Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

win2000 + Linux dual-boot??


il primo

Rekommendera Poster

Jag har partitionerat min hårddisk i 4 delar. En C: på 50MB för bootfiler, D: FAT32 med win98, E: FAT32 med win2000 och en "tom" del där linux ska installeras...jag provade att installera linux men då gick det inte att ladda win2k längre, filen ntoskrnl.exe var felaktig. När jag installerade linux valde jag att inte lägga LILO på c: eftersom jag hört att win2k:s OSloader ska klara av linux också. Så nu undrar jag hur jag ska göra för att installera linux och sedan få med det i boot-menyn. Jag har redhat´s 6.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det enklaste är att parttionera hårddisken i en primär partition för w98 och en utökad partition för resten. I den utökade partitionen en logisk partion för w2000, resten lämnas till linux. Installera först w98. Installera sedan w2000 i den logiska partitionen. Du får 2 val i w2000 bootmeny w98 och w2000. Installera sedan linux. vill du starta från hårddisken måste linuxpartitionen /boot ligga före cylinder 1024. Eventuellt hela /-partitionen. Utom /partitionen behöver du en swappartion för linux på 50 -100MB (50räcker).

LILO installerar du i /partitionen. Därefter kopierar du "LILO" till c: och lägger till en rad i W2000 filen boot.ini. Gör en boot diskett så du kan starta linux innan du lärt dig exakt hur man gör. Detr finns en howto i linuxdokumentation som beskriver detta .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...