Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Ett diskläsfel uppstod..." vid XP-installation. Vad göra?


Xtreme

Rekommendera Poster

En kompis har köpt en ny färdigmonterad dator med allt utom hårddisk eftersom han redan hade det. I den gamla datorn körde han en 2 månader gammal 120 GB som slave och en 40 GB som master. Nu stoppade han in dem i den nya datorn fast 120 GB som pri master och tänkte installera XP på den. Bootar från XP-skivan. Installationen startar och det står att enhet C: är okänd. Partionerar C: (120 GB) under installation och väljer sedan att göra en full ntfs formatering. När formateringen är klar står det att datorn måste starta om och kommer göra det automatiskt efter några sekunder. Strax efter att systeminformationen kommit upp ska ju installationen fortsätta där men i stället kommer det upp under systeminformationen "Ett diskläsfel uppstod, tryck Ctrl+Alt+Delete för att starta om datorn". Trycker man detta startas ju datron om men medelandet kvarstår efter omstart. Går man in på installationen igen står det fortfarande att disken är okänd och inte formaterad.

 

Vad är felet? Moderkortet är ett ASUS och hårddisken är en Samsung.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är ingen kung på datorer men jag kanske kan bidra med lite av mina ideèr. men dessa kan dock vara helt fel.

 

frågan är om ni hade ställt in den nya disken som aktiv? tror man gör det i ett program som heter fdisk eller något dyligt.

 

en annan lösning

själv hade jag ett sådant problem jag med när jag skaffade ny burk i höstas. Efter ett tag av funderade så böt jag porten på minneskortet och sedan fungerade som det skulle. fråga mej inte varför för minnet satt i port 1 från början och det funkade inte. sedan när det satt i port 2 blev det okey.

 

Datorer är magi och oförståliga. därför kräver de ologiska lösningar.

 

Lycka till med problemet.

 

/jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
...120 GB som slave och en 40 GB som master. Nu stoppade han in dem i den nya datorn fast 120 GB som pri master och tänkte installera XP på den.

Har du den andra hårddisken ikopplad också?

Med operativsystem på?

Det kan kanske vara felet isåfall. Koppla då ur den andra hårddisken först. Du kan inte ha operativsystem på dem båda utan vidare.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP finns kvar på den andra disken. Men det ska väl inte ha någon betydelse eftersom datorn alltid ska börja att läsa från pri master, vilket är 120 nu. Prova kan jag dock. 40 gb sitter på sec master.

 

[inlägget ändrat 2004-06-17 20:18:11 av Xtreme]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fdisk användes på win 98 och tidigare för att partionera disken och det gör man numera under installationen av XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Xtreme skrev:

fdisk användes på win 98 och tidigare för att partionera disken och det gör man numera under installationen av XP.

 

Får man väl igång XP-installationen via CD:n så kan man fixa allt sådant i partitioneringsprogrammet där finns.

 

Det är till och med enklare än FDISK á la 80 - 90 - talet.

 

Talar av egen erfarenhet. Har jobbat med FDISK ett större antal gånger.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ha operativsystem på dem båda utan vidare.

 

Det går utmärkt att ha dubbla XP på två olika enheter eller partitioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Xtreme skrev:

Du har läst mitt ursprungsinlägg väl..?

 

Jupps, det har jag!

 

Läste att du fick strul när du gjort en full NTFS-formatering och skulle starta om datorn.

 

Du kan inte göra NTFS-partitioner med FDISK. Om du vill så kan du alltid prova köra på FAT32 och senare konvertera till NTFS. Kanske fungerar bättre?

 

EDIT: Hittar BIOS hårddiskarna? Låter nästan inte så eftersom datorn säger att C: är en okänd enhet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-17 21:17:17 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Det går utmärkt att ha dubbla XP på två olika enheter eller partitioner.

Du har ju så rätt - det är ju också en ny dator! Jag blandade ihop med en annan variant av problem...

Ibland blir man snurrig! :-)

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att ha dubbla XP på två olika enheter eller partitioner.

 

Ja, det går dessutom att ha de på samma partition/disk.

 

Men jag hade iaf. kopplat bort den andra disken under installationen, även kollat bygling och att alla kontakter sitt i ordentligt, både på hd'n och moderkortet.

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

But who is the common man?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...