Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp har spilt på min pc.


LEhools

Rekommendera Poster

Hej!

Har köpt mig en ny bärbar från Dell nu e det så att klumpiga jag har vält ett glas med dricka över den. Pratade med dell å min garanti gäller ej så de vi byta ut hela innehållet, men tyckte inte jag för att man kan starta upp den i felsäkert läge så det kan ju inte vara fel på allt. Så då föreslog dom att jag skulle öppna den å göra rent så mycket som möjligt å se om den starta riktigt efter det. Min fråga e vad ska ´jag använda för att göra rent ett kretskort eller elektronik utan att förstöra det mer, kan jag använda destillerat vatten eller något annat medel någon som vet hur jag ska göra???

Jag stängde av pc:n så fort jag bara junde efter olyckan så jag tror inte den e helt kaputt men en del e helt igen klistrad å det e dvd spelaren kan man lägga den i någon sorts vätska för att göra rent den utan att förstöra den??? Hoppas någon vet.

 

Mvh

/LEhools

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Destillerat vatten och isoproppanol alkohol, mycket tops och tålmodighet så borde det gå.

 

Prova att göra rent utan att dränka den och låt den torka länge innan du provar att slå på den igen.

Om du har tillgång och möjlighet blås torrt med tryckluft.

 

Din hemförsäkring kanske täcker en sådan här olycka.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen hemförsäkring med allrisk? De kanske pröjsar för det som behöver göras.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

-------------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Destillerat vatten är nog en bra idé då det inte leder ström.

Elektroniken går nog att rädda men det är lite svårare med mekaniska prylar som t.ex. DVD-spelare.

Har man tålamod och är händig så kan det ju gå att plocka isär allt i smådelar, rengöra varje smådel för sig och sen sätta ihop allt igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i.o.f.s. inte gjort rent en Dell, men däremot en FujitsuSiemens AmiloD från ett glas öl åt en polare.

Han hade tur eftersom den va konstruerad som en balja för tangentbordet så väldigt lite hade runit ner i själva datorn.

Det var lite pilligt med att plocka isär alla tangenter till tngtbordet och lösgöra kontaktfilmerna, sära på dom och rengöra kontaktpunkterna på filmbladen.

Men som tur är öl inte lika klibbigt som läsk, det måste vara en mardröm blir som limmat. Ett tips blir då att värma upp det destade vattnet lite så det löser läsken (om det nu va det) bättre.

Lycka till

 

/NN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat med försäkringsbolaget å jag saknade drulle, å om jag känner försäkringsbolagen rätt så gjorde de säkert en liten notis om vad jag sagt de jä.....! Men jag kanske kan ta hem den till någon som har drulle å där spilla igen :-), då gäller la deras försäkring? Någon som vet vad som skulle hända om man sänkte ner dvd modulen i destillerat vatten??? Jag får ta å prata med dell igen tycker det e konstigt att de ska behöva byta hela innehållet motherboard (vet inte hur det funkar med bärbara sitter allt fast på det eller e det utbytbart??).

Jag får ju igång den i felsäkert läge men när jag startar den i vanligt så blir bilden svart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sabla snålt försäkringbolag. Nästan alla har ju någon form av drulle inbyggt i hemförsäkringen.

 

Min kompis råkade backa över min bärbara dator med bilen och det fick vi ut lite pengar för... tyvärr inte ens en tredjedel av vad datorn var värd eftersom de värderade den så lågt, men ändå.

 

Vilket bolag har du? Häng ut deras namn här tycker jag! ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om läsken innehöll socker så kanske det inte räcker med "bara" destilerat vatten utan du behöver gnugga och borsta rent.

 

DVD modulen innehåller en liten lins upphängd med små magneter, den är ganska känslig för smuts och eftersom ljus studsar på kristaller typ sockerkristaller så kommer inte linsen att kunna fokusera ordentligt.

Du behöver göra ren den med sprit väldigt försiktigt.

Maskineriet kan du kanske få lite bättre genom att lägga i vatten men sen behöver du nog ändå gnugga lite med en tandborste eller liknande för att få bort allt så att den inte kärvar.

 

Remmar och liknande gör du bäst rent med balsamterpentin det ger gummit rätt strävhet och mjukhet igen, bara vatten eller sprit så blir remmarna torra och slirar, det vill säga om den innehåller någon rem endel enheter gör det.

 

Att Dell vill byta ut allt kan ju bero på att dom inte vet vilka följdfel som kan dyka upp efter ett tag om komponenter börjar rosta eller kretskorten ärjar med glapp och annat elände som följd så för att hålla ryggen fri från fler garantikrav på enheter i datorn som skadats vid detta tillfälle men som kanske håller ihop ett par veckor eller månader innan dom pajar.

 

Att be en kompis att ta hand om försäkringskravet är för det första ganska olagligt och för det andra så kan hans / hennes försäkring att bli dyrare då dom utnyttjat sin försäkring något som kan kosta mer i höjda premier i flera år framöver.

Kolla noga med kompisen att han är medveten om detta innan ni gör något.

 

Om du får igång den i felsäkert läge men inte annars så är det någon enhet som troligen inte mår så bra just nu, typ COM portar av olika typer som inte aktiveras med sina drivrutiner i felsäkert läge.

 

Hur mycket läsk lyckades du trycka i apparaten egentligen?

Det verkar som om det har flutit på bra där... ;)

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...