Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera "liket" ?


Fnul

Rekommendera Poster

Har en gammal harv (Compaq 575) skrämd med 200 MMX overdrive och 72 mb RAM och win 95B. En orsak är att jag är helt ointresserad av spel...med ett undantag: Sim City 3K. Det jag tvekar på är att satsa på ett Voodo 2 eller ett Voodo3 2K. Inbyggt grafikkort med 2MB. Åsikter ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet är Simcity 3000 inget 3D-spel, därför är ett voodoo2 helt värdelöst. De nyare voodookorten har väl däremot en bra 2D-del till ett hyfsat pris. Dessutom antar jag att du behöver ett PCI-kort och då finns det inte särskilt många kort att välja mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen 3D ? Där ser man ! Trodde i min enfald att det var det. Vad 17 används då för att rita upp hus, tunnelbana, gator etc ? Duktigt mycket grafik är det som visas tredimensionellt. PCI - givetvis. Voodo3 2000 alt voodo2 är det som gäller - och tror att voodo2 är det som i så fall gäller för mig. Tack iaf !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

magnus sandell

Fnul...

Jag tycker att du ska bemöta människor som försöker hjälpa dig med respekt. Slut, frågor FÖRSENT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför jag hjälper dig men jag är väl för snäll antar jag. Simcity må se ut som 3D men grafiken är i 2D. All grafik är renderad i #D och sedan omgjord till sprites. Om allt det du ser i spelet var uppbyggt av polygoner skulle man behöva en P5 2000Mhz för att köra spelet :)Om det var äkta 3D skulle man också kunna rotera och zooma kameran, men i spelet finns bara 4 fasta kameravinklar och zoomlägen. Ett voodoo2 kort kan skyffla polygoner och inget annat. Läste ett test förut där det stod att spelet stöder 3D-kort men enligt personen som testade spelet blev det bara långsammare när han körde med sitt voodookort. Så om det är det enda spel du vill spela så behöver du inte mer än ett vanligt kort med hyfsad 2D-del. Mycket minne på kortet är nog ingen nackdel iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga mig inte på vilket sätt, men simcity 3000 kan faktiskt använda sig av voodoo2 kort. Talar av egen erfarenhet. Gav avsevärt mycket bättre grafik, men inte speciellt snabb. Kan dock bero på den prcessor jag använde mig av då (P2 233).

 

/pontus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*suck*

Tydligen så har jag sagt något jag inte skulle säga. Ett: det finns absolut inget elakt riktat mot "Greve Moltke" i mitt svar, menar precis vad jag säger. Trodde att SC3K använde 3D, därav frågan. Men det gör det alltså inte. Två: att en p75 inte har en AGP port har jag noterat.

 

Sedan såhar det tillkommit mycket utförliga svar från Greven som jag tackar för, men summan av kardemumman verkar vara "testa och se".

 

Slutligen så var det ju åsikter jag bad om - och det har jag fått !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall väl kanske lägga till att det inte finns något AVSIKTIGT elakt riktat till Greven i mitt inlägg. Bäst det, annars så får jag väl på skallen igen... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tompa lainen1

Japp..Pontus har rätt!!

 

Har själv provat med Voodoo2 12megs kort men det var inte kul,mitt ATI 4megs kort är överlägset.

men Voodoo3 har 2D stöd & dom finns i PCI...

 

//Tompalainen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...