sådant.

 

Så två och en halvtimme kanske. Körde full formatering för att få bort allt gammalt också.

 

Jag brukar köra lite finlir med Tjänster och sådant också när operativsystemet rullar. Så att därför tar det lite längre tid.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag funderar på att blåsa ut allt gammalt ur burken. Sitter dock med en HP-dattor med en sådandär återställningspartition. Tror visserligen att jag utan problem manuellt kan installera den version av XP som ligger där, men har ändå tänkt nyttja/testa den återställningsfunktionalitet som erbjuds. Enda problemet - jag frågade HP vad som skulle hända med hårddisken och de data och användarfiler som finns där och ni kan ju gissa vad de svarade...

 

 

 

 

"Vi vet inte, vi kan inget garantera, bäst du gör en backup..."

 

Ska bara se till att få tillgång till en tom hårddisk på cirka 100 GB så ska det nog ordna sig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Lycka till, Monshi! :-)

 

Hoppas det fixar sig...

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tog jag det lugnt, men två timmar att få operativsystemet rullande med alla patchar.

 

 

Du använder aldrig ghost eller något annat kloningsverktyg, installerar du från scratch varje gång.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Du använder aldrig ghost eller något annat kloningsverktyg, installerar du från scratch varje gång.
Alternativt hållit ut en månad eller så i väntan på SP2.

 

[edit]

Svara först - titta sen, duktig idiot. :)

Det var ju fler som rekommenderat detta...

 

{] Noisekiller - håller sällan tyst [}

 

[inlägget ändrat 2004-06-30 12:46:11 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt hållit ut en månad eller så i väntan på SP2

 

 

Ja det kan vara mödan värt!

 

ifall den nu kommer i juli-augusti?

 

 

#Seppo

 

[inlägget ändrat 2004-06-30 12:48:18 av Seppo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Seppo skrev:

Du använder aldrig ghost eller något annat kloningsverktyg, installerar du från scratch varje gång.

 

Nä, jag använder inget Ghostprogram. Installerar från scratch när jag installerar om. Inte så ofta, men det händer och måste göras ibland.

 

Funderar faktiskt på att skaffa ett Ghostprogram, för att det låter väldigt bekvämt. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använda ett Ghostprogram och spara partition/partitionerna, är suveränt.

 

Lägga den/dom sedan på en separat hdd, eller på en CD, och skapa en bootbar diskett, eller göra CD:n bootbar, så har man allt under kontroll.

 

 

 

 

Kör själv så, spar ghostfiler både på separat hdd och på CD, plus den vanliga backupkörningen dagligen som jag också lägger på egen hdd, så kan man sova lugnt sedan.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använda ett Ghostprogram och spara partition/partitionerna, är suveränt.

Jag har Norton SystemWorks och där ingår Ghost, men jag har aldrig testat det. Är det bara att välja Backup och sedan välja att spara som fil eller CD/DVD (har DVD-brännare)? Men hur gör jag för att återskapa/Restore om nu XP-partitionen kraschar? Då kan jag väl inte använda Restore-funktionen i Ghost, då det inte är installerat? Tänker jag fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G Johansson

Man skapar en liten diskett med dosprogramvaran av ghost på så blir det inga problem. Det syns tydligt när du väl kör igång programmet...

 

--

G Johansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Låter nice det där med Ghost. :-)

 

Funderar i samma banor som Maratonmannen.

 

Hur går man tillväga sen om XP kraschar eller man känner för att göra om installationen med Ghost?

 

Formateras hårddisken eller lägger det sig bara över den befintliga installationen?

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den skriver över existerande installation helt enkelt. Ja jag lovar det är "nice" :-).

 

Om du har diskettstation så kan man skapa en diskett att starta upp på och med programmet ghost.exe på och sedan installera ghost imagen från antingen en annan partition, cdrom eller dvd skiva.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...kan man skapa en diskett att starta upp på och med programmet ghost.exe på och sedan installera ghost imagen...

Görs detta med automatik, eller blir man ombedd till att göra en diskett då man gör en backup i Ghost? Eller måste man själv skapa en sådan diskett?

När är det lämpligt göra en ghost, direkt efter nyinstallation inkl. updates och program och lite fintrimning? Och hur ofta ghostar den normale datoranvändaren?

Många frågor...

 

[inlägget ändrat 2004-06-30 17:40:57 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en wizard som leder dig genom skapandet av disketten, inga problem alls, behövs bara disketten :-), den klarar även av att göra andra disketter.

 

Jag brukar installera allt inkl uppdateringar, service pack sedan installerar jag även vissa program såsom reader, winrar, delar av officepaketet, nero m.fl, allt som behövs för att bara kunna tuta och köra sedan.

Brukar även installera jvm och dylikt för att slippa göra det sedan.

 

Ghosten bör man göra efter att alla uppdateringar, drivrutiner, även chipset och bios då m.m är installerade, behöver aldrig vara nervös att man förlorar en massa program eller så.

Allt det andra ligger på andra partitioner eller hårddiskar.

 

Väl värt det jag lovar.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Seppo skrev:

Om du har diskettstation så kan man skapa en diskett att starta upp på och med programmet ghost.exe på och sedan installera ghost imagen från antingen en annan partition, cdrom eller dvd skiva.

 

Diskettstationen har jag skrotat sedan ett halvår tillbaka, tror jag det var jag hade en sist. Har hittills klarat mig bra med bara CD-brännare och CD-skivor.

 

Verkar bra att man kan ha Ghost på CD också i så fall och då kanske kunna göra den bootbar.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-30 18:24:36 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går lika bra det, blir mest disketter för mig själv då vi använder programmet på jobbet och då har jag köpt en enklare version att ha här hemma, men disketterna hänger kvar.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda dig av windows eget backupprogram?

-Så fort du har en bra och fungerande windows-"c", så bränner du en kopia på installationen, först genom att göra en backup med windows eget backupprogram, därefter komprimera och bränna hela c: på en DVD alternativt spara på en annan hårddisk än c:

 

Den dagen då windows känns trögt av en eller annan anledning, är det bara att återställa systemet med backupen! (=installera xp från xp-skivan, därefter stoppa i backupskivan och klicka på ikonen.)

 

Allt tar sammanlagt den tid xp tar att installera (cirka 20 minuter) samt backuppen tar mellan 5-10 minuter, vanligen dryga 5-6).

 

Alltså helt ren burk med "alla" program samt windows uppdaterat på en knapp halvtimma!

-Tja, windows uppdaterat då windows installerades när backupen gjordes alltså. Men denna är betydligt färskare än XP-skivan som är från 2002..

=Inte alls så seegt som att installera xp från xp skivan, och sedan uppdatera windows med 25 uppdateringar, och därefter installera om alla program. Tar typ en halv dag.. (med alla omstarter)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar säkert bra när det gäller XP, men när man kör Win98 och annat så är det ändå lite tryggare om man har tillgång till t.ex Ghost eller liknande, med dessa tidigare OP så fungerar inte deras backupprogram lika bra, och vi är fortfarande ganska många som kör med bl.a Win98 men även ME.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
virtuosen skrev:

Varför inte använda dig av windows eget backupprogram?

-Så fort du har en bra och fungerande windows-"c", så bränner du en kopia på installationen, först genom att göra en backup med windows eget backupprogram, därefter komprimera och bränna hela c: på en DVD alternativt spara på en annan hårddisk än c:

 

Bra förslag, det har jag faktiskt inte skänkt en tanke på.

Var gömmer det sig i XP?

 

virtuosen skrev:

=Inte alls så seegt som att installera xp från xp skivan, och sedan uppdatera windows med 25 uppdateringar, och därefter installera om alla program. Tar typ en halv dag.. (med alla omstarter)

 

Om man som jag installerar alla 25 uppdateringarna samtidigt, så behövs bara en omstart. :-) Låter omöjligt, men hittills har jag lyckats i alla fall med XP.

 

Rent hopplöst att sitta och installera alla 25 uppdateringarna för sig.

Sen minskar antalet drastiskt i och med att SP1:an innehåller en del plus att man kör in Rollupen och Sasserpatchen innan man ger sig ut på internet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...