Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anmäla vilseledande och överdriven internetreklam


Haringen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrade om man det är praktiskt möjligt och hur man gör för att anmäla reklam på internet. Är det någon som har erfarenhet av detta?

 

Som exempel kan jag läsa en annanons på tv.nu:

Lån utan säkerhet, sänk din månadskostnad nu och få pengar till annat!

 

Lån per definition innebär ökad månadskostnad och inte minskad månadskostnad som det står där!

 

Vidare när man trycker på annonsen så står det:

För att kunna finna ett lån åt dig måste du uppfylla följande villkor:

 

- Du skall vara myndig och mantalsskriven i Sverige.

- Du skall ha fast inkomst av tjänst eller pension.

- Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

- Du skall ha en årsinkomst på minst 110 000 kr.

 

Med andra ord så var det första påståendet om "utan säkerhet" extremt överdriven!

 

Jag tycker att det är på tiden att man börjar bekämpa dessa oseriösa annonser på internet också!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Med andra ord så var det första påståendet om "utan säkerhet" extremt överdriven!

 

Alla säkerhetsfria lån har dessa krav, Ett lån med säkerhet är exempelvis ett villalån, eller ett borättslån, där banken kan få tillbaka skulden om du går i personlig konkurs.

Kravet på inkomst är väl till för att säkra återbetalning av ränta, det är ju där dessa lån drar in pengar till banker och institut.

 

När det gäller reklamen så är det ju bara att hålla med och hoppas på en ljusare framtid. Jag bryr mig inte om vad som står i dem, jag är bara less på att rensa dem.

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrade [...] hur man gör för att anmäla reklam på internet.

<www.reklam.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=826&lngArticleId=620> - "Så gör du en anmälan"

 

Lån per definition innebär ökad månadskostnad och inte minskad månadskostnad som det står där!

I praktiken har du rätt, men i teorin kan jag ha ett lån med 15% ränta och ersätta det med ett nytt lån med 10% ränta och använda det nya lånet för att betala det gamla. Det nya lånet ger mig då en minskad månadskostnad, eller hur!?

 

Med andra ord så var det första påståendet om "utan säkerhet" extremt överdriven!

Nej, med "säkerhet" menas antingen att man (som Ajuna gav exempel på) pantsätter något som säkerhet för ett lån, eller att någon "går i borgen" för lånet. I ditt exempel står det inte att något av detta krävs. (Fast det i sin tur betyder att räntan i allmänhet blir något högre än om man hade lämnat någon säkerhet, vilket i sin tur innebär att påståendet om "minskad månadsutgift" blir än mindre trovärdigt :-)

 

Så jag tror inte du har någon framgång om du anmäler en annons med det innehåll du refererat.

 

Claes T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...