Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Serial - ATA


Jetmoon

Rekommendera Poster

Jag har ett K8V SE Delux bord och en Western Digital SATA disk (WD1600JD-00GBB0) och när jag ska installera XP så hittar instalationsprogrammet inte disken. jag har kabeln inkopplad på SATA1 i bordet (det finns SATA1, SATA2 samt pri_sata och sec_sata de 2 senare för RAID) hur ska jag gå till väga för att det ska fungera? HJÄLP!

tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då du ska installera XP på en SATA-disk, så tror Windows att det är en SCSI-enhet. Alltså tryck F6 precis i början, det står på skärmen när. Och var då beredd med disketten för kontrollerkortets drivrutiner.

Att ansluta till SATA 1 låter bra.

 

[inlägget ändrat 2004-06-20 18:14:34 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha då är jag med. fick dock inte med några drivrutiner med disken antar att jag kan tanka från WDs sida. hur som helst ska prova får se om det funkar. tackar får tipset!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-deleted-långsam...

 

°±°

 

[inlägget ändrat 2004-06-20 18:17:00 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...antar att jag kan tanka från WDs sida.

Nja, kontrollerkortsdrivrutiner bör du nog hitta på moderkortstillverkarens sida, då det är ett "onboard" kontrollerkort. För PCI-kontrollerkort får du vända dig till kontrollerkortstillverkaren för drivrutiner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva drivrutinen borde finnas på din asus cd, jag har samma som på Maratonmannens länk sata raid driver pack fast då en äldre version VT6410. Kolla.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

Ursäkta att jag lägger mig i:-) Är lite förvirrad nu.

Har själv tänkt insförskaffa en SATA-disk. På mitt Asuskorts, A7N8X Deluxe, supportsida, så finns det en fil, Silicon Image Serial ATA driver version V1.0.0.22 and Utility V1.0.0.11 Den är zippad och över 4 MB stor.

När, var skulle jag lägga in den? Om endast vid inst. av SATA-disk så ryms den ju inte på en diskett osv. Eller följer det inte med ngn drivare när man köper hdd´n?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är zippad och över 4 MB stor. När, var skulle jag lägga in den? Om endast vid inst. av SATA-disk så ryms den ju inte på en diskett osv.

I det du laddar ner ingår också SATA RAID-drivers.

Uppzippad är det som ska in på diskett 1.4MB vad jag kan se. Så vid nyinstallation av OS är det F6 och diskett som gäller. Annars går det också bra att installera på kontrollerdrivrutinerna på befintlig Windows-installation.

Ladda ner, zippa upp och läs gärna readme.txt Där finns all info.

 

Vad gäller SATA-drivrutiner från Asus, så är frågan om det är dessa. Finns drivare för Windows 98 till och med Windows Server 2003:

 

http://www.asus.com.tw/support/download/selectftp.aspx?l1_id=1&l2_id=20&l3_id=1&m_id=3&f_name=378ata_100104528.zip~zaqwedc

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-20 20:03:22 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det framgick så tydligt i mitt redigerade inlägg tidigare, men det borde rimligtvis vara dessa drivare för SATA och K8V SE DELUXE:

 

http://www.asus.com.tw/support/download/selectftp.aspx?l1_id=1&l2_id=20&l3_id=1&m_id=3&f_name=378ata_100104528.zip~zaqwedc

 

De är från juli ifjol och det är samma tidpunkt som senaste SATA-drivrutinerna för mitt Promise PCI kontrollerkort. Inte så ofta de uppdateras. Men de har båda stöd för Windows Server 2003, som är Microsofts senaste OS.

Kan väl tillägga att jag använder inte den medföljande disketten till mitt kontrollerkort då jag gör nyinstallation av XP, utan jag har gjort en själv med de senaste (juni -03) kontrollerkortsdrivrutinerna för att ha de senaste från start. Slipper då uppgradera efter installationen.

[inlägget ändrat 2004-06-20 21:12:35 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dang har tankat ner drivisarna och slängt in dem på en disk och installerat de men ändå hittas ingen disk vid WinXP installen ;(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...