Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ljud/Microfon i G3a...

Oskar Igelström

Recommended Posts

Oskar Igelström

Jag har en G3 266 AV... den där modellen med inbyggd Zip...

Dessutom har jag en av de där gammla micrfonerna som man fick med sina maccar förr i världen....

av någon anledning går inte dessa att använda med min mac.... någon som har någon aning om varför???

De nya macarna använder en annan typ av plaintalk mikrofon. Det lättaste sättet att jämföra dem är att själva "pinnen" (teleplug) är längre på de nyare mikrofonerna. Det har visst nåt med strömförsörjning att göra (tror jag).

Så du får nog allt köpa en ny mikrofon eller skaffa dig en adaptor (som inte är så himla lätt att få tag i - har inte sett någon återförsäljare i Sverige). Ny mikrofon är nog billigaste alternativet.

John Eriksson

gamla 68K- micar funkar inte med PowerPC datorer av nån jävla skum anledning. jag har åxå försökt med en gammal mic till min 4400. funkade inte... *bröööl*

John Eriksson

du får säga hur mycket den kosta när du köpt den...

sen kan du ju ladda ner Speech Recognision och Speech Typer så kan du prata in text... (tror jag)

jag har ingen ju mic så jag har inte kunnat testa programmet.

Anders Forsman

Tror att jag funnit problemet med plaintalk micar vs powermacar =) det finns ett tillägg på system CD:n som heter ljudförstärkning och enl apple skall man använda det om man använder mikrofoner utan förstärkning, plaintalk saknar förstärkning (tror jag).

/ANders

Tor Rauden Källstigen

köpte nyligen ett headset som jag tänkte använda till min iMac för internettelefoni (det där med internettelefonin är ett annat kapitel :), men mikrofonen på headsetet vägrade att fungera. Provade att tuta med en biltuta av äldre typ i micen, då hördes ett _svagt_ pip.

Investerade i en monoadepter, men icke...

Kollade på min iMac CD efter detta tillägget, hittade inget.

Vet nån var man kan tanka ner detta inställningprogramet/tillägget?

Nja, jag tror allvarligt inte att ett tillägg hjälper i detta fall. Du måste tyvärr använda en adapter som går att beställa på internet.

Jag själv har köpt en och det funkar utmärkt med internettelefoni och ett headset med mirkofon.

Tyvärr vet jag inte om det finns någon svensk återförsäljare, men här är länken till deras hemsida:

http://www.aherncorp.com/avid/nemic.html

Lycka till!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...