Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tyst datorbygge


Svedor

Rekommendera Poster

Jag har haft en Dell Dimension 8300 som jag tänkte göra mig av med och i stället bygga en egen som är tyst, eller nära på i alla fall. Datorn kommer främst användas till enkla saker som t.ex. Office-paketet, programmering, och enklare bildbehandling av foton.

 

Här är vad jag tänkt:

Chassi: Antec Sonata Silent 380W ATX och AcoustiPack dämpningsmaterial

Moderkort: Abit IS7-E2

Processor: 2,8 GHz P4 (Northwood)

Processorkylare: Zalman ZM-7000A-ALCU

Grafikkort: Asus Radeon 9200SE 128MB

Minne: 2xCorsair CMX256A-3200LL XMS3200 256MB CAS2 400MHz

Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.7 80GB 7200rpm 8MB cache S-ATA

CD/DVD: NEC ND-2500 DVD (svart)

Floppy: Sony (svart)

 

Totalt kostar det 8182 kr på Datorbutiken (exkl. frakt). Tangentbord, mus, högtalare och skärm har jag redan.

 

Det jag är mest osäker på är moderkortet och minnet. Helst vill jag ha ett moderkort med 4 minneskortplatser så att jag kan uppgradera minnet i framtiden. Minnet är också ganska dyrt. Är det värt pengarna?

En annan fråga är om jag ska köpa en Prescott i stället för en Northwood. Just nu känns det som de bara genererar en massa värme utan att den är något snabbare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det låter överdrivet med tanke på åtänkta användningsområden. Här är ett alternativ:

 

mob: ASRock K7S8X R3.0 / 300 kr

cpu: AMD Athlon XP 2400+ (2 GHz) / 700 kr

ram: 1 x Elixir 512MB DDR400 (PC3200) / 700 kr

hdd: Maxtor DiamondMax Plus 9 (80GB, 7200rpm, 8MB, ATA-133) / 600 kr

vid: ASUS Radeon 9200 SE/T (64 MB) / 400 kr

 

--

Inget direkt fel på ditt förslag: låter bara onödigt dyrt..

[inlägget ändrat 2004-06-15 10:03:09 av sarcosos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för svaret. Det är helt klart billigare.

 

Jag är helt oinsatt i AMD:s värld, men jag har hört att deras processorer utvecklar mycket värme. Jag har hittat en kylare som åtminstone passar till P4 (socket 478) som är tyst (Zalman-kylaren i listan). Finns det någon motsvarighet till den för AMD?

 

Hårddisken är nog bra, men den jag har valt är känd för att vara tyst och kör dessutom SATA (om det nu är någon fördel i det här fallet).

 

När det gäller minnet vill jag köra dual channel så jag kommer behöva 2x256 MB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD är väl inte så himla varma nuförtiden, särskilt inte Barton modellerna (t.ex barton 2500+ går bara i 1,8Ghz och kostar någon hundring mer än 2400+ som går i 2Ghz) . När det gäller Intels P4:or så är dom nog minst lika varma som motsvarande AMD.

 

Det som kan vara ett problem med AMD är att en del av de riktigt tysta och smarta kyllösningarna bara finns till intel P4 och AMD:s 64 bitars processorer. Men den Zalman du tittar på verkar ju stödja hela gänget , men kolla för säkerhet skull att moderkortet har alla hål som krävs. Det ser ut som om "sarcosos" moderkort skulle klara av det http://www.asrock.com/product/amd/images/K7S8X-FACE.jpg).

 

Du kanske skall fundera på någon 100- lapp extra för den rena kopparmodellen av kylflänsen, kan kanske göra en del skillnad i hur fort du måste köra fläkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Minne, kylning och didsk ser bra ut, har samma själv. Är det passiv kylning på grafikkortet? Annars kan det vara värt att lägga pengar på det.

Men AMD går svalare än p4orna och den kylare du har valt passar på både och.

Dämpningsmaterial ger i regel ingen ljudskillnad alls så det kan du i princip hoppa över.

 

Vad gäller moderkort så rekommenderar jag att du tar en titt på de andra moderkorten på marknaden som är baserade på i865PE chippet, då du är ute efter en tyst dator så är det kanske inte så viktigt att ha det absolut snabbaste i form av överklockning och alla moderkort baserade på det chippet presterar likvärdigt.

 

Fördelen för dig med SATA skulle vara att du får bättre luftflöde i lådan vilket skulle kunna leda till att du kan köra lägre hastighet på fläktarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en låda: Compucase CI-6A21 Super Miditower Black (Ultra Silent) 300W ATX och samma Processorkylare Zalman ZM-7000A-ALCU det är en riktigt tyst dator men jag måste köra utan sidoplåt annars blir det varmt i lådan och nätaggets fläkt varvar upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet har passiv kylare så ger det ifrån sig ljud så blir jag orolig...

 

När det gäller moderkortet så har jag sökt efter moderkort som har Intels i865PE, minst 6 USB 2.0 (minst två inbyggda), SATA, AGP 8x, passiv chipset-kylare, inbyggt LAN och utan RAID. Helst med 4 minneskortplatser också. Dessutom vill jag begränsa mig till de stora tillverkarna eftersom jag har dålig koll på moderkort. (Jag har råkat ut för ett dåligt moderkort för några år sedan och det undviker jag helst nu. Det tar en eländig tid att felsöka och byta ut det.) Det blir inte så många kvar, men tips mottages tacksamt. Abit IS7-E2 verkar bra, förutom att det bara har två minneskortplatser.

 

Jag ska kolla upp AMD-processorer och moderkort också innan jag bestämmer mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp Abit IS-7 ist för -E2

Chassit har jag ingen erfarenhet av men rekomenderar alltid chieftec till allting då dom enligt mig gör absolut bäst chassi. Du kan sätta dämpande material i dom.

Tycker absolut att du ska köpa en Seagate disk... spelar ingen roll vad andra påstår, dom är klart tystast.

Corsair är bland de bästa men onödiga pengar för marginell prestandavinst, köp ex samsung ist.

Köp inte NEC, avråder starkt från denna då det har varit en del strul med dom. Välj hellre Pioneer, Plextor ex. vis.

 

Annars är det bra komponenter :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IS7 har en inbyggd fläkt medan IS7-E2 har bara en kylfläns. Jag vet inget om ljudnivån på fläkten men hela min kropp ryser så fort jag ser en på ett moderkort...

 

Chieftec gör bra chassin, men de är tyvärr för höga för mig, jag har ca 48 cm till "taket" i skrivbordet där jag ska ställa datorn. Chieftec är alla drygt 52 cm höga.

 

Jag tackar för infon om minnena. Jag såg att de jag hade valt var dyra, men nu inser jag att de var _rejält_ dyra.

 

Jag blir däremot förvånad över varningen för NEC. På t.ex. sweclockers rekommenderas den, speciellt för att den är tyst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nec ND2500 är ett utmärkt val, men ännu hellre 2510. Att det skulle vara strul med Nec är skitsnack, något som kanske finns kvar sedan ND1300 som hade en del problem med lågprisskivor med tidiga firmwares. Har två 2500:or som funkar mycket bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lite för dyrt med tanke på vad du ska göra med den.

Spara så mycket pengar på komponenterna och satsa på en sånhär:

 

http://www.vexers.se/dampboxar.html

 

HAr själv en sån, och fastän jag har burken fullproppat så är ljudnivån helt inom rimlighetens gränser.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Spanade in din länk till dämpboxar men där stod inga priser. Har du någon hum om priserna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...