Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera hårddisken på en iMac


jocke12345

Rekommendera Poster

Jag vill formatera om h-disken på min iMac

hur gör jag det när jag inte kommer in i os

eller skrivbordet? Jag har gråruta med som bäst

3 ikoner vid alt+omstart, c+omstart funkar ej.

Jocke W

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du system-cdn i datorn när du startar om med c nedtryckt? Tanken är att den ska boota från cd'n. Därifrån kan du formatera och installera hur mycket du vill. Funkar det inte, så är det nog ett hårdvarufel av något slag.

 

Efter att ha läst ditt förra inlägg, så misstänker jag att ditt problem har att göra med att något/några av de tillägg o dyl som du hade installerade med ditt förra system inte riktigt är kompatibla med OS 9. I så fall kan du försöka installera igen, men välja att installera en ny Systemmapp istället för att uppgradera den befintliga.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm....

 

Om du startar om datorn (typ ctrl-cmd-power eller om det är en iMac så måste du använda resetknappen), håll sedan ner C-tangenten när du har system-CD:n i datorn, då ska datorn starta från CD:n och inte försöka hitta systemet på Hårddisken.

 

Fast jag tycker det låter lite väl drastiskt att formattera hårddisken bara för ett struligt system....

 

Gör som ovan, starta från CD:n och installera ett nytt system (alltså inte uppdatera gammalt system). Sedan kopierar du bara över de tillägg som du inte kan ominstallera från originalprogrammen. Var noga med att du inte kopierar över gammla tillägg som kanske strular. Bäst är att kolla internet först för att se om det finns uppdateringar till programmen innan du börjar kopiera över program/tillägg som inte är kompatibla med ditt nya system.

 

Strular det ändå, prova att starta utan tillägg, dvs håll ner skift-tangenten under uppstart till du ser "Tillägg avstängda". Sen kan du stänga av de tillägg som verkar skumma i Tilläggskontrollen.

 

Lycka till,

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller programmen: kontrollera deras ålder. Det är dock ingen säker fingervisning, det äldsta programmet jag har, Word 5.1 från 1992, fungerar perfekt under Mac OS 9. Det har funnits en del "Kompatibilitets-testare" för 9:an där man kunnat testa olika program. Försök att hitta en sådan och ta eventuellt bort de program som den varnar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men det ser (grått)ut...

Ingen kontakt med skrivbordet, ingen kontakt med

cd:n, vid omstart+c inget resultat, hopplöst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på versiontracker.com och sök på "OS 9" eller "compatibility checker" eller nåt sånt. Fast om du fortfarande inte kan starta macen ens från system-cdn så kommer du inte att få mycket glädje av programmet. Dessutom rapporterar det nog inte _alla_ program som inte funkar med OS 9, bara de som har ett visst typ av problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att c-tangenten skall vara nertryckt tills CDn svarar.

 

Uppdatera aldrig ett system. Skapa alltid ny systemmapp eller kopiera över inställningar och tillägg till annan mapp och släng resten direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...